380 MHz DIMM-RAM ?
Fra :    ab©

Dato : 28-10-05 15:57

Mon nogen kan forklare (inden jeg skiller det hele ad), hvorfor min PC
skriver ovennævnte - der er tale om PC 3200 RAM i en FSB 800 MHz PC ?

ab (-c:)

Fra : Hans

Dato : 28-10-05 16:02

ab© wrote:
> Mon nogen kan forklare (inden jeg skiller det hele ad), hvorfor min PC
> skriver ovennævnte - der er tale om PC 3200 RAM i en FSB 800 MHz PC ?

Hent Everest og find ud af hvorfor du får den skæve frekvens:

http://www.lavalys.com/products/download.php?pid=1&lang=en

Hans

Fra :    ab©

Dato : 30-10-05 00:07

"Hans" <nospam@kvik.org.invalid> skrev i en meddelelse

> Hent Everest og find ud af hvorfor du får den skæve frekvens:
>
> http://www.lavalys.com/products/download.php?pid=1&lang=en

Tak for dit svar - men efter at jeg har hentet og installeret (det vældig
fine) program, kan jeg ikke rigtigt finde ud af at aflæse resultatet

SPD / Hukommelses-muduls egenskaber:
Hukommelses Hastighed PC3200 (200 MHz)

FSB-egenskaber:
Effektiv Hastighed 460 MHz

Egenskaber for hukommelsesbus:
Effektiv Hastighed 383 MHz

- det siger mig ikke rigtigt noget ?

På forhånd tak, hvis du vil give mig et hint.

ab (-c:)

Fra : claus b. p.

Dato : 31-10-05 01:05

" ab©" <huskFJERN@DETTEc.dk> wrote in message

> SPD / Hukommelses-muduls egenskaber:
> [...]
Hvis vi antager at din CPU er en 3,8GHz proc. med en clockmultiplier på 10,
så vil RAM køre med 3,8GHz/10 = 380MHz.
Det kan også være en processor der kører 4,2GHz med en multiplier på 11.
(4200/11=382MHz)
Normalt er clock multiplier og clockfrekvens fastlagt fra producenten af
proc. men der kan snydes. Din RAM er specificeret til 200MHz (dvs.
producenten garanterer at den kan fungere ved denne hastighed) men da det er
DDR RAM, benytter man både clockens positive og negative flanke til at
clocke data ind og ud med, dvs. det svarer til 2x200=400MHz. Den er så ikke
udnyttet helt til grænsen lige nu.
Med visse motherboards kan man ændre både clock og multiplier, og derved
måske opnå højere hastigheder. Men det skal man helst læse lidt om inden man
begynder.

/Claus