Erfaringer med VIA EPIA SP
Fra : Jens U. K.

Dato : 27-10-05 12:12

Jeg overvejer at anskaffe et via epia sp bundkort - med det formål at lave
en htpc.
Som udganspunkt skal boksen ikke bruges til spil.

Link:
<http://www.viavpsd.com/product/epia_sp_spec.jsp?motherboardId=261>

Mini ITX-formatet er for at kunne købe/designe et tilpas lille kabinet med
god nok WAF Måske også med indbygget forstærker... alternativt kan man
selvfølgelig anskaffe sig aktive højttalere...
Bl.a. vil jeg kunne bruge den til TDC Selector og det kan lade sig gøre
idet der som udgangspunkt så kun skal bruges et pcislot til et DVB-C kort.
Resten (lyd/video/net) ligger onboard.
Jeg ved bare ikke hvor god kvaliteten af onboardlyden er... og det er jo
en smagssag, så hvis det er det eneste projektet står og falder på vil jeg
nok afprøve det!
Jeg bider mærke i onboardgrafikken som skulle have mpeg2-dekodning og
mpeg4-accelaration - svjv er mpeg4-formatet kandidat til hdtv (mpeg2
fylder for meget :-/). Dette betyder formentlig også at cpu'en ikke
behøver at kæmpe så hårdt når mpeg2/4 skal afvikles.
Jeg kan ikke umiddelbart se nogen dvi-d-udgang... og sådan en ville være
rar at have... det skulle jo give det bedste overførsel af signal i stedet
for vga (eller endnu værre tv-out).

Hvis jeg nu finder ud af at lyden er for ringe, så har jeg et problem...
men det kan måske løses ved at opsætte en server der "streamer"
Selectorsignalet ud på netværket i huset... det findes der vist bl.a. et
linux- eller openbsd-mediecenterprogram der skulle være godt til den
slags. Så skal jeg jo ikke bruge pci-pladsen på dvb-c-kortet mere.
Men så bliver jeg måske krævende og vil have dvi-d-udgang og så slutter
legen jo lissom...

Bør jeg måske allerede nu lede efter et andet bundkort... er der nogen der
har kendskab til andre i ITX-formen som f.eks. har plads til to pci-kort
eller alternativt har dvi-d udgang?

/Jens Ulrik

Fra : JK

Dato : 27-10-05 13:00

On Thu, 27 Oct 2005 13:11:40 +0200, "Jens U. K." <1jk2@3bsopatent4.dk>
wrote:

> [...]
>har kendskab til andre i ITX-formen som f.eks. har plads til to pci-kort

Jeg har lidt erfaring med forgængeren til SP, som er en 1000 MHz Via
Epia. Den koster kun 1299,- med CPU.

Jeg kan ikke rigtigt vurdere for dig lyden, da jeg synes, at det løs
udmærket.

Jeg havde et TV-tuner kort i. Leadtek Expert 2000.
Jeg optog noget med TV-kortet fra Voice. Valgte maksimal komprimering.
Da jeg afspillede hakkede det grusomt. Man skal altså optage
ukomprimeret i avi-format. Man skal så lade et dvd-brænder-program
lave komprimeringen. Så afspiller det hakkefrit !
Ellers skal der mere cpu-kraft i. Jeg tror ikke at SP med 1300 MHz er
meget hurtigere end 1000 MHz.

Man kan også på ebay finde antikke flex-atx med s370 og med flere
pci-slots. For op til 1133 MHz P3.

Det jeg vil sige er:
Hvad med at gå til det større M-atx format og satse på nforce6150
chipset ?
Jeg har et Antec Minuet Soho Black kabinet med med et M-atx MSI
RS480M2 bundkort og 3500+ 939 cpu, 1 Gb ram.
Du skal ikke lade dig skræmme af, at PSU i det kabinet kun er på 250
Watt.

Dette asus bundkort har altså DVI-ud (kommer medio november):
http://www.asus.com/products.aspx?l1=3&l2=15&l3=210&model=766&modelmenu=1

Det har komponent-ud !

og rigtig HDTV.

Hvis det skal være mindre end dette kabinet. Hvorfor så ikke Apple
Mini ?

mvh

John

Fra : JK

Dato : 27-10-05 13:07

On Thu, 27 Oct 2005 14:00:11 +0200, JK <johnknuhtsenSP@Mail.dk> wrote:

>Dette asus bundkort har altså DVI-ud (kommer medio november):
>http://www.asus.com/products.aspx?l1=3&l2=15&l3=210&model=766&modelmenu=1

Det er shg, der opgiver 11. november !

mvh

John

Fra : Jens U. K.

Dato : 27-10-05 13:37

"JK" <johnknuhtsenSP@Mail.dk> wrote in message
> On Thu, 27 Oct 2005 13:11:40 +0200, "Jens U. K." <1jk2@3bsopatent4.dk>
> wrote:

[...]

> [...]

> ukomprimeret i avi-format. Man skal så lade et dvd-brænder-program
> lave komprimeringen. Så afspiller det hakkefrit !

Hvad mener du? Jeg skal ikke umiddelbart brænde nogen dvd'er...
Er du klar over at digital-tv fra TDC kommer MPEG2-komprimeret? (og
formentlig MPEG4 i fremtiden.)

> Ellers skal der mere cpu-kraft i. Jeg tror ikke at SP med 1300 MHz er
> meget hurtigere end 1000 MHz.

Men der er jo netop noget hardware-MPEG4/2-dekodningshalløj i
grafikchippen?!

> Det jeg vil sige er:
> Hvad med at gå til det større M-atx format og satse på nforce6150
> chipset ?

Hvad kan det som det på epia sp'en ikke kan?

> Dette asus bundkort har altså DVI-ud (kommer medio november):
> http://www.asus.com/products.aspx?l1=3&l2=15&l3=210&model=766&modelmenu=1

Ok. Interessant - men det er normal atx-faktor er det ikke?

> Det har komponent-ud !

Det har jeg egentlig ikke brug for.

> og rigtig HDTV.

rigtig?

> Hvis det skal være mindre end dette kabinet. Hvorfor så ikke Apple
> Mini ?

Tjah... er der god lyd, dvi og evt. mulighed for DVB-C kort?

/Jens Ulrik

Fra : Jens U. K.

Dato : 27-10-05 13:49

"Jens U. K." <1jk2@3bsopatent4.dk> wrote in message

> "JK" <johnknuhtsenSP@Mail.dk> wrote in message

[...]

> Ok. Interessant - men det er normal atx-faktor er det ikke?

Nåh - det trækker jeg i mig igen... Micro-atx er det: 24,5 * 24,5 cm...
det er jo ikke _så_ meget større end 17 * 17 cm... måske det kunne være
interessant med Micro-atx...

/Jens Ulrik

Fra : JK

Dato : 27-10-05 14:34

>Hvad mener du? Jeg skal ikke umiddelbart brænde nogen dvd'er...
>Er du klar over at digital-tv fra TDC kommer MPEG2-komprimeret? (og
>formentlig MPEG4 i fremtiden.)

Jojo, men det er vist et TV-kort man ikke sådan kan købe. Mit modtager
analogt. Din selector indeholder sådan en tuner.
Jeg har de digitale kanaler på kablet, men kan ikke modtage dem.
Iøvrigt vil tuner-kortet vel så dekomprimere dem, og vil ikke
nødvendigvis gemme det modtagne i komprimeret udgave.

mvh

John

Fra : Jens U. K.

Dato : 27-10-05 15:08

> Jojo, men det er vist et TV-kort man ikke sådan kan købe. Mit modtager

Du er ikke informeret korrekt!
Du kan købe et kort (DVB-C, som jeg har skrevet flere gange - f.eks.
technotrend fører dem).
Prøv at læse på dette link:
<http://hjem.tele2adsl.dk/oleperch/DVB/DVB.html>

> analogt. Din selector indeholder sådan en tuner.

TDC Selector er _kun_ et abonnement på digitalt kabeltv. Derudover består
det af et smartcard. Intet andet!
Hvis man har lyst kan man f.eks. investere i en Sagem-boks, hvor man kan
stikke sit smartcard i og boksen kan så sende et signal ud til f.eks. tv.

> Jeg har de digitale kanaler på kablet, men kan ikke modtage dem.

Det kan du hvis du har en digital tuner.

> Iøvrigt vil tuner-kortet vel så dekomprimere dem, og vil ikke

Nej - (kun hvis det har indbygget dekomprimering det kan gemme det
råt.

/Jens Ulrik

Fra : JK

Dato : 27-10-05 16:40

On Thu, 27 Oct 2005 16:08:03 +0200, "Jens U. K." <1jk2@3bsopatent4.dk>
wrote:

> [...]
>

>Du er ikke informeret korrekt!
>Du kan købe et kort (DVB-C, som jeg har skrevet flere gange - f.eks.

Det var dette svar, du skulle have givet. Købes her:

Så er vi på konkret niveau, ikke

> [...]
>stikke sit smartcard i og boksen kan så sende et signal ud til f.eks. tv.

Har selv haft en selector, men undværer den udmærket med mit samsung
lcd TV's udmærkede tuner.

mvh

John

Fra : Jens U. K.

Dato : 27-10-05 16:59

"JK" <johnknuhtsenSP@Mmail.dk> wrote in message

[...]
[...]
> Det var dette svar, du skulle have givet. Købes her:
>
> Så er vi på konkret niveau, ikke

Tjah - for konkret efter min mening... jeg svarede med det andet link, for
udover at vise dvb-c-kortet og evt. indkøbsteder, forklares der så fint om
hvordan det hele hænger sammen - og det virkede bare som om du ikke helt
var med - men vi har nok talt ved siden af hinanden.

[...]
> Har selv haft en selector, men undværer den udmærket med mit samsung

Hvad for en boks havde du så? den nyeste Sagem60 eller hvad den nu hedder?

> lcd TV's udmærkede tuner.

Jeg har også erfaret at mit Samsung laver et pænt billede ud af det
analoge kabel-tv-signal her i modsætning til et par andre lcd-tv.

Derfor haster mit projekt ikke voldsomt

/Jens Ulrik