Radeon 9250 på ASRock A7S8X
Fra : J

Dato : 02-10-05 16:57

Ved ikke om det her er det korrekte forum, men :

I min maskine ligger et ASRock K7S8X bundkort. Jeg har indkøbt et Radeon
9250 grafikkort, som jeg gerne vil have installeret.

Såvidt jeg kan se, er min AGPslot ikke aktiveret korrekt, hvertfald går
maskinen i "underligmode" efter et stykke tid. Jeg har så efterfølgende søgt
efter en driver til MB, da den på CD'en med div. drivere melder, at den er
for gammel !?!.

Mine spørgsmål er :

1: Jeg skal ind i BIOS for at rette et eller andet til, da jeg vil gå fra et
PCI grafikkort til et AGP-ditto - ikke sandt ?

2: Burde jeg ikke kunne finde en opdateret driver til mit MB, eller kan/skal
der bruges drivere til et nyere MB ?

Mvh.
J.

Fra : J

Dato : 02-10-05 17:00

Kører en original Xp Pro.

Fra : Coach [4130]

Dato : 02-10-05 19:53

"J" <mark_stinger@hotmail.remove.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> 2: Burde jeg ikke kunne finde en opdateret driver til mit MB, eller
> kan/skal der bruges drivere til et nyere MB ?

Smut lige ind i Bios.

Gå ind i "Advanced bios setup"

Under "resource konfiguration" ....hvad står "AGP data rate" til?
Den skal stå på "Auto" eller "8x".

Gem evt. ændringerne.
Der findes en version 1.0 og 3.0...hvilken har du?

Link til dit korts manual:
version 1.0:
http://www.asrock.com/Drivers/Manual/ASR_UM/K7S8X_UM_v10.pdf
Version 3.0:
http://www.asrock.com/Drivers/Manual/K7S8X-E-R30_UM_v31.pdf

Link til download:
version 3.0:
http://www.asrock.com/support/Download/dl_k7s8x.htm

Mvh
Bri@n

Fra : J

Dato : 02-10-05 23:19

> Smut lige ind i Bios.
>
> Gå ind i "Advanced bios setup"
>
> Under "resource konfiguration" ....hvad står "AGP data rate" til?
> Den skal stå på "Auto" eller "8x".

Ved at kikke i BIOS får jeg flg. opysninger :

BIOS : K7S8X BIOS P2.20 ( i alm. splashscreen, under normal opstart står
AMIBios P2.20 )
Processor : AMD Athlon XP 2400
Proc.speed : 2000mHZ

Ang. grafik :
AGP Data rate : AUTO ( har læst på en eller anden US news server, at man bør
sætte værdien til 4X !? )
AGP Fast write : Enabled
Primary graphics adapter : PCI ( denne bør vel ændres til AGP ? )

> Der findes en version 1.0 og 3.0...hvilken har du?

Hvor ser jeg det ? Umiddelbart (ved at sammenligne min hardcopy af manualen
med PDF'erne ) vil jeg sige at det er en Ver 3.0
Men jeg kan ikke sige det med 100% sikkerhed.
Kan jeg se det direkte på MB ? I givet fald rykker jeg hatten af og kikker.

J.

Fra : J

Dato : 02-10-05 23:35

> [...]
> Men jeg kan ikke sige det med 100% sikkerhed.
> Kan jeg se det direkte på MB ? I givet fald rykker jeg hatten af og

I hardcopy manualen henvises til manualen på min driver/setup CD. I den PDf
manual, der ligger på denne står ver 3.1. ( July 2003 ) Den samme som
henvises til på http://www.asrock.com/Drivers/Manual/K7S8X-E-R30_UM_v31.pdf

Så det må være ver. 3.

Fra : Coach [4130]

Dato : 03-10-05 06:59

> Ang. grafik :
> AGP Data rate : AUTO ( har læst på en eller anden US news server, at man
> bør
> sætte værdien til 4X !? )

Ja, men hvis det er et 8x AGP grafikkort du sætter i, skal den jo ikke køre
4x....vel ;-\

Og du fandt så ud af hvilken version du har...det var derfor jeg linkede til
manualen...der kan du se forskellen på de 2 versioner.

Mvh
Bri@n

Fra : Coach [4130]

Dato : 03-10-05 07:50

Nu har jeg "gravet" lidt i specificationen på sådan et Radeon 9250 kort, og
der står.

System Requirements

a.. Intel® Pentium® 4/III/II/CeleronT, AMD® K6/DuronT/Athlon®/Athlon XP®
or compatible with AGP 2X (3.3V), 4X (1.5V), 8X (0.8v) or Universal AGP 3.0
bus configuration (2X/4X/8X) or PCI bus.
Læg mærke til, at for at køre 8x AGP skal dit board understøtte (0,8v) og
det gør dit board ikke.

Dit board understøtter 4x/8x 1,5v AGP kort iflg. manualen.

Så du kan nok ikke køre hurtigere end 4x med dit kort siddende i det board
du har.

Måske er det her problemet opstår?

Køb et nyere Asrock board...de er billige og faktisk udmærket kvalitet.

mvh
Bri@n

Fra : J

Dato : 03-10-05 14:31

> [...]
> du har.
>
> Måske er det her problemet opstår?
>
> Køb et nyere Asrock board...de er billige og faktisk udmærket kvalitet.

Nu er jeg bedre til andre ting end hardware, så hvad er forskellen egentlig
mellem 4- og 8x ? Er det noget med opdateringshastigheder oder so ? Og hvad
betyder det egentlig for mig, der ikke spiller andet end de std. windows
kabaler der fulgte med Xp ?

Anyway, så vil jeg prøve at smide Radeon'en i maskinen igen og stille de par
ting om. Så får vi se.

J.

Fra : J

Dato : 03-10-05 14:28

> Og du fandt så ud af hvilken version du har...det var derfor jeg linkede
> til
> manualen...der kan du se forskellen på de 2 versioner.

Honestly - nej, det kan jeg ikke.