Ny computer, men hvilken?
Fra : Krogh

Dato : 08-06-01 16:52

Hej der

Hvis man skulle give sig selv en timeløn for at finde det rigtige udstyr, så
var man fattig.

Ikke destro mindre har jeg fundet frem til noget hardware som jeg søger
nogler uvildige råd på.

Krav (prioriteret)
- skal kunne være gode venner med photoshoppen og MEGET multitasking
(arbejder med filer optil 100MB)
- skal være stabil
- ikke dårlig til spil
- Skal helst kunne købes i Århus - til nød gennem postordre på nettet, hvad
kan anbefales?
- de sidste par tusinde er slet ikke afgørende?

min. Pentium III 1000EB 256kb cache BOXED (hvad får man ekstra hvis man
vælger en P4, og kan en P4 med 256 MB ram fås?)
min. 256 Ram (hvornår skal man bruge RDD-ram?)
Bundkort (nogle siger asus, men hvilket står bedst til Intels Pentuim?)
Grafik (noget med 32 MB og TVout?)
Kabinet og strømforsyning (hvordan sikrer man sig at det passer sammen?)
resten... (CD-rom, Hardisk, takstatur m.mm. giver sig selv)

Indtil for 5 års siden vidste jeg alt om hardware, men føler mig rimelig
handicappet nu, og oplever faktisk at mange skjorte-slips-sælgere tit og
ofte heller ikke er særlig godt orienterede. (ikke et ondt ord om dem)

Er der en der lige kender et godt sted at hente sådan en svend?

mvh

Carsten

Fra : Remmen

Dato : 08-06-01 17:36

"Krogh" <ck@pelicano.dk> wrote in message

> [...]

> var man fattig.
>
> Ikke destro mindre har jeg fundet frem til noget hardware som jeg søger

[Cut]

Hej,

Ved godt det ikke lige er de ting du nævner, men hvorfor ikke prøve:

A-open HQ08 High Tower kabinet.
EPoX 8K7A Bundkort Evt. + versionen hvis du vil køre RAID.
Thunderbird 1333/266 processor.
Thermaltake Volcano II processorkøler.
IBM 40 GB 60 GXP Harddisk (To til RAID).
256+ MB DDR RAM.
ATI Radeon 64 MB DDR (Retail hvis muligt).
19" LG Flatron Plus.

Dertil diverse lydkort, CD-ROM, CD-RW, DVD, 3½" Disk drev og højtalere.

Måske en kabinetkøler.

Det ville blive til et rimeligt godt system.

Lars

Fra : Madsen

Dato : 08-06-01 18:20

"Krogh" <ck@pelicano.dk> skrev:

> Krav (prioriteret)
> - skal kunne være gode venner med photoshoppen og MEGET multitasking
> (arbejder med filer optil 100MB)

Det er udelukkende ovenstående jeg er gået ud fra da jeg købte
ny PC for nylig. Photoshop er optimeret til Intel Pentium så efter
min mening ville det være åndsvagt at købe Athlon, hvis det da
er Photoshop der har højeste prioritet, og det er det her.

For ca. en uge siden købte jeg en ny PC eller rettere så købte
jeg nyt bundkort, CPU og RAM.
Det blev til et Asus CUV4X-D med 2X 866 Mhz. PIII.
2 x 512 Mb. PQI PC133 SD-RAM
2 x 40 Gb IBM Deskstar 60 GXP.

Grafikkort har jeg så taget fra min gamle PC. Det er et Matrox
G400 Max med 32 Mb. og Tv-Out

Fordi det er to processorer så er jeg nødt til at bruge Win2000
eller NT for at få understøttelse af det, men det fungerer også
fint (efter jeg er kommet over de værste startvanskeligheder.)

Jeg må sige at være imponeret over ydelsen. Den er faktisk
umulig at tvinge i knæ og jeg har ellers forsøgt med ret så store
filer i Photoshop 6.01. Jeg kan sidde med hele designpakken
fra Adobe åben på samme tid og det er den egentlig kold over
for. Se det kalder jeg multitasking så det basker.

Alt i alt kom jeg af med 12.000,- og det synes jeg egentlig ikke
er galt når man tænker på hvad jeg har fået ud af det.
Photoshop er glad for RAM. Meget glad for RAM, og hvis man
tænker på hvad RDRAM egentlig koster, så synes jeg ikke det
er prisen værd. Jeg vil langt hellere sidde med 1024 Mb PC133
frem for 256 Mb RDRAM som sikkert koster 3-4 gange så
meget som de 1024 PC133 (Bare et gæt. Har ikke tjekket efter.)

--
Mvh. Madsen
Remove »who« in email.

Fra : Søren Kramer

Dato : 10-06-01 16:49

>Photoshop er optimeret til Intel Pentium så efter
> min mening ville det være åndsvagt at købe Athlon, hvis det da
> er Photoshop der har højeste prioritet, og det er det her.
Det er noget du har misforstået.
Asfalten på vejene er optimeret til almindelige personbiler, men en Ferrari
er alligevel hurtigere :)
En P3 og En P4 får altså tæsk af Athlon både i single og dual
konfigurationer i photoshop:
"The Xeon continues to remain competitive but the Athlon MP does nothing
short of dethroning its Intel based counterpart in yet another test. Even
with Pentium 4/Xeon optimizations, Photoshop is clearly faster on 760MP"
Så det er en gammel skrøne at Intel er hurtigere i photoshop. Se
http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=1483
Side 15.
Så du har købt den forkerte computer. Desværre. Så enkelt er det. Tallene
taler for sig selv.

MVH
Søren Kramer

Fra : Peter Jespersen

Dato : 11-06-01 16:27

On Sun, 10 Jun 2001 17:48:47 +0200, S ren Kramer wrote:

>Det er noget du har misforstået.

Jepper....Photoshop har SSE/SSE2 optimeringer indbygget...en
optimering til P6 instruktionssættet ville ikke give en så stor
forskel.

<snip>

> [...]
>Side 15.
>Så du har købt den forkerte computer. Desværre. Så enkelt er det. Tallene

Det skyldes så SSE+ (3DNow Pro...kaldt det hvad i vil), som
AthlonMP er udstyret med!
SSE/SSE2 er netop det der har givet PIV'en dens forspring i
disse tests/applikationer...så det meste af dette grundlag er nu
væk (AMD's implementation er ikke fuldstændig, da det kun er en
delmængde af SSE2 der er taget med..om den er lige så hurtig som
Intels implementation er ligeledes at spørgsmål).
Så kort sagt er AthlonMP det bedste all-round bud....et bud der
ikke sakker bagefter på nogen mærkbare måde.

Live long and prosper...
Peter Jespersen, Team OS/2 Denmark
flywheel@worldonline.dk
http://www.worldonline.dk/~flywheel/
SYNTAX? Why not--they tax everything else!

Fra : Søren Kramer

Dato : 11-06-01 17:30

OK. En Athlon MP er hurtigst til stort set det hele. Men der er jo også
prisen at tage hensyn til.
Hvis cpuerne sammenlignes til den samme pris, kan en standard athlon 1,33 jo
klare sig fint mod en 1ghz p3 i photoshop og for den sags skyld en 1 ghz mp.
Og for det en P4 1,7 koster med 512 mb ram kan man jo næsten købe en dual
Athlon MP 1,2 med 512 mb ddr ram.(når den ellers kommer til dk).
Og så er der jo også andre programmer end photoshop. Se f.eks. rendering
time i 3ds max, det er jo ren nedslagtning af p3/p4 linjen. Athlon MP eller
ej.
Retfærdigvis skal det siges at optimeringerne til p3 i photoshop var fint
lavet. Hvorfor de ikke blev lavet til standard athlon, er så noget der kan
gøre mig pisse sur. Samtidig med at Adobe skriver at deres programmer kun er
kompatible med Intel processorer. Fy for satan en stinker. Det er hvad der
kaldes sammensmeltning af interesser. Heldigvis er der sat en bremse for det
med det nye 3d-now instruktionssæt. Og det skyldes måske i grunden anti
trust lovgivningen i USA.

MVH
Søren

Fra : René Jensen

Dato : 08-06-01 20:11

Krogh wrote:
> [...]
> kan anbefales?
> - de sidste par tusinde er slet ikke afgørende?

Køb en Apple Macintosh.

--
Med venlig hilsen,
René Jensen

Once a upon a time a wise man said to me:
"I consider Windows like I consider bad weather ... I accept it and hope
for something better"

Fra : Thomi

Dato : 09-06-01 10:13

On Fri, 8 Jun 2001 17:51:42 +0200, "Krogh" <ck@pelicano.dk> wrote:

> [...]
>ofte heller ikke er særlig godt orienterede. (ikke et ondt ord om dem)
>
>Er der en der lige kender et godt sted at hente sådan en svend?

Ja det er da egentligt lidt tosset og sidde og rode med grafik i de
størrelser du beskriver på en PC....køb en Apple!
Thomi

Fra : Morten Dall

Dato : 09-06-01 10:43

Nu vil jeg nødigt starte en "religionskrig", men jeg forstår altså ikke helt
myten om Mac's overlegenhed til grafikbehandling. Jeg har selv arbejdet
meget med Photoshop på en Mac, og jeg synes ikke den kører et hak bedre end
en pc. Tværtimod vil jeg påstå, at en pc i samme prisleje som en Mac vil
være den overlegne.
At Mac er meget mere stabil, er også en skrøne. Jeg har oplevet Mac'en gå
ned med et hult drøn mange gange. Jo, Mac var klart overlegne for nogle år
siden, men verden ændrer sig.
....og hvem kan leve med kun én museknap?

Mvh.

Morten
---
Have you saved your rainforest today?
http://www.therainforestsite.com

Fra : Krogh

Dato : 10-06-01 16:28

Yep det er lige præcis den ufattellige ergonimiske dårlige mus og denne ene
museknap, samt de 12 andre små programmer jeg kører i min ram (som ikke fås
til mac) der skræmmer mig langt langt væk..

Men tak for indlæggene indtil videre, det er fedt at se så mange vil give
deres besyv med...

Krogh

... ;-D
Thomi <thomi@mail1.stoanet.dk> skrev i en