Varierende spænding på MB
Fra : Ole Frederiksen

Dato : 30-10-05 09:48

Hej folkens

Min PC er begyndt at slikke umotiveret i tide og utide. Den slukker som om
man trækker stikket ud.
Mistanken falder straks på stømforsyning eller mb. Nu har jeg holdt øje med
spændingerne med Speedfan 4.23 og jeg kan se at VCOREA svinger imellem 1,5
og 1,7 volt medens VCOREB ligger fast mellem 1,69 og 1,71

I bios hedder den der sviger Vdd og den der står fast Vore.

Er der bundtkortet der er ved at få en blodprop, eller kan dette udsving
komme for PSU´en?

Spændingen svinger stadig vildt selvom jeg ikke overclocker på spænding
eller hastighed.

Epox 8RDA3+
AMD XP-M 2400 (kører 2200MHz@1.7volt)

M.v.h. Ole Frederiksen

Fra : claus b. p.

Dato : 31-10-05 01:21

"Ole Frederiksen" <baltzerFJERN_DETTE@mail-online.dk> wrote in message
> [...]
> komme for PSU´en?
>
> Spændingen svinger stadig vildt selvom jeg ikke overclocker på spænding

Det lyder mere som om din CPU temperatur ryger for højt op. Svingende
spænding vil give mere sporadiske fejl, og specielt ved oc. Høj temperatur
lukker systemet ned øjeblikkeligt. Hvor stabil er din +12V? Det er den der
laver Vcore spændingerne.
Check dine blæsere og kølepladen. Check BIOS setting for hvilken temperatur
den lukker ned ved.
Speedfan er også god til at måle temperatur, og hvis man logger til en fil,
kan man efterfølgende se om der er sket noget unormalt lige før den gik død.

/Claus