MS Windows
briani 27239
64 bit???
Fra : Henrik \(Silkeborg\)

Dato : 25-09-05 21:30

Hvis jeg køber en AMD 2x 64 bit Athlon processor med et passende
motherboard.

Kan jeg så køre almindelig Win XP (32 bit) på den?

Hvad hvis jeg får fat i en Win XP i 64 bit version, kan jeg så installere og
køre
andre almindelige 32bits programmer på den?

Hvordan fungerer alt dette 32/ 64 bits halløj i forhold til hinanden?

Henrik

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 25-09-05 22:02

Henrik (Silkeborg) skrev:

> Hvis jeg køber en AMD 2x 64 bit Athlon processor med et passende
> motherboard.
>
> Kan jeg så køre almindelig Win XP (32 bit) på den?

Ja, men så får du selvfølgelig blot et 32-bit styresystem uden
understøttelse for 64-bit.

> Hvad hvis jeg får fat i en Win XP i 64 bit version, kan jeg så
> installere og køre andre almindelige 32bits programmer på den?

Ja. WinXP x64 kan emulere 32-bit (emuleringen kaldes for WOW64*).
WinXP x64 kræver dog, at samtlige drivere til al dit hardware er
64-bit, så det var nok værd at undersøge, om producenterne af dit
hardware har 64-bit drivere klar.

Overvej evt. dual-boot, så du både kan boote til WinXP x86 og
WinXP x64. Det har jeg valgt at gøre indtil alle de x64-drivere,
jeg behøver, er på plads.

> Hvordan fungerer alt dette 32/ 64 bits halløj i forhold til
> hinanden?

Ganske udmærket, men du vil måske løbe ind i problemer med visse
programmer.

Se evt.:
<http://www.3dvelocity.com/articles/win64compatibility/win64softlist.htm>.

* <http://blogs.msdn.com/joshwil/archive/2004/03/11/88280.aspx>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Ukendt

Dato : 26-09-05 16:34

"Henrik (Silkeborg)" <henrik_newsNOSPAMHERE@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan fungerer alt dette 32/ 64 bits halløj i forhold til hinanden?

Dobbelt så mange bits = gerne dobbelt så meget RAM.

Fra : Fjollefrans

Dato : 26-09-05 19:39

> "Henrik (Silkeborg)" <henrik_newsNOSPAMHERE@yahoo.dk> skrev i en
> meddelelse

> Dobbelt så mange bits = gerne dobbelt så meget RAM.

eller mere, 32 bit = 2^32 = 4,294,967,296
64 bit = 2^64 = 18,446,744,073,709,551,616 hvad så end det tal hedder.

at 64 bit versionen af XP så vist nok har grænsen ved 16 terabytes er en
anden sag. og en 32 bit applikation på 64 bit windows har stadig et maks på
2Gb (og crasher sikkert ved 1,5Gb lige som på 32 bit, dvs jeg syntes at kan
se en tendens til at når en process når 1,5Gb begynder den at opføre sig
underligt og vil slå sig selv ihjel før eller siden)

Fra : Ukendt

Dato : 26-09-05 20:59

Olesen wrote:

> Dobbelt så mange bits = gerne dobbelt så meget RAM.

hvor i alverden har du det tal fra? 64 bit programmer fylder ikke det
dobbelte af 32 bit programmer...