Boot problem med ASUS K8V SE De Luxe
Fra : Christian Simonsen

Dato : 06-10-05 18:47

Hej gruppe.

Jeg har i mange måneder arbejdet med denne:

Asus K8V Se De Luxe
XP 64 3.000+
2x512 MB Geil
300 Watt Enermax strømforsyning
Hertil DVD, 2 SATA, 2 EDE diske.

Ingen problemer.

Lige pludseligt ingen opstart.

Ved koldstart kan jeg komme i bios. Ved boot får jeg følgende meddelelse:

CMOS checksum bad
CMOS data/time not set
Press F1 to run setup
Press F2 to load default values and continue.

Ved "varmstart" får jeg sort skærm med kørende cpu-cooler, HD o.s.a.

Jeg har reset bios - hjalp ikke
Jeg har skiftet batteri - hjalp ikke
Jeg har fjernet næsten alle componenter - hjalp ikke
Jeg har skiftet grafikkort - hjalp ikke.

Jeg har forsøgt bios-update. Boot via dos-diskette og herefter update. Når
jeg har tastet præcis 9 karakterer fryser maskinen. F.eks. AFUDOS K8... og
så fryser maskinen.

Har nogen en god ide ?

På forhånd tak.

Christian Simonsen

Fra : Christian Simonsen

Dato : 06-10-05 19:16

P.S.

Kan godt starte Windows XP, så cpu fejler ikke noget.

Det må ligge i bios/bundkort.

Christian Simonsen

Fra : Hans M. Pedersen

Dato : 10-10-05 21:15

"Christian Simonsen" <christian@simonsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg har tastet præcis 9 karakterer fryser maskinen. F.eks. AFUDOS K8... og

Er maskinen helt død ?
Det er helt klar din CMOS der er korrupt - har du prøvet at resette den
og indlæse defaults ?
Min A8V har en funktion hvor du ved at have BIOS romfilen på en diskette
kan flashe en "død" maskine ved lige under start at lave et bestemt
tastetryk,
kan ikke lige huske hvilket og det er lidt tricky men virker - læs manual -
har du prøvet det ?

Fra : Christian Simonsen

Dato : 11-10-05 15:31

Hej Hans

Tak for svar.

Maskinen er slet ikke "helt" død. Jeg skal blot lave reset af bios inden jeg
starter hvergang. Det er lidt dumt, for den starter op på default, så diske
er flyttet til via's SATA fra Promise. Jeg arbejder p.t. på maskinen. Når
jeg booter taber maskinen alle indstillinger i bios, - går jeg i bios
opsætningen ved opstart og retter og booter, så tabes alt igen. Jeg får blot
sort skærm, diske kører, blinkende cursor på sort skærm, cpu-cooler kører.

Skide irreterende.

Hilsen

Christian Simonsen

Fra : Hans M. Pedersen

Dato : 11-10-05 23:01

> [...]
> blot
> sort skærm, diske kører, blinkende cursor på sort skærm, cpu-cooler kører.

OK - det lyder som en sjælden fejl og måske en fejl på bundkortet, med
mindre
du f.eks. har en jumper på kortet der står til reset af CMOS hvilket ikke
lyder
sandsynligt - alt. virker dit batteri/forbindelse ikke så oplysninger
tabes - det
kan ikke være dårlig forbindelse evt. ved batteri.