BUNKORT MED RAID 5
Fra : Tommyt

Dato : 23-10-05 08:59

Hejsa
jeg mangler et bundkort der kan køre raid 5
har i nogle anbefalinger til noget der virker ?

mvh
Tommy

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 23-10-05 10:18

Tommyt <tommy@spammtamsen.dk> crashed Echelon writing

> jeg mangler et bundkort der kan køre raid 5
> har i nogle anbefalinger til noget der virker ?

A8N-SLI Deluxe eller premium.

Men du skriver jo intet om processor krav.

Og så skal jo det jo lige nævnes at de fleste onboard raid controllere er
CPU afhængig.

--
Bjarke Andersen

Fra : complexFJERNES@pc.dk

Dato : 23-10-05 10:59

Hvis du virkelig vil køre raid 5
så køb en raid controler f.adaptec.

og 3/5 HD helst hurtig scsi

Så har du brugt 10.000 + kr på lagring
og så skal du også have en god backup løsning
så er det brugt 25.000+ kr

Hvad er årsagen til at du vil køre raid5 ?

Med venlig hilsen
Lars

Fra : Hans Joergensen

Dato : 23-10-05 12:41

complexFJERNES@pc.dk wrote:
> og så skal du også have en god backup løsning
> så er det brugt 25.000+ kr

Det er noget pjat, en god backupløsning kan sagtens laves med
billige IDE-diske.

> Hvad er årsagen til at du vil køre raid5 ?

Måske vil han have max beskyttet plads på bekostning af I/O :)

// Hans
--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere, der
har spammet usenet i over 5000 indlæg.

Fra : Ukendt

Dato : 23-10-05 14:04

Hans Joergensen wrote:

> Det er noget pjat, en god backupløsning kan sagtens laves med
> billige IDE-diske.

Jeg tror Lars snakker om et lidt andet segment af markedet hvor IDE er
et bandeord i de sammenhænge.

Som backup til en desktop maskine er IDE diske ganske fine, eneste must
er egenligt at de ikke er under konstant load, det holder de ikke til.

:)

Fra : complexFJERNES@pc.dk

Dato : 23-10-05 16:28

Du har ret, det er et andet segment, men når du vi taler om raid5 så
er det til STORE netværk, meget store.

Jeg har arbejdet med et sådant med 4000+ brugere og raid 5.
raiden var gået ned, og jeg fandt frem til data, men det var dyrt,
meget dyrt 100.000+kr
Bemærk lige at raid kun beskytter mod disk fejl, der er indet som en
god backup. Den beskytter f.eks ikke mod systemfejl hvor der lagres
forkerte data, hvis det var meningen de skulle se sådan ud.

Først backup, så raid
Og med backup menes KOMPLETTE backups i flere generationer
Jeg er enig i at ide, er en god ide til backups

Det er hurtigt ,nemt og billigt, hvis det ikke er det bliver det ikke
lavet.

Med venlig hilsen
Lars

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 23-10-05 17:11

complexFJERNES@pc.dk crashed Echelon writing

> Du har ret, det er et andet segment, men når du vi taler om raid5 så
> er det til STORE netværk, meget store.

Øhhhh hvorfor. Raid 5 kan opnåes billigt. Ja man får dårlig skrive
performance, men hvis man nu ønsker en blandet form for sikkerhed med Raid5
og gevinsten ved læse hastigheden så er det vel ok?

--
Bjarke Andersen

Fra : Ukendt

Dato : 23-10-05 18:44

Bjarke Andersen wrote:
> [...]
> performance, men hvis man nu ønsker en blandet form for sikkerhed med Raid5
> og gevinsten ved læse hastigheden så er det vel ok?

ja, til en ganske alm. desktop maskine er det ok (alt efter hvad kravene
er) men tråden tog et drej over mod et noget tungere miljø, og set i det
lys er backup vigtigere end raid5 (underlig sammenligning egentligt)

X2 4800+ 3GB RAM, 15K RPM RAID0... pimped out ride...

Fra : Esben

Dato : 23-10-05 19:10

""Claus Albæk (Kbh.)"" <claude@eugina.dk> skrev i en meddelelse

> ja, til en ganske alm. desktop maskine er det ok (alt efter hvad kravene
> er) men tråden tog et drej over mod et noget tungere miljø, og set i det
> lys er backup vigtigere end raid5 (underlig sammenligning egentligt)

Ja, det er ikke sammenligneligt. Backup er næsten alle tilfælde et krav,
uanset virksomhedsstørrelse og datamængde. Redundans i form af fx raid
bruges til at minimere nedetid og omkostninger ved at sætte systemet i drift
igen.

--
Esben

Fra : Hans Joergensen

Dato : 23-10-05 19:54

Esben wrote:
> [...]
> bruges til at minimere nedetid og omkostninger ved at sætte systemet i drift

Jah, eller for at minimere bøvl ved at have masser af plads på et
enkelt device.. og så bruger man jo raid1+0 eller raid5 for at blive
beskyttet lidt mod diskcrashes.

// Hans
--
Photogallery @ http://nathue.dk

Fra : Esben

Dato : 23-10-05 19:12

<complexFJERNES@pc.dk> skrev i en meddelelse
> Du har ret, det er et andet segment, men når du vi taler om raid5 så
> er det til STORE netværk, meget store.

Hvorfor kun store netværk? Man kan sagtens bruge raid5 på en low end server,
for at minimere nedetid og stadig have god diskudnyttelse.

> [...]
> god backup. Den beskytter f.eks ikke mod systemfejl hvor der lagres
> forkerte data, hvis det var meningen de skulle se sådan ud.

For ikke at tale om brugerfejl.

> Jeg er enig i at ide, er en god ide til backups

Det afhænger vel af deb sikkerhed for de data der ligger på ens IDE-backup.
En USB-disk er fx for skrøbelig.

--
Esben

Fra : Rasmus Raun-Nielsen

Dato : 23-10-05 16:51

"Tommyt" <tommy@spammtamsen.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa
> jeg mangler et bundkort der kan køre raid 5
> har i nogle anbefalinger til noget der virker ?
>
> mvh
> Tommy

Hej

Jeg har en HW-RAID-controller til salg med diske (3Ware og Maxtor) -
eventuelt har jeg et Epox-bundkort til Socket A med dual-RAID (skulle kunne
køre RAID 5 med nyeste BIOS)... men dette er jo ikke en salgsgruppe, så mail
hvis du er interesseret...

Rasmus Raun-Nielsen
4700 Næstved
mail: Raver AT it DOT dk

Fra : Tommyt

Dato : 24-10-05 14:21

"Rasmus Raun-Nielsen" <Denne-mail@virker-ikke.dk> wrote in

> "Tommyt" <tommy@spammtamsen.dk> skrev i en meddelelse

Hejsa.

Jeg Har 4 sata diske jeg køre raid 10 på
det vil jeg konvater til raid 5 for at få lidt mere plads ud af de 4 diske

Vi snakker Intel processer helst sokket 775

Jeg har et ASUS P5AD2 Premium som kun kan køre raid 5 med sw pacht som 1
gang er gådet i smadre så derfor ønsker jeg et andet sysb. der kan klare
opgaven *S*

mvh
Tommy

Fra : claus b. p.

Dato : 25-10-05 21:30

"Tommyt" <tommy@spammtamsen.dk> wrote in message

> [...]
>
> Jeg har et ASUS P5AD2 Premium som kun kan køre raid 5 med sw pacht som 1
> gang er gådet i smadre så derfor ønsker jeg et andet sysb. der kan klare

Det er IMO en halvdårlig ide at bruge Raid5 controller på MB. Hvis MB står
af, skal man regne med at genanskaffe nøjagtig samme type kort igen, ellers
er det temmelig usandsynligt at dataene kan genskabes. Efter ca. 1,5 år er
det næsten umuligt at skaffe samme type MB, men PCI controllerkort af
anerkendt mærke lever meget længere på markedet. Bortset fra det, kan jeg
kun anbefale Raid-5, specielt hvis controlleren har en stor cache.

/Claus

Fra : complexFJERNES@pc.dk

Dato : 26-10-05 04:36

105% rigtigt, og husk et godt backup system !

Med venlig hilsen
Lars