RAM til ASUS A8N-SLI
Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 20-10-05 22:51

Hej i gruppen,

en bekendt har fået fingrene i et A8N-SLI bundkort og søger nogle
RAM med gode timings til det, kan I anbefale nogle?

Det skal være 1GB i kit til dual.

Vi har set på følgende, men kan ikke lige blive klog på timings
osv. Kan I hjælpe?
Jeg tror ikke han vil OC.

GeiL 2x512MB PC3200 CL2.5:

Kingston HyperX 2x512MB PC3500 CL2.5:

Kingston 2x512MB PC3200 CL2:

Jeg går udfra de sidste er de bedste (udfra prisen og pga. CL2
ift. CL2.5?), jeg har aldrig OCet og vil aldrig komme til det...
Kan nogen hjælpe?

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fra : Ukendt

Dato : 20-10-05 23:19

Mikael Nørrelund Andersen wrote:

> Kingston 2x512MB PC3200 CL2:

Køb dem. har personligt brugt dem i et pænt stykke tid, der er ingen
problemer og de kører knaldhurtigt.

X2 4800+ 3GB RAM, 15K RPM RAID0... pimped out ride...

Fra : Hans

Dato : 20-10-05 23:44

"Claus Albæk (Kbh.)" wrote:

> Køb dem. har personligt brugt dem i et pænt stykke tid, der er ingen
> problemer og de kører knaldhurtigt.

Mikael skal lige være opmærksom på, at der ikke kan udvides til 4 moduler
uden at hastigheden falder til 333MHz med denne type, da de ikke kører CL2
på en Athlon 64 platform. Been there, done that.

Så skal han hellere købe disse moduler:

Hans

Fra : Ukendt

Dato : 21-10-05 07:50

Hans wrote:

> [...]
> uden at hastigheden falder til 333MHz med denne type, da de ikke kører CL2
> på en Athlon 64 platform. Been there, done that.

Med en Venice er der ingen problemer.

X2 4800+ 3GB RAM, 15K RPM RAID0... pimped out ride...

Fra : Ukendt

Dato : 21-10-05 07:52

Hans wrote:

> Så skal han hellere købe disse moduler:

Du har ret, det er ULK modulerne han skal have... det er de samme som
jeg har liggende, dem kan han køre DDR400 på, selvom der er tale om 4
moduler.

X2 4800+ 3GB RAM, 15K RPM RAID0... pimped out ride...

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 22-10-05 07:21

"Claus Albæk (Kbh.)" wrote:

> Du har ret, det er ULK modulerne han skal have... det er de
> samme som jeg har liggende, dem kan han køre DDR400 på, selvom
> der er tale om 4 moduler.

Vi har nu købt disse moduler til boardet og de skal rende sammen
med en AMD64 4000+ (ADA4000BNBOX), hvordan stiller jeg rammene
bedst i BIOS (som Hans nævner)?
Jeg vil som sådan ikke overclocke, men derfor må de da godt rende
fornuftigt :)

God weekend og på forhånd mange tak for svar.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fra : Hans Joergensen

Dato : 22-10-05 08:45

> [...]
> fornuftigt :)
> God weekend og på forhånd mange tak for svar.

Det nemmeste vil nok være at hoppe i Windows, hente cpu-z (google it:)
Kigge under fanebladene med RAM og checke om de aktuelle timings
svarer til dem modulerne siger de kan køre.

Hvis de ikke gør det kan de sættes manuelt i bios under "CPU
Configuration" -> "DRAM Configuration" (eller noget i den stil)

Vær opmærksom på at der er byttet lidt rundt på værdierne i Asus'
bios, men beskrivelsen af dem (tRAS osv) er dog rigtig nok :)

// Hans, med 2.5-2-2-6 timings :)
--
Hi! I'm a .signature virus!

Fra : Ole Lønborg

Dato : 22-10-05 10:08

Mikael Nørrelund Andersen skrev:

> Vi har nu købt disse moduler til boardet og de skal rende sammen med en
> AMD64 4000+ (ADA4000BNBOX), hvordan stiller jeg rammene bedst i BIOS
> (som Hans nævner)?
Husk at for at udnytte dual-ram skal de monteres i hver sin blok, altså
DIMM_A1 og DIMM_B1.

Jeg monterede bare mine to ramblokke i A1 og A2 uden at læse i manualen,
og fik kun middelmådige målinger
Men med den anden ramblok i B1 flyver de bare afsted

/Ole L

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-05 10:12

> [...]
> fornuftigt :)
>
> God weekend og på forhånd mange tak for svar.

Auto gør tricket. så det kan ikke være lettere.

X2 4800+ 3GB RAM, 15K RPM RAID0... pimped out ride...

Fra : Hans Joergensen

Dato : 22-10-05 11:13

Claus Albæk (Kbh.) wrote:
> Auto gør tricket. så det kan ikke være lettere.

Auto stiller bare ikke altid modulerne optimalt.

// Hans
--
Photogallery @ http://nathue.dk

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-05 12:57

Hans Joergensen wrote:

> Auto stiller bare ikke altid modulerne optimalt.
>
> // Hans

true, men på a8n-sli sætter den timings rigtigt på de HyperX moduler
Mikael blev anbefalet, så i det tilfælde er der ingen ko på isen.

X2 4800+ 3GB RAM, 15K RPM RAID0... pimped out ride...

Fra : Hans Joergensen

Dato : 22-10-05 13:01

Claus Albæk (Kbh.) wrote:
> true, men på a8n-sli sætter den timings rigtigt på de HyperX moduler
> Mikael blev anbefalet, så i det tilfælde er der ingen ko på isen.

Ja ok, så er det jo nemt nok

Hvis man derimod som mig har Ballistix PC4000, så er det
hurtigere/bedre at sætte rammen ned i PC3200-hastighed og timings så
stramt som muligt.. selv om det vel sådan set er overclocking

// Hans
--
The Computer Festival of The Year | http://scene-event.dk

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-05 13:37

Hans Joergensen wrote:

> [...]
> hurtigere/bedre at sætte rammen ned i PC3200-hastighed og timings så
> stramt som muligt.. selv om det vel sådan set er overclocking

njah, det ved jeg nu ikke om det er, man kan jo også godt køre pc3200
ram, hurtigere, men med løsere timings... det er en vægtskål, enten
timings eller MHz, og jo bedre ram, jo mere af begge dele...

får BTW en Opteron 144 hjem i løbet af et par uger som skal voldclockes,
regner med at kunne tvinge den op omkring 2.8 GHz med min Scythe
Shogun køler på...

X2 4800+ 3GB RAM, 15K RPM RAID0... pimped out ride...

Fra : Hans Joergensen

Dato : 22-10-05 13:58

Claus Albæk (Kbh.) wrote:
> njah, det ved jeg nu ikke om det er, man kan jo også godt køre pc3200
> ram, hurtigere, men med løsere timings... det er en vægtskål, enten
> timings eller MHz, og jo bedre ram, jo mere af begge dele...

Det kan bare ikke rigtigt betale sig at gå over 200MHz på
ramklodserne, det bliver alligevel ikke hurtigere.

// Hans
--
Jeg - og andre - bliver gladest hvis man følger retningslinierne
http://www.usenet.dk/netikette/ .. på forhånd tak :)

Fra : Hans

Dato : 22-10-05 11:25

> [...]
> bedst i BIOS (som Hans nævner)?
> Jeg vil som sådan ikke overclocke, men derfor må de da godt rende

Jeg har godt nok et A8N-SLI Premium, men betegnelserne i bios er ganske
givet de samme, og mine moduler er sat til følgende timing:

Memory mode Manual
Memclock 400 Mhz.
Tcl 2
Tras 5
Trcd 2
Trp 2
1T/2T Memory timing 2

Memory timing (Command Rate) er vigtig da boardet ellers ikke starter op,
men da bios står til 2 som default kan det ikke gå helt galt. Desuden skal
spændingen til modulerne hæves til 2.7 V, for ellers overholder de ikke
timingen.

Med disse settings kører modulerne med timingen 2-2-2-5-2, og er 100%
stabile uanset hvad du byder maskinen.

Hans

Fra : Hans Joergensen

Dato : 22-10-05 12:48

Hans wrote:
> 1T/2T Memory timing 2

Hvis man kører med to moduler bør den stå på 1T.. det er det
hurtigste.

// Hans
--
Gumminumser == Champignons

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-05 12:58

Hans Joergensen wrote:

> Hvis man kører med to moduler bør den stå på 1T.. det er det
> hurtigste.

Det er praktisk taget et must, 2T istedet for 1T giver et ret pænt stort
performance tab...

X2 4800+ 3GB RAM, 15K RPM RAID0... pimped out ride...

Fra : Hans

Dato : 22-10-05 14:36

"Claus Albæk (Kbh.)" wrote:

> Det er praktisk taget et must, 2T istedet for 1T giver et ret pænt
> stort performance tab...

Man skal bare være opmærksom på, at med 4 moduler går den ikke med 1T, men
med 2 er det ganske rigtigt en pæn forbedring.

Hans

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 22-10-05 15:26

Hans wrote:
> Man skal bare være opmærksom på, at med 4 moduler går den ikke
> med 1T, men med 2 er det ganske rigtigt en pæn forbedring.

Tusinde tak til Jer alle for de gode svar, jeg vender nok tilbage
når det hele er samlet og kører.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fra : Hans Joergensen

Dato : 21-10-05 07:40

Mikael Nørrelund Andersen wrote:
> en bekendt har fået fingrene i et A8N-SLI bundkort og søger nogle
> RAM med gode timings til det, kan I anbefale nogle?
> Det skal være 1GB i kit til dual.

Jeg får 2.5-2-2-6 ved 3v på et 2x1gig Ballistix PC4000 kit fra Crucial.
Naturligvis er det jo nogle større klodser, så de er mere besværlige
at få gode timings på.

> Kingston 2x512MB PC3200 CL2:
> Jeg går udfra de sidste er de bedste (udfra prisen og pga. CL2
> ift. CL2.5?), jeg har aldrig OCet og vil aldrig komme til det...
> Kan nogen hjælpe?

CL2 = CAS2 og CAS2 er som udgangspunkt bedre end CAS2.5 (som mine;)
eller CAS3. Husk at sætte timings manuelt i BIOS, ellers hjælper det
ikke en skid at købe hurtige RAM.

// Hans
--
http://rd350.nathue.dk - still smoking

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 28-10-05 10:55

Hej i gruppen igen,

jeg er desværre stødt ind i et problem og håber I kan hjælpe mig.
Jeg har samlet PCen og den kører fint med 2 styks 160GB SATA2 diske
fra Samsung, men ejeren vil køre RAID 0 (striping) og det kan jeg ikke
få til at køre... Når jeg prøver at installere XP, så kopiere den
filerne og genstarter og kommer med en disklæsningsfejl når den skal
boote på diskene... Kan I hjælpe mig her?

På forhånd mange tak.

Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

PS.
Jeg har fulgt manualen vedr. opsætning af striping...

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 28-10-05 14:20

Hej igen,

nå nu spiller det næsten... Jeg har lavet en diskette med RAID driver
via driver CDen og herefter indlæst driveren under Windows
installationen... Nu skriver den dog følgende:
Installationsprogrammet kan ikke kopiere filen: nvraid.sys

Jeg har endda prøvet at lave disketten flere gange og med forskellige
disketter....

Hvad gør man så?

Hilsen
Mikael

Fra : Ukendt

Dato : 01-11-05 22:24

> [...]
> Installationsprogrammet kan ikke kopiere filen: nvraid.sys
>
> Jeg har endda prøvet at lave disketten flere gange og med forskellige

Det er formentligt den forkerte driver på listen du vælger (en af mine
kollegaer bøvlede også med det problem på hans private pc)

X2 4800+ 3GB RAM, 15K RPM RAID0... pimped out ride...

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 02-11-05 19:41

"Claus Albæk (Kbh.)" wrote:
> Det er formentligt den forkerte driver på listen du vælger (en
> af mine kollegaer bøvlede også med det problem på hans private
> pc)

Jeg er nået frem til 2 konklusioner, idet vi har byttet
bundkortet til Deluxe udgaven istedet.

1. Enten kan A8N-SLI ikke køre RAID på SATA.

Eller

2. Den CD med slipstreamet SP2 fungerer ikke sammen med RAID,
fordi efter vi havde byttet bundkortet til Deluxe, så var
problemet der stadig og efter vi prøvede med en original XP så
kørte det hele...

--
Mvh.
Mikael Nørrelund