MpegII
Fra : Carsten P.

Dato : 08-06-01 14:19

Hej alle
Har netop erhvervet mig et Pioneer DVD drev.
Hvis jeg bruger mit lineout på mit asus Gforce2 og smider billedet op på mit
tv fylder det ikke hele skærmen ud og det er som om at ikke alle frames
bliver vist....
Kan et MpegII kort hjælpe og i så fald hvilket skal man købe?
Hilsen Carsten P.

Fra : René Jensen

Dato : 08-06-01 19:55

"Carsten P." wrote:
> [...]
> bliver vist....
> Kan et MpegII kort hjælpe og i så fald hvilket skal man købe?

Grunden til at billedet ikke fylder hele din TV-skærm er sikkert fordi
at dit TV ikke er af 16:9-format, hvorved du vil få nogle sorte bjælker
i toppen og bunden af billedet. Med f.eks. PowerDVD kan du lave
digital-zoom, således at hele billedet kommer til at fylde hele din
TV-skærm, på bekostning af manglende stumper i højre og venstre siden af
filmen, så egentlig snyder du kun dig selv ved at benytte den metode.

Oplever du et regulært drop i antal frames pr. sekund, når du afspiller
en DVD-film på computer-skærmen i stedet for igennem dit TV-out? - I så
tilfælde kunne det tyde på at din processor ikke kraftigt nok, eller at
du har for mange baggrunds processer kørende. Minimumskravet ligger
(hvis jeg ikke husker meget galt) omkring de ~450MHz.

Et MPEG-II kort vil i hvertfald afhjælpe manglende frames pr. sekund, da
dekodningen af DVD-filmen sker 100% hardware på MPEG-II kortet. Med
hensyn til billedets størrelse jævnfør første afsnit.

--
Med venlig hilsen,
René Jensen

Once a upon a time a wise man said to me:
"I consider Windows like I consider bad weather ... I accept it and hope
for something better"

Fra : Carsten P.

Dato : 08-06-01 22:57

Hej igen

Min maskine er en 900Mhz T-Bird med 256MB Ram.
Mit Tv er et ganske almindeligt gammeldags (ikke 16:9).

Jeg har prøvet at stoppe de mange ting som kører i baggrunden under
afspilningen af DVD men det hjælper tilsyneladende ikke......
Er et Mpeg kort kun en slags hardware accellerator som signalet kommer ud af
i stedet for grafikkortet?
Hilsen Carsten P.

Fra : René Jensen

Dato : 09-06-01 21:17

"Carsten P." wrote:
> Hej igen
>
> Min maskine er en 900Mhz T-Bird med 256MB Ram.

Hehe ... burde ikke være noget problem for software-dekodning bruger
selv en 600MHz Coppermine med 128MB RAM med Windows 2000 Pro.

> [...]
> afspilningen af DVD men det hjælper tilsyneladende ikke......
> Er et Mpeg kort kun en slags hardware accellerator som signalet kommer ud af

Ja, du kan sammenligne et almindeligt grafikkort, som ikke har nogen
form for 3D accelleration, så bliver processoren nød til at lave alle de
tunge beregninger. Ved at bruge et MPEG-II kort, såsom RealMagic's
Hollywood+ kort, vil du få en chip, som er specielt bygget til at
håndtere dekodning af MPEG-II signalet og smide det ud til dit TV.

Fra : Casper Lyngsø

Dato : 08-06-01 23:13

Har du husket at sætte dit DVD-drev til DMA transfer under system settings?

--
Casper Lyngsø http://caz.newbrain.dk
stud.ing

Fra : Lars Møllebjerg

Dato : 09-06-01 08:04

> [...]
mit
> tv fylder det ikke hele skærmen ud og det er som om at ikke alle frames
Jeg mindes at have set et program der kan tweeke hvor stort TV billedet er
for folk med et nVidia kort - jeg har selv et Matrox der ikke har den slags
problemer - det har til gengæld en del andre! :)

Anyway, er du sikker på at kortet kører samme output som filmem er optaget i
(PAL->PAL eller NTSC->NTSC - det sidste kræver naturligvis at dit TV kan
håndterer PAL). Konvertering mellem de to formater kan godt give en noget
hakkende oplevelse!

/Lars

Fra : Carsten P.

Dato : 09-06-01 09:11

Okay
Jeg fik lidt at tænke over.
Jeg har ikke prøvet at Zoome så billedet kommer til at passe men men det vil
jo selvfølgelig heller ikke hjælpe på de manglende frames men om et Mpeg
kort kan hjælpe er jeg desværre ikke blevet klogere af.
Jeg kan tilsyneladende ikke vælge at drevet skal overføre i DMA da jeg kører
Win2K måske i bios?

Nå men aligevel tak for hjælpen:)
Hilsen Carsten P.

Fra : Henrik Bach Gravesen

Dato : 08-07-01 22:51

Jo du kan - endda bedre end i W9x. Højreklik "My Computer", Vælg
Properties og fanen Hardware. Tryk på Device Manager knappen.
Find IDE ATA/ATAPI controllers og tryk på +'et.
Vælg den kanal dit DVD-drev sidder på (Primary eller Secondary).
Højreklik på den og vælg Properties. Vælg fanen Advanced Settings.
Nu kan du for Mater (Device 0) og Slave (Device 1) vælge om de skal
køre PIO eller DMA - eller rettere du kan få W2K til at prøve at køre
med DMA.

Mvh. Henrik