Cool'n'quiet og A8N-SLI Premium
Fra : michael bs

Dato : 24-10-05 15:30

Jeg har lige købt en ny puter med A8N-SLI Premium, amd x2 4400, 2mb ram og
7800gtx grafikkort.

Jeg har lige installeret xp og servicepack 2 og er så ved at installere
chipsetdriverne osv fra cd'en. Når jeg prøver at installere cool'n'quiet
driverne får jeg en fejlmeddelse: Filen C: Boot.ini kunne ikke åbnes.

Hvad kan jeg gøre for at få cool'n'quiet til at fungere?

mvh Michael

Fra : Hans

Dato : 24-10-05 16:59

michael bs wrote:
> [...]
> Boot.ini kunne ikke åbnes.
> Hvad kan jeg gøre for at få cool'n'quiet til at fungere?

Jeg havde ingen problemer med mit A8N-SLI Premium og cool'n'quiet driveren,
men du kan da prøve at hente AMD's egen version her og se om den kan
installeres:

http://www.amd.com/us-en/assets/content_type/utilities/amdcpu.exe

Hans

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 24-10-05 22:04

michael bs wrote:
> Jeg har lige købt en ny puter med A8N-SLI Premium, amd x2 4400, 2mb ram og
> 7800gtx grafikkort.
> Hvad kan jeg gøre for at få cool'n'quiet til at fungere?

Du skal sikkert smide noget mere RAM i maskinen

--
Jakob Møbjerg Nielsen | Nordvestjysk Brass Band - http://nvbb.dk/
jakob@dataloger.dk | Vinder af Grenland Brass Festival - 1. division

Fra : michael bs

Dato : 24-10-05 23:24

"Jakob Møbjerg Nielsen" <jakob@dataloger.dk> skrev i en meddelelse

> Du skal sikkert smide noget mere RAM i maskinen

hahaha... oka.. 2gb så

Problemet er løst. Boot.ini havde af en eller anden grund lagt sig på
d-drevet (partition) i stedet for c-drevet. Jeg kopierede den over og
vuupti, ville driveren installeres.

men jeg kan slet ikke mærke at den skulle køre cool'n'quiet. Jeg kan ikke
høre forskel. er det normalt?

mvh Michael

Fra : Hans

Dato : 24-10-05 23:54

michael bs wrote:

> men jeg kan slet ikke mærke at den skulle køre cool'n'quiet. Jeg kan
> ikke høre forskel. er det normalt?

Cool'n'quiet styrer udelukkende cpu'en strømbesparende tilstand ved at sænke
spændingen og hastigheden på kernen. Hvis du ønsker at styre blæsernes
hastighed skal du enten aktivere Q-Fan i bios, eller installere f.eks.
programmet SpeedFan som kan det samme, og lidt mere til.

Hans

Fra : michael bs

Dato : 25-10-05 10:00

"Hans" <nospam@kvik.org.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> blæsernes hastighed skal du enten aktivere Q-Fan i bios, eller installere
> f.eks. programmet SpeedFan som kan det samme, og lidt mere til.

Hvis det kun er cpu'en, der påvirkes, hvorfor hedder det så cool'n'QUIET??
Det dæmper jo ikke blæserstøjen.

Jeg kan ikke finde Q-fan i bios. ?
Er det ikke mærkeligt at speedfan eller andet tilsvarende ikke var med på
cd-en til bundkortet?

Anyway.. jeg har bestilt Aerogate III

Så bliver det styret via hardware.

mvh Michael

Fra : Hans Joergensen

Dato : 25-10-05 10:12

michael bs wrote:
> Hvis det kun er cpu'en, der påvirkes, hvorfor hedder det så cool'n'QUIET??
> Det dæmper jo ikke blæserstøjen.
> Jeg kan ikke finde Q-fan i bios. ?

Det ligger under menuen med 'Hardware Monitoring' så vidt jeg
husker.

> Er det ikke mærkeligt at speedfan eller andet tilsvarende ikke var med på
> cd-en til bundkortet?

Speedfan er ikke standard software :) det er sådan set heller ikke
nødvendigt hvis man slår Q-fan til i bios, men det giver ekstra
kontrol og man slipper for at blæserne farer op i fart uden der er
grund til det.

> Anyway.. jeg har bestilt Aerogate III
> Så bliver det styret via hardware.

Det ville jeg godt nok ikke gide, når man kan få software til at
styre det.
Og der er jo også risikoen for at man ikke opdager at
temperaturen stiger til over det man har lyst til.

// Hans
--
http://ph33r.dk - Vejen til et fjollet liv

Fra : michael bs

Dato : 25-10-05 12:03

> Det ligger under menuen med 'Hardware Monitoring' så vidt jeg
> husker.

Det var rigtigt husket!
Jeg enablede den og genstartede og inden den begyndte at indlæse windows kom
der prompte en advarsel, at cpu speedfan kørte for langsomt.. har du været
ude for det? Man kan så desable advarslerne, men tør man det?

> Det ville jeg godt nok ikke gide, når man kan få software til at
> styre det.
> Og der er jo også risikoen for at man ikke opdager at
> temperaturen stiger til over det man har lyst til.

Nej, men jeg har i forvejen bestilt ny cpu køler og nye støjsvage blæsere
overalt. Så tænkte jeg, at så måtte jeg hellere sikre mig kontrollen. Stoler
ikke helt på det softwarebaserede. Fx viser de der små tilføjelsesprogrammer
på bundkortcd'en, hvor man kan monitorere hardwaren, de viser en anden
temperatur end den der står i bios.

mvh Michae

Fra : Hans Joergensen

Dato : 25-10-05 22:01

michael bs wrote:
> Jeg enablede den og genstartede og inden den begyndte at indlæse windows kom
> der prompte en advarsel, at cpu speedfan kørte for langsomt.. har du været
> ude for det? Man kan så desable advarslerne, men tør man det?

Det er måske noget Asusprobe eller sådan? det bruger jeg ikke, jeg
bruger kun speedfan, og har heller ikke cool'n'quiet (fordi jeg
overclocker)

> [...]
> på bundkortcd'en, hvor man kan monitorere hardwaren, de viser en anden

Jeg stoler på speedfan :) og speedfan husker også at skrue op for
blæserene når cpu/motherboard/harddisk/grafikkort er ved at komme op
på kritiske temperaturer under et spil.. det husker jeg ikke

// Hans
--
Fantastiske pandekager: http://www.ph33r.dk/pancakes.shtml

Fra : Hans

Dato : 25-10-05 12:40

michael bs wrote:

> Hvis det kun er cpu'en, der påvirkes, hvorfor hedder det så
> cool'n'QUIET?? Det dæmper jo ikke blæserstøjen.

Fordi der er mindre behov for køling når cpu'en er i
strømbesparelsestilstand, og i kombination med q-fan eller tilsvarende giver
det en mere støjsvag maskine.

> Er det ikke mærkeligt at speedfan eller andet tilsvarende ikke var
> med på cd-en til bundkortet?

Speedfan er et 3. parts program som ikke hører hjemme på en
hardwareproducents support software pakke.

> Anyway.. jeg har bestilt Aerogate III
>
> Så bliver det styret via hardware.

Det er godt nok lidt fjollet, da Speedfan kan nøjagtig det samme og styrer
de samme funktioner som Q-fan i bios, men ikke mindst kan Speedfan tilpasses
til alle markedets kølere med tilhørende blæsere, da der er stor forskel på
deres størrelse, rotationshastighed og dermed køleevne. Disse muligheder
eksisterer ikke i Q-fan, og på netop dette bundkort er den laveste
temperatur sat alt for højt, som gør funktionen stort set uanvendelig.

Hans

Fra : michael bs

Dato : 26-10-05 09:30

> [...]

>. Disse muligheder eksisterer ikke i Q-fan, og på netop dette bundkort er
>den laveste temperatur sat alt for højt, som gør funktionen stort set

Det må du lige forklare. Jeg forstår ikke hvad du mener..

mvh Michael

By the way: har I prøvet den medfølgende nvidia firewall?? Den ødelagde
temmelig meget for mig og kostede 3 omformateringer inden jeg opdagede, at
den ikke blot skulle deaktiveres men afinstalleres for ikke at smadre alle
downloads exe-filer og active objects.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 26-10-05 10:07

michael bs wrote:
> [...]
> den ikke blot skulle deaktiveres men afinstalleres for ikke at smadre alle

Man skal lade være med at bruge den
Man bør i øvrigt også lade være med at bruge NVIDIA SW IDE-driveren, den
giver ikke noget hastighed, og kan give besvær.

De eneste drivere jeg har installeret er de normale
bundkortdrivere (minus SW IDE), grafikkort-drivere, og "driveren" til
min skærm. Til fancontrol bruger jeg speedfan (der skal rodes lidt
med den for at få det optimalt) og det er ca. det.

Og systemet er stort set lydløst hele tiden, på trods af 20%
overclock. 120mm styrede blæsere er noget af det gode

// Hans
--
Photogallery @ http://nathue.dk

Fra : michael bs

Dato : 26-10-05 10:26

> Man bør i øvrigt også lade være med at bruge NVIDIA SW IDE-driveren, den
> giver ikke noget hastighed, og kan give besvær.

Hvilken form for besvær?? For jeg har da installeret hele pakken inkl. swi
ide driveren. (Har 2 sataII diske)

> Og systemet er stort set lydløst hele tiden, på trods af 20%
> overclock. 120mm styrede blæsere er noget af det gode

Lyder godt. Overclock er en helt ny verden, somjeg nok langsomt vil lege
lidt med...men den er allerede meget hurtig, virker det som.

mvh Michael

Fra : Hans Joergensen

Dato : 26-10-05 10:30

michael bs wrote:
> Hvilken form for besvær?? For jeg har da installeret hele pakken inkl. swi
> ide driveren. (Har 2 sataII diske)

Stabilitetsproblemer, men det er dog kun noget jeg har læst om.. så
jeg ved ikke om det er en and

http://forums.guru3d.com/showthread.php?s=&threadid=139322
er et godt sted at starte.

// Hans
--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere, der
har spammet usenet i over 5000 indlæg.

Fra : Hans

Dato : 26-10-05 20:12

michael bs wrote:

> Det må du lige forklare. Jeg forstår ikke hvad du mener..

Q-Fan har på dette bundkort den laveste target på 51 grader, hvilket måske
fungerer med AMD's egen boxkøler, men f.eks. med en ThermalRight XP120 køler
og en 120 mm. Pabst blæser, hvor temperaturen aldrig kommer over 42 grader,
vil man ende med et system hvor blæseren står stille eller kører så langsomt
at luften ikke kan flyttes væk fra køleprofilen.

Det siger sig selv, at man på den måde vil få et system som ikke bliver
kølet effektivt, og som kører for varmt, da der ikke kan vælges en
tilstrækkelig lav target for maksimal køling.

I Speedfan har jeg valgt 40 grader som target og 600 rpm. som laveste
hastighed på blæserne, og mit system ligger på ca. 29-31 grader idle og max.
42 grader ved hård vedvarende belastning med en 3800+. Det er kun ved
videoredigering og tunge spil at blæserne kører med max. hastighed, og
resten af tiden siger maskinen stort set ikke en lyd.

> [...]
> jeg opdagede, at den ikke blot skulle deaktiveres men afinstalleres
> for ikke at smadre alle downloads exe-filer og active objects.

Den er ikke én af de letteste at sætte op, men er såmænd ganske udmærket når
først den kører. Jeg bruger dog en ekstern firewall så jeg har ikke brug for
den.

Hans

Fra : Ukendt

Dato : 27-10-05 10:50

Hans wrote:

> [...]
> kølet effektivt, og som kører for varmt, da der ikke kan vælges en
> tilstrækkelig lav target for maksimal køling.

42 grader er 42 grader for din cpu, uanset om du køler passivt eller
aktivt. Hvis din XP120 er god nok til at køle din CPU passivt så skal du
bare være glad... (selvom jeg godt kan følge dig i at det ikke er rart
at vide at blæseren ikke kører når man nu gerne så at den gjorde)

Min 3200 Venice var også kølet passivt meget af tiden, kun hvis jeg
spillede eller lavede andet krævende at blæseren kom til hjælp.

Fra : Hans

Dato : 27-10-05 11:49

"Claus Albæk (Kbh.)" wrote:

> [...]
> du bare være glad... (selvom jeg godt kan følge dig i at det ikke er
> rart at vide at blæseren ikke kører når man nu gerne så at den gjorde)

Max. temperaturen på de 42 grader overholdes kun hvis blæseren roterer med
900 rpm, så aktiv køling er en nødvendighed. Ellers bliver varmen bare
hængende i køleprofilen indtil Q-fan langt om længe "vågner op", og dermed
har man et system som er 10 grader varmere end nødvendigt.

Jeg ved ikke hvad Asus havde i tankerne da de definerede temperaturene i
bios, men jeg mistænker dem lidt for at have genbrugt sourcekoden til et
LGA775 Intel board, hvor de 51 grader er noget mere relevant. Havde den
laveste temperatur været 40 grader ville det være helt perfekt.

Hans

Fra : Jens U. K.

Dato : 27-10-05 12:24

"Hans" <nospam@kvik.org.invalid> wrote in message
> michael bs wrote:
[...]
> Den er ikke én af de letteste at sætte op, men er såmænd ganske udmærket
> når først den kører.

Øhh - hvor mange har du sat op siden du kan udtale dig om det?
Jeg har installeret den een gang og selvom man "deaktiverede" den, så
havde den krummer i hele hovedet efter at have været i kagedåsen! (læs:
den ødelagde nettrafikkens data).

/Jens Ulrik

Fra : Hans

Dato : 27-10-05 12:44

Jens U. K. wrote:

> [...]
> Jeg har installeret den een gang og selvom man "deaktiverede" den, så
> havde den krummer i hele hovedet efter at have været i kagedåsen!

Nogle stykker efterhånden. Jeg ved så ikke hvilket LAN-interface du bruger,
men jeg bruger normalt nVidia nForce chippen af de to muligheder på
bundkortet. Jeg har ikke erfaring for at den skulle være dårligere end alle
mulige andre personlige firewalls, men jeg foretrækker helt klart en ekstern
firewall boks.

Hans

Fra : Jens U. K.

Dato : 27-10-05 12:53

> Nogle stykker efterhånden. Jeg ved så ikke hvilket LAN-interface du
> bruger, men jeg bruger normalt nVidia nForce chippen af de to muligheder
> på

Ditto.

> bundkortet. Jeg har ikke erfaring for at den skulle være dårligere end
> alle

For mig at se er den i udu - det er ikke et spørgsmål om den er dårligere
end andre

> mulige andre personlige firewalls, men jeg foretrækker helt klart en
> ekstern firewall boks.

Nu er der jo også noget applikations-firewall i den (activearmor?!), det
kan du ikke få i en extern boks.

/Jens Ulrik

Fra : Ukendt

Dato : 27-10-05 15:38

Jens U. K. wrote:

> [...]

Who doesn't? :)

> Nu er der jo også noget applikations-firewall i den (activearmor?!), det
> kan du ikke få i en extern boks.

Det kan man sagtens, men det er der ikke i nogle af de bokse man køber
hos sin lokale edb biks eller Aldi.

Fra : Jens U. K.

Dato : 27-10-05 16:04

""Claus Albæk (Kbh.)"" <claude@eugina.dk> wrote in message

> Who doesn't? :)

Det var nu ikke mig der skrev det.

> Det kan man sagtens, men det er der ikke i nogle af de bokse man køber
> hos sin lokale edb biks eller Aldi.

Sagtens?
Snakker du om en content-scanner?
Hvordan skal en ekstern boks kunne se forskel på om det er mig der taster
mig igennem en omgang telnet med en ekstern IP eller om det er en lille
fedtet larve (virus el.lign.)?

/Jens Ulrik

Fra : Ukendt

Dato : 27-10-05 16:29

Jens U. K. wrote:

> [...]
> Hvordan skal en ekstern boks kunne se forskel på om det er mig der
> taster mig igennem en omgang telnet med en ekstern IP eller om det er en

tror vi taler forbi hinanden, det kan ikke laves sådan at den forhindrer
udgående trafik (jo, det kan det godt, men det er ikke hensynsmæssigt i
mange tilfælde) men der findes skam firewalls der kan kigge på
applikationslageret i IP pakkerne.

X2 4800+ 3GB RAM, 15K RPM RAID0... pimped out ride...

Fra : Jens U. K.

Dato : 27-10-05 16:36

> tror vi taler forbi hinanden, det kan ikke laves sådan at den forhindrer

Jep - og rimelig offtopic... eod.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 27-10-05 12:44

Hans wrote:
> Det siger sig selv, at man på den måde vil få et system som ikke bliver
> kølet effektivt, og som kører for varmt, da der ikke kan vælges en
> tilstrækkelig lav target for maksimal køling.

Er det ikke fuldkommen ligegyldigt? Athlon 64 har det vel i de
fleste tilfælde det fint med at være under 60c, og det holder man
fint.

Jeg har sat min til at holde 58c som target i speedfan, og 62c som
warning (hvilket samtidlig giver fulde RPM på blæserne).

Som default holder jeg cpu-blæseren på ca. 900-1000rpm, men det gør jeg
primært for at få pustet lidt luft på grafikkort/ramklodser/mosfet.
ved 58c springer blæseren op på 70% speed, der er lige under den
hastighed hvor man begynder at kunne høre den meget.

Normalt holder min x2 sig under 50c med den opsætning, kølingen
består af 7700cu og et par 120mm kabinetblæsere der typisk kører 1000rpm.

> Den er ikke én af de letteste at sætte op, men er såmænd ganske udmærket når
> først den kører. Jeg bruger dog en ekstern firewall så jeg har ikke brug for
> den.

Under alle omstændigheder ville jeg foretrække SP2's
firewall/securitycenter over nvidias..

// Hans
--
Fantastiske pandekager: http://www.ph33r.dk/pancakes.shtml

Fra : michael bs

Dato : 06-11-05 00:36

> Normalt holder min x2 sig under 50c med den opsætning, kølingen
> består af 7700cu og et par 120mm kabinetblæsere der typisk kører 1000rpm.

min x2 kører uden oc på 34 grader ved alm brug. Stresser jeg computeren ved
at køre primetest95 i timevis kommer den op på 40 grader... jeg KAN
simpelthen ikke presse den højere op.

mvh Michael

Fra : Hans Joergensen

Dato : 06-11-05 21:15

michael bs wrote:
> min x2 kører uden oc på 34 grader ved alm brug. Stresser jeg computeren ved
> at køre primetest95 i timevis kommer den op på 40 grader... jeg KAN
> simpelthen ikke presse den højere op.

Kører du en eller to gange prime95? :)

Jeg kan holde min på 52c med fuld blæs på kølerne, men det gider jeg
ikke høre på, så derfor lader jeg den blive 58c før speedfan sætter
op på 75% blæs (std. er ~50%) og ved 62c får den lov til at fyre op
på fuld blæs.. det er dog aldrig nødvendigt, ved 75% holder den sig
fint under 60c.

// Hans

Fra : michael bs

Dato : 08-11-05 10:34

> [...]
> op på 75% blæs (std. er ~50%) og ved 62c får den lov til at fyre op
> på fuld blæs.. det er dog aldrig nødvendigt, ved 75% holder den sig

Ok når jeg kører prime95 dobbelt op, så ryger temperaturen op på 45 grader,
når den har stået en halv time.
Mine blæsere kører med 900-1000 omdr. så de siger ikke meget.
Til gengæld larmer harddiske helt sindssygt og psu'en er heller ikke lydløs,
så lige nu er pc'en skilt ad, og jeg sætter harddiskene op i gummiophæng
samt forer kabinettet fuldstændigt med lydabsorberende materiale. Så er det
spændende hvordan det påvirker temperaturen og støjen.

mvh Michael

Fra : michael bs

Dato : 08-11-05 13:51

"michael bs" skrev:
> [...]
> gummiophæng samt forer kabinettet fuldstændigt med lydabsorberende
> materiale. Så er det spændende hvordan det påvirker temperaturen og

Jeg har brug for akut assistance på det her, selv om jeg ved det er svært pr
distance..

Altså jeg har foretaget en vellykket operation men patienten synes død nu.

Her er hvad jeg har gjort:
Afmonteret harddiskene og sat dem op i NoVibe harddisk rammer og sat sata
stikkene og strøm i igen.

Foret kabinettet med Magic Fleece til ThermalTake.
Indsat 2 8v kabler til kabinetblæserne (så jeg kan kontrollere
blæserhastighed på lavere niveau.)

Monteret gummimateriale mellem PSU og kabinet der hvor man skruer psu'en
fast bag i kabinettet.

Isat et Pci lydkort (soundtrack audio dsp 24 value)

Jeg har kontrolleret 500 gange at alle kabler sidder i samme stik som før
operationen.

Resultat: Pc'en vil ikke tænde. Det er naturligvis en extrem støjdæmpning,
men det var ikke lige det, der var meningen.

når jeg sætter netkablet i lyser dioden ikke på bundkortet, hvilket det
gjorde før. Når jeg trykker på On knappen sker der intet. Når jeg hiver
netkablet ud igen lyder der en mikroskopisk lyd, som når man tager strømmen.

Er her ikke et orakel, der kan komme med et bud på problemløsning?

mvh Michael

Fra : Hans Joergensen

Dato : 08-11-05 14:07

michael bs wrote:
> [...]
> netkablet ud igen lyder der en mikroskopisk lyd, som når man tager strømmen.
> Er her ikke et orakel, der kan komme med et bud på problemløsning?

Du er 100% sikker på at kablerne fra strømforsyningen sidder til
bundkortet? der er ikke en on/off-knap eller lignende på
strømforsyningen der måske er røget på off?

Måske mangler strømforsyningen forbindelse til kabinettet efter du
har monteret antivibration?

// Hans
--
Jeg - og andre - bliver gladest hvis man følger retningslinierne
http://www.usenet.dk/netikette/ .. på forhånd tak :)

Fra : michael bs

Dato : 08-11-05 15:13

> [...]
> strømforsyningen der måske er røget på off?
>
> Måske mangler strømforsyningen forbindelse til kabinettet efter du

PYhaaaaa.. problemet er løst.
Det var lydkortet, der ikke sad helt præcist i pci slottet. Jeg havde
åbenbart strammet en skrue for meget. Ufatteligt det kan have så stor
betydning.

mvh Michael