Ram settings (asus a8n-sli premium)
Fra : michael bs

Dato : 30-10-05 09:21

Som kommentar til:

""Claus Albæk (Kbh.)"" <claude@eugina.dk> skrev i en meddelelse
news:435a295d$0$41140$14726298@news.sunsite.dk...

> Det er praktisk taget et must, 2T istedet for 1T giver et ret pænt stort
> performance tab...

Jeg har 2*1gig Infineon Ram (2 moduler).
Det er givetvis billige og dermed ikke hurtige ram men inspireret af
ovenstående vil jeg gerne have en kommentar til min Dram Configuration:

Timing Mode: auto
memclock: 400mhz
cas# latency (tcl): 3
min ras# active time (tras): 8t
ras# to cas# delay (trcd): 4t
row precharge time (trp): 4t
row cycle time (trc) 11t
row refresh cycle time: 14t
read to write time (trwt) 5t
write recovery time (twr) 3t
1t/2t memory timing 2t
s/w dram over 4g remapping enabled
h/w dram over 4g remapping enabled

Kan jeg også med fordel køre manual og ændre memory timing til 1T ??

mvh Michael

Fra : michael bs

Dato : 30-10-05 10:21

"michael bs" <michaelschouFJERNDETTE@oncable.dkfjenogsådette>

> Timing Mode: auto
> memclock: 400mhz
> cas# latency (tcl): 3
> min ras# active time (tras): 8t
> ras# to cas# delay (trcd): 4t
> row precharge time (trp): 4t
> row cycle time (trc) 11t
> row refresh cycle time: 14t
> read to write time (trwt) 5t
> write recovery time (twr) 3t
> 1t/2t memory timing 2t
> s/w dram over 4g remapping enabled
> h/w dram over 4g remapping enabled
>
> Kan jeg også med fordel køre manual og ændre memory timing til 1T ??
>
> mvh Michael

Jeg har kørt CPU-Z programmet og det spyttede følgende ud:
Timings:
Frequency: 201mhz
fsb:dram cpu/5
cas# latencey 3.0clocks
ras# to cas# delay 4 clocks
ras# precharge 4 clocks
cycle time (tras) 11 clocks
bank cycle time (trc) 11 clocks
dream idle timer 16 clocks

Er der noget inde i bios jeg kan ændre på og opnå højere hastighed uden at
sætte stabiliteten over styr?

mvh Michael

Fra : Hans Joergensen

Dato : 30-10-05 11:02

michael bs wrote:
> Kan jeg også med fordel køre manual og ændre memory timing til 1T ??

Jah, 1T er hurtigere end 2T, og det burde ikke være et problem at
køre 2T.

Hent et memtest86-iso og bræn det:
http://www.memtest86.com/memtest86-3.2.iso.zip

Skift til manuel, og sæt 1T istedet for 2T, boot på din
memtest-skive og lade den stå en nats tid.. hvis programmet ikke har
fundet nogle fejl er der formodentligt ikke problemer i at køre 1T.

// Hans
--
Gumminumser == Champignons

Fra : michael bennati scho~

Dato : 30-10-05 12:39

> Skift til manuel, og sæt 1T istedet for 2T, boot på din
> memtest-skive og lade den stå en nats tid.. hvis programmet ikke har
> fundet nogle fejl er der formodentligt ikke problemer i at køre 1T.

Det vil jeg gøre... Hvad med de andre tal? Noget jeg skal ændre?
Der er jo uoverensstemmelse mellem det bios siger og det cpu z spytter ud..
400mhz kontra 200mhz og andet.
Hvad burde jeg gøre?

mvh Michael
(der er gået samme vej som Hans J. og har solgt sit 70-200mm L 2.8 IS til
fordel for 135mm L f2)

Fra : Hans Joergensen

Dato : 30-10-05 13:10

michael bennati schou wrote:
> Det vil jeg gøre... Hvad med de andre tal? Noget jeg skal ændre?
> Der er jo uoverensstemmelse mellem det bios siger og det cpu z spytter ud..
> 400mhz kontra 200mhz og andet.

DDR400 kører altid 200MHz.. de 400MHz kommer af at det er
dual-channel ram.

De andre tal kan du som udgangspunkt lade stå som standard, eller
med de timings du kan se i CPU-Z er standard for modulerne.
(bemærk at man både kan se aktuel og standard hastighed i CPU-Z)

> (der er gået samme vej som Hans J. og har solgt sit 70-200mm L 2.8 IS til
> fordel for 135mm L f2)

Faktisk har jeg aldrig fået købt 135 f2L :)

// Hans
--
Red-line-shift,Red-line-shift,etc.etc.Red-Light-Stop,Repeat...

Fra : michael bs

Dato : 31-10-05 10:16

> De andre tal kan du som udgangspunkt lade stå som standard, eller
> med de timings du kan se i CPU-Z er standard for modulerne.
> (bemærk at man både kan se aktuel og standard hastighed i CPU-Z)

Det gjorde jeg, altså skiftede til T1 og ændrede nogle af de andre tal fra 4
til 3 og har kørt memtest siden i går aftes. No problemos. Om det har
betydet en tempogenvinst skal jeg så ikke kunne sige.

> Faktisk har jeg aldrig fået købt 135 f2L :)

Det burde du! Jeg er fuldkommen målløs over farver, kontrast, bokeh og
skarhed ved blænde 2.0 !
Min 70-200 L IS var god, men denne er betragteligt bedre.

Hvad har du af strømforsyning i din PC?
Jeg kan mærke irritationen allerede af min rent støjmæssigt, nu hvor jeg har
dæmpet de andre støjkilder.

mvh Michael

Fra : Hans Joergensen

Dato : 31-10-05 14:46

michael bs wrote:
> Det gjorde jeg, altså skiftede til T1 og ændrede nogle af de andre tal fra 4
> til 3 og har kørt memtest siden i går aftes. No problemos. Om det har
> betydet en tempogenvinst skal jeg så ikke kunne sige.

Det burde det have ihvertfald :)

> Hvad har du af strømforsyning i din PC?
> Jeg kan mærke irritationen allerede af min rent støjmæssigt, nu hvor jeg har
> dæmpet de andre støjkilder.

Chill-Innovation 450watt.. jeg synes dog den støjer en smule mere
end forventet, ikke at det er voldsomt.

// Hans
--
Motorcyklister der kører i BIL når det regner er, BILISTER!

Fra : michael bs

Dato : 31-10-05 15:13

> Chill-Innovation 450watt.. jeg synes dog den støjer en smule mere
> end forventet, ikke at det er voldsomt.

Ok..jeg har kig på seasonic s12 500w.
Den bliver rost voldsomt for sin ydeevne og evne til stilhed.

mvh Michael