MS Windows
briani 27239
Fra vinyl-LP til MP3.
Fra : Ukendt

Dato : 26-09-05 16:47

Hej !

For nogle år siden kastede jeg mig ud i sådan et projekt.
Det var noget med et program, der kunne håndtere en hel pladeside som
wav-fil, og hvor man så med et grafisk interface kunne klippe de enkelte
numre ud.
Hvordan gør man i 2005 ?

mvh.

Abricosicus

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 26-09-05 17:10

Abricosicus skrev:

>Hvordan gør man i 2005 ?

På samme måde

--
Ivan V. Klattrup
http://www.klattrup.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 26-09-05 17:30

Den 26-09-05 17.46 skrev Abricosicus følgende:

> [...]
> Det var noget med et program, der kunne håndtere en hel pladeside som
> wav-fil, og hvor man så med et grafisk interface kunne klippe de enkelte

Du kan evt. bruge Mp3DirectCut, der kan optage direkte i MP3-formatet:
http://kimludvigsen.dk/programmer-multimedia-mp3directcut.html
Programmet er gratis.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Desktop Sidebar: Information at your fingertips.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 27-09-05 01:42

Den 26-09-05 18.29 skrev Kim Ludvigsen følgende:

> Du kan evt. bruge Mp3DirectCut, der kan optage direkte i MP3-formatet:

Jeg bør nok tilføje, at hvis du vil fjerne støj mm. skal du ikke bruge
Mp3DirectCut, men et af de programmer, de andre har foreslået.

Mp3DirectCut kan kun foretage lettere redigering såsom klip og fading af
numre. Til gengæld er programmet både hurtigt og godt, hvis du skal
optage til mp3 uden for mange dikkedarer. Personligt har jeg set stort
på ridser og støj, det tager simpelthen for lang tid at rette op på den
slags, hvis man har mange plader.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Leg med verdens første regneark, VisiCalc, og mærk historiens vingesus.

Fra : Lars

Dato : 26-09-05 20:47

In article <433817d6$0$9129$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
"Abricosicus" <abricosicus_snabela_hotmail.com> says...
> [...]
> Det var noget med et program, der kunne håndtere en hel pladeside som
> wav-fil, og hvor man så med et grafisk interface kunne klippe de enkelte

Bruger Adobe Audition, der tidligere gik under navnet Cool Edit (som jeg
selv har):
http://www.adobe.com/products/audition/main.html
http://www.adobe.com/products/audition/overview.html
http://www.digitalprosound.com/articles/viewarticle.jsp?id=25830

Jeg vil mene at det er det er eet af de bedste lyd-redigerings
programmer, der findes. F.eks kan det søge og fjerne blip/ skratch lyde
etc + meget andet.

Programmet er temmelig avanceret og dermed ikke gratis.
Så hvis du leder efter en professionel løsning, er det nok denne du skal
kigge på.

--
Best regards

Lars

Fra : Lars

Dato : 26-09-05 20:59

In article <MPG.1da26ea2e383615f989bf3@news.inet.tele.dk>,
nomail@none.com says...

Fandt lige flg. beskrivelse fra linket herunder:
http://www.adobe.com/products/audition/overview.html

Audio restoration
Restore old vinyl, remove hisses and hums, fix clipped audio, and
recover previously unusable recordings with classic or automatic
Click/Pop Eliminators, Noise Reduction, Hiss Reduction, and Clip
Restoration effects.

I den gamle Cool Edit standard version tilbage fra år 2001, rodede jeg
en del m støj-reduktion, hvor jeg må sige at den var særdeles effektiv.

--
Best regards

Lars

Fra : Ukendt

Dato : 26-09-05 22:05

Abricosicus skrev:

>Hvordan gør man i 2005 ?

Jeg brugte GoldWave til det formål. Det er dog lige så let at
indspille og gemme en melodunte af gangen, som at klippe
efterfølgende.
Hilsen emj

Fra : Max

Dato : 26-09-05 22:14

Hej

> Jeg brugte GoldWave til det formål. Det er dog lige så let at
> indspille og gemme en melodunte af gangen, som at klippe
> efterfølgende.

Jeg syntes at man skal indspille begge sider på en LP i en
fil, køre normaliseringer, og så klippe bagefter, så bevare man
de eventuelle niveau forskelle produceren evt. har lavet
mellem numrene.

Mvh Max

Fra : Ukendt

Dato : 26-09-05 22:19

Max skrev:

>Jeg syntes at man skal indspille begge sider på en LP i en
>fil, køre normaliseringer, og så klippe bagefter, så bevare man
>de eventuelle niveau forskelle produceren evt. har lavet
>mellem numrene.

Det bliver en megafil at tumle rundt med
Hilsen emj

Fra : Max

Dato : 26-09-05 22:29

Hej emj

> Det bliver en megafil at tumle rundt med

Det er nu ikke så galt, typisk en 600-700 Mb, og det
er faktisk ikke noget problem selv på min 600 MHz PIII.

Mvh Max

Fra : Ukendt

Dato : 27-09-05 00:37

> [...]
> fil, køre normaliseringer, og så klippe bagefter, så bevare man
> de eventuelle niveau forskelle produceren evt. har lavet

Helt enig, det er synd at normalisere hver for sig. Og så er det forøvrigt
meget lettere at fjerne støj i f.eks Cool Edit Pro når man ikke har
"klippet" endnu.

mvh
Ebbe
( og som Max nævner, så er det ikke så galt at tumle den fil man får ud af
hver side, jeg mener blot at det bli'r til ca. 300-350Mb.)

Fra : Ukendt

Dato : 27-09-05 01:53

"Ebbe [7000]" <es44(at)pc(dot)dk> skrev:

> Og så er det forøvrigt
>meget lettere at fjerne støj i f.eks Cool Edit Pro når man ikke har
>"klippet" endnu.

Jeg har ikke haft nogle problemer med støj overhovedet.. Min grammofon
kan også afspille 1 melodunte af gangen.
Jeg brugte en lille forstærkerdims til overførslen. Husker ikke, hvad
den hed.

Hilsen emj

Fra : Ukendt

Dato : 27-09-05 08:21

<emj> skrev i en meddelelse

> [...]
> kan også afspille 1 melodunte af gangen.
> Jeg brugte en lille forstærkerdims til overførslen. Husker ikke, hvad

Sandsynligvis en Riaa-forstærker... Det lyder næsten for godt til at være
sandt, at der ikke skulle være lidt knitter-knas, det må være dejligt.

mvh
Ebbe

Fra : Max

Dato : 27-09-05 08:31

Hej

> Sandsynligvis en Riaa-forstærker... Det lyder næsten for godt til at være
> sandt, at der ikke skulle være lidt knitter-knas, det må være dejligt.

Hvis der ikke er støj på gramofonoptagelserne, ja så er det
nærmere et diskantfilder der er brugt :)

Mvh Max

Fra : Ukendt

Dato : 27-09-05 09:33

> Hvis der ikke er støj på gramofonoptagelserne, ja så er det
> nærmere et diskantfilder der er brugt :)
>
> Mvh Max

Tilstået... Der sneg sig en anelse ironi ind
mvh
Ebbe

Fra : Klaus Jorgensen

Dato : 27-09-05 10:35

"Max" <max_jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message

> Hvis der ikke er støj på gramofonoptagelserne, ja så er det
> nærmere et diskantfilder der er brugt :)

Et diskantfilter udvikler man helt automatisk med alderen... (c:

/klaus

Fra : Ukendt

Dato : 27-09-05 13:18

"Klaus Jorgensen" <kj@no.spam> skrev i en meddelelse

> Et diskantfilter udvikler man helt automatisk med alderen... (c:
>

> /klaus

Hov-hov, hvis ellers diskanten er lidt skinger, så kan jeg såmænd sagtens
ane den

mvh
Ebbe

Fra : Max

Dato : 27-09-05 13:22

Hej Klaus

> Et diskantfilter udvikler man helt automatisk med alderen... (c:

Det er nu ikke hele sandheden, men man kan udvikle
en selektiv hørelse der gør meget ved nålestøj.

Mvh Max

Fra : J

Dato : 27-09-05 22:02

> [...]
> Det var noget med et program, der kunne håndtere en hel pladeside som
> wav-fil, og hvor man så med et grafisk interface kunne klippe de enkelte

Ved ikke hvordan "man" gør, men jeg bruger en "Phono Preamp" fra Terratech
(kan ses på :
http://www.eksperten.dk/priser/hardware/hardware-vis.asp?Kode=H017826 )

Behandlingen af filerne sker i bla. den medfølgende software ( Sound Rescue
Terratec ) og Music Cleaning Lab ( Magix )

Mener også at man kan gøre et eller andet i Real player, men er ikke sikker.

Jens.

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 27-09-05 23:02

Jeg kan bedre lide denne her http://www.delback.co.uk/lp-cdr.htm

--
Ivan V. Klattrup
http://www.klattrup.dk

Fra : Max

Dato : 28-09-05 07:13

Hej

> Ved ikke hvordan "man" gør, men jeg bruger en "Phono Preamp" fra Terratech

Hvad søren er der ingen RIAA forstærker i din PC, det er en mangel :)

Mvh Max

Fra : J

Dato : 28-09-05 15:24

> Hvad søren er der ingen RIAA forstærker i din PC, det er en mangel :)

Ved det .... ved det ..... - Men den var BILLIG

Fra : Max

Dato : 28-09-05 17:22

Hej

> Ved det .... ved det ..... - Men den var BILLIG

Lav en selv :)

http://www.sandcastle.dk/pages/RIAA-PC-PCB-FINAL.htm

Mvh Max