ram til MSI/medion bundkort m.m.
Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-10-05 23:51

Hej

Måske et dumt spørgsmål, men dualram og spritnye bundkort er ikke lige min
stærke side...

Hvordan er kombinationen af ramklodser på et dualsystem som dette. Det er en
medion maskine med plads til dualram. Kortet hedder MS-7091 men der findes
ingen manualer på nettet.

Der er fire sokler: 2 x grøn og blå. Der er monteret 1x 256 mb samsung i
hver af de to blå sokler, altså 512 mb i alt.

Hvordan kan jeg sætte mere ram i, uden at det virker som dual halløj?

Kan jeg bare sætte 1x 512 i een af de grønne, eller skal jeg sætte 2x 256 i
de grønne, eller skal jeg helt udskifte de eksisterende klodser?

De eksisterende ram er Samsung pc 3200 400mhz CL3

Der er et foto af kortet her: www.tersgov.dk/medionram.jpg &
www.tersgov.dk/medionram2.jpg

Dernæst er der et TV kort som sidder i en blå PCI sokel, hvorfor er den blå,
når de to andre er hvide?

foto: www.tersgov.dk/tvkort.jpg

Claus

Fra : FedeDorit

Dato : 07-10-05 11:15

> [...]
> www.tersgov.dk/medionram2.jpg
>
> Dernæst er der et TV kort som sidder i en blå PCI sokel, hvorfor er den

Sæt en klods i hver farvesokkel.
Hvis den under opstart skriver noget med Dual Channel så flyt dem.
Men hvorfor vil du ikke køre Dual Channel??

Det er da en forbedring afhængig af om det er en Intel eller AMD cpu.
For at køre Dual skal du have 2 ens blokke dvs. som minimum 2 blokke på
samme størrelse og type eks.vis 2*256 PC3200, 2*512 PC2700 etc.
Du kan IKKE køre Dual med eks.vis 1*256 +1*512 mb

De behøves ikke at være samme mærke MEN det er da en fordel hvis man vil
være 100% sikker på det virker

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-10-05 14:02

"FedeDorit" <123@123.dk> skrev

> Men hvorfor vil du ikke køre Dual Channel??

Fordi det har jeg ikke pt råd til, da jeg vil op på 1 gb i alt.

Derfor skal det køre normalt, som også er godt nok til det, jeg skal lave
indtil videre.

Så det er et spørgsmål om priser..

Claus

Fra : Finn og Angela

Dato : 07-10-05 16:32

> [...]
> de grønne, eller skal jeg helt udskifte de eksisterende klodser?
>
> De eksisterende ram er Samsung pc 3200 400mhz CL3

Tror det vil være en fordel for dig at arbejde på at arbejde hen imod 2x512,
ihvertfald hvis dine nuværende blokke er enkeltsidede (kun ram-chips på den
ene side af blokken). Ihvertfald de foregående Chipset til P4 (I865PE +
i875P) ydede noget bedre med 2 dobbeltsidede blokke (som 512 blokke normalt
er). (Den lidt langhårede forklaring findes her:
http://www.anandtech.com/memory/showdoc.aspx?i=1839&p=8 )

> [...]
> www.tersgov.dk/medionram2.jpg
>
> Dernæst er der et TV kort som sidder i en blå PCI sokel, hvorfor er den

Det er beskrevet i nogle tests af Medion maskiner; prøv at søge på 8383XL,
8083XL, eller blot Medion Titanium.

Har du ikke fået en håndbog med til din Pc?

Finn

Fra : Claus Tersgov

Dato : 08-10-05 03:54

"Finn og Angela" <afc.chris_fjern dette_@get2net.dk> skrev

> Tror det vil være en fordel for dig at arbejde på at arbejde hen imod
> 2x512, ihvertfald hvis dine nuværende blokke er enkeltsidede (kun
> ram-chips på den

Men kan det rent teknisk lade sig gøre at bruge de grønne sokler til blot at
sætte en enkelt 512 klods, eller er de grønne kun til dual?

> Har du ikke fået en håndbog med til din Pc?

Jo, men der står overhovedet intet teknisk relevant.

Claus

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 08-10-05 07:52

Claus Tersgov wrote:
> "Finn og Angela" <afc.chris_fjern dette_@get2net.dk> skrev

> Jo, men der står overhovedet intet teknisk relevant.

Der findes en manual her: http://members.aon.at/stupid/8383.pdf, som ser
ud til at have en del tekniske detaljer. Der er noget omtale af RAM
konfiguration, men jeg ved ikke om den lige svarer på dit spørgsmål. Se
side 2-7 og 2-8.

Der står også noget om den blå PCI-sokkel side 2-20.

--
Venlig hilsen
Kurt

Fra : Claus Tersgov

Dato : 08-10-05 11:16

"Kurt Kjær Jensen" <slettes_kkjen_slettes@aub.dk> skrev

> Der findes en manual her: http://members.aon.at/stupid/8383.pdf, som ser

1000 tak!

Hvordan ******* fandt du den?

Jeg har søgt og søgt næsten i timevis på google, uden at kunne finde
noget...

Claus

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 08-10-05 13:56

Claus Tersgov wrote:
> [...]
>

> 1000 tak!
>
> Hvordan ******* fandt du den?
>
> Jeg har søgt og søgt næsten i timevis på google, uden at kunne finde

Søgning i nyhedsgrupper med http://groups.google.com/ plus sikkert en
god sjat held I øvrigt er Google vist i gang med at øge deres
indeksering voldsomt, så der er åbenbart stadigvæk mange sider, som ikke
er inkluderet...

Jeg har en Medion (MicroMaxx) bærbar, og der har jeg som regel kunnet
finde tingene inde på http://www.medion.de, men i dette tilfælde var der
godt nok ikke så meget at komme efter...

--
Venlig hilsen
Kurt