Nybygning - booter ikke!?
Fra : TLP

Dato : 08-06-01 17:27

Hej,

Jeg har lige samlet en computer:

I øjeblikket sidder der:

- AMD Duron 900 Mhz
- Asus A7V Bundkort
- 256MB Apacer ram
- Asus Geforce2 MX
- IBM 60GXP 40Gb HD

Det sidder i et Aopen HX45 Kabinet med 250W strømforsyning.

Problemet er, at når jeg tænder maskinen (dvs, bagpå kabinettet slår
strømmen til) - så starter maskinen op i kort øjeblik(2 sekunder) hvor
cpu blæser, strømforsyningsblæser går i gang - samtidig når harddisken
at spinde lidt. Men så slukker den igen. Der kommer intet billede på
monitoren.

En anden ting, burde maskinen ikke først starte når jeg trykker på
powerknappen på kabinettet - og ikke bare når jeg slår strømmen til
bagpå ?

Håber virkelig i kan hjælpe mig frem til en løsning.

Mvh
Troels

Fra : Christoffer Holmgård~

Dato : 08-06-01 18:03

Hejsa.

For mig lyder det som om du har et problem med strømstyring - enten på dit
bundkort eller istrømforsyningen. Prøv eventuelt med en vens strømforsyning
og se om problemet forsvinder - ellers tror jeg den er gal på dit bundkort.

Bare et par forslag.

Mvh
Christoffer Holmgård Pedersen

TLP <svenpe@post2.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9fquba$cen$1@news.inet.tele.dk...

Fra : Troels Leth Petersen

Dato : 08-06-01 18:06

Hej,

To små gummi dimser, såkaldte m/b fixitys fulgte med kabinettet - hvad
skal
de bruges til ?

/

Fra : Troels Leth Petersen

Dato : 08-06-01 18:26

> To små gummi dimser, såkaldte m/b fixitys fulgte med kabinettet - hvad
> skal
> de bruges til ?

De kan ses afbilledet på:
http://www.aopen.com/products/housing/guide45.htm
(søg på: 'fixity')

Mvh
Troels

Fra : [Ex] Pita

Dato : 08-06-01 18:29

det skal bundkortet gøre, prøv at tænde på knappen

--
[Ex] Pita

Fra : Troels Leth Petersen

Dato : 08-06-01 18:37

> det skal bundkortet gøre, prøv at tænde på knappen

??

/Troels

Fra : Thomas Christensen

Dato : 08-06-01 20:16

Har set problemet før .... dengang var det fordi CPU blæseren var forbundet
til det forkerte stik på bundkortet ... det er noget med at BIOS'en ser på
blæserhastigheden på ét bestemt blæser-output ... hvis den ikke kan se at
blæseren kører rundt (omdrejningstal = 0) så slukker PC'en igen ... for ikke
at beskadige CPU'en ...

Mvh.

Thomas

Fra : Troels Leth Petersen

Dato : 08-06-01 20:50

Hej,

Efter at have trawlet rundt i newsgrupper, kan jeg se at det nu er
meningen at maskinen giver liv fra sig og derefter 'dør' så snart der
sættes strøm til. Dette har jeg dog _aldrig_ set før og jeg har da
bygget maskiner inden for nyere tid.
Det er dejligt at ånde lettet op!

Men lige et spørgsmål mere: hvorfor kan jeg ikke i BIOS menuen se
harddiskens detaljer? Den sidder på ATA100 controlleren og bliver fint
opdaget - men inde i selve BIOS setup kan den ikke ses!?

/Troels

Fra : Morten Dall

Dato : 08-06-01 21:03

Fordi du sikkert har en Promise-controller ell. lignende til at styre din
hd, og den har ikke noget med bios'en at gøre.

I starten lavede min comp. også et "mini-boot", når jeg trykkede på
kontakten bagpå, men efter "power suspend" (eller sådan noget) blev disablet
i bios'en, gør den det ikke længere.

Mvh.

Morten

---