sammenkobling af bundkort
Fra : Nybro

Dato : 06-10-05 16:47

Hej alle i NG

Er det muligt at koble to eller flere bundkort sammen og på denne måde opnå
en kraftig maskine? Er det ikke noget lignende man gør når man laver super
kraftige regnemaskiner?
Dette er en tanke jeg har haft i et stykke tid og vil derfor gerne høre
jeres mening.

/Nybro

Fra : Ukendt

Dato : 06-10-05 17:21

Nybro wrote:
> [...]
> kraftige regnemaskiner?
> Dette er en tanke jeg har haft i et stykke tid og vil derfor gerne høre

Ikke med standard PC hardware...

Fra : Nybro

Dato : 06-10-05 17:57

> Ikke med standard PC hardware...

Hvad skal der til?

/Nybro

Fra : Ukendt

Dato : 06-10-05 17:59

Nybro wrote:

> Hvad skal der til?
>
> /Nybro

financering af staten... kort sagt.. HIPPO interconnects (og hvad der
medfølger af andre arkitekturer, NUMA osv.) er ikke noget du kan købe
nede i den lokale biks.

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 06-10-05 19:14

Nybro wrote:

> [...]
> kraftige regnemaskiner?
> Dette er en tanke jeg har haft i et stykke tid og vil derfor gerne høre

Det er nærmest umuligt at sammenkoble almindelige bundkort direkte med
hinanden og få noget fornuftigt ud af det. Men der findes et par andre
muligheder.

Én mulighed er at købe nogle processorkort, som optræder som
indstikskort i et almindeligt bundkort. Det er små AT- eller PCI-kort,
med egen processor og memory, som kan styres fra hovedprocessoren, og
som kører sit eget operativsystem. Se eventuelt nogle af kortene på
http://www.danbit.dk/produkter/0200.phtml

Den mest normale nu om dage går ud på at forbinde et antal computere
gennem et almindeligt netværk, og så anvende computerne til distributed
computing. Det kan ske ved f.eks. at dele en stor beregningsopgave op i
mindre delberegninger som sendes afsted til afvilking på hver sin
computer. Når de enkelte beregninger er færdigkørt sendes resultatet
tilbage til en central computer, hvor det kombineres og viderebehandles.

Et rigtigt godt eksempel på dette er SETI-projektet, som benytter sig af
at folk over hele kloden stiller deres computerkraft til rådighed for
projektet. Men der findes flere supercomputere rundt omkring, som er
opbygget på denne måde - nogle af dem er endda opbygget af
standardcomputere. Se http://www.computerworld.dk/art/15198

Desværre findes der vist ikke så meget standard-software, som
understøtter distribueret computerkraft, men der bruges ofte en
Linux-variant sammen med noget special-software. Og det findes givetvist
ikke til ret mange standardprogrammer som spil, grafikprogrammer osv

Check eventuelt også den kommende Playstation 3, som vil være opbygget
af 9 Powerprocessor (frit efter hukommelsen !). Det bliver virkeligt en
heftig maskine, som desværre ført dukker op næste år.

--
Venlig hilsen
Kurt