ram på bundkortspørgsmål
Fra : ramnørden

Dato : 09-10-05 10:03

Jeg ved ikke om dette er den rette gruppe, men det har jo noget at
gøre med udnyttelsen af bundkortet også
jeg har sådan et bundkort som det her
http://www.msi.com.tw/program/products/mainboard/mbd/pro_mbd_detail.php?UID=527

Men jeg tænker på at bytte mine 2dual 1GBklodser Kingston pc 3200 (400
mhz) http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=73241 som kører denne
timing 2.5-3-3-8. når jeg kigger i min bios, og det er vist hurtigere
end cl3 som der står om rammene ? hmm nå jeg har overclocket min P4
preschot 3.0 til 3.3 det kører perfekt det hele, jeg har et Geforce
6800 GT "128mb-ram asus" men jeg vil godt bare have mere fart

så jeg tænker på at bytte rammene ud med dem her
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=139207 som også er pc3200
men har en timing på 2-2-2-5 men her er "kun" 1GB ram

nu er mit første spørgsmål : kommer maskinen nogensinde op og bruge
mere end 1GB ? jeg laver ikke nogle tunge regneark eller
videoredigering, surfer lidt og spiller lidt ellers ikke noget vildt

vil g-skill rammene være væsentligt hurtigere end mine kingston
valueram ? vil det være noget der kan mærkes ?

nederst på siden står en masse ram, men jeg kan ikke helt finde ud af
om det bare re nogen de andbefaler eller om de vil køre specialt godt
på dette bundkort ?

hvad skal jeg gøre kan det betale sig at skifte rammene ud ? vil
maskinen blive hurtigere ? eller vil der inge forskel være ? og vil
jeg så fortryde det når der pludselig kommer et eller andet der kræver
over 1gb ram ? kommer der det ?

håber at nogen kan hjælpe mig

Fra : JK

Dato : 10-10-05 08:07

On Sun, 09 Oct 2005 11:03:00 +0200, ramnørden <nobody@home.com> wrote:

> [...]
>maskinen blive hurtigere ? eller vil der inge forskel være ? og vil
>jeg så fortryde det når der pludselig kommer et eller andet der kræver

Du har ikke fortalt ret meget om dine indstillinger. Men jeg vil skyde
på, at du har justeret fsb til 220 (da 10% op på 200 er 220). Hvordan
står din ram indstilling så ?
På 166 ? så løber din ram p.t. med 166 x 220/200 = 184 MHz.
(166 svarer til 5/6, - så er der også 1:1 og måske noget 7/6).

Det du mangler er efter min mening ikke noget hurtigere pc3200 ram.
Men snarere noget der kan løbe synkront med cpu'ens fsb eller 33 MHz
hurtigere end dette. Så det skal enten være noget pc3700 (synkront)
eller noget pc4000 for fsb250 på ram.

F.eks. A-data Vitesta 512 Mb for 769,- gange 2.

eller Geil

Det meste pc4000 er DDR2, som du ikke kan bruge.

mvh

John

Fra : JK

Dato : 10-10-05 09:01

On Mon, 10 Oct 2005 09:06:42 +0200, JK <johnknuhtsenSP@Mail.dk> wrote:

> [...]

Tilføjelse:

Jeg ved godt at ram timings har en målelig effekt i ram-benchmarks,
eksempelvist sisoft sandras. Men jeg hælder mere til at købe noget
meget hurtigt ram, f.eks. pc4000. Hvis endelig det skal være, så kan
pc4000 køre cas2 som pc3200, og så kan man benchmarke, hvad der er
bedst: fsb250 (DDR500) med cas3, eller fsb200 (DDR400) ved cas2.

Det er ialfald ikke optimalt at køre noget stjernehurtigt Gskil ram
ved fsb184.

mvh

John

Fra : JK

Dato : 10-10-05 12:08

On Mon, 10 Oct 2005 09:06:42 +0200, JK <johnknuhtsenSP@Mail.dk> wrote:

Tilføjelse 2:

http://www.databutikken.com/dk/default.php?artId=2048TWX400C2

2 Gbyte bliver næsten nødvendigt til Vista

mvh

John