Bundkort til HTPC
Fra : Anders Bang

Dato : 02-10-05 12:59

Hej,

Jeg er på udkig efter et bundkort til en HTPC og vil høre, om der er nogen,
der kan komme med et par gode forslag. Stabilitet er langt vigtigere end
overclocking-features, da HTPC'en skal fungere som filserver i huset og
derfor køre 24/7/365. Jeg har været tæt på at købe et Asus A8V Deluxe (VIA
K8T800Pro chipset), da det faktisk har alt hvad jeg skal bruge - lige indtil
jeg fandt ud af, at det kun understøtter AGP og ikke PCIe. Derefter kiggede
jeg så på Asus A8V-E (VIA K8T890 chipset), der understøtter PCIe. Men der
sidder en blæser på chipsettet magen til den de bruger på mange af deres
nForce4-bundkort og den larmer vist en del.... så back to square one...

Nedenfor har jeg opdelt mine krav i need-to-have og nice-to-have:

Need-to-have:
Socket 939
Serial ATA RAID-controller
UltraATA-controller (til DVD-drev mv.)
PCIe
Min. 3 PCI slots
Passiv køling (ingen blæsere, tak!)
USB 2.0
GigaBit LAN
Wake on LAN

Nice-to-have:
Wi-Fi LAN (med muligheden for at fungere som access point)
Firewire

Hvis man kan udskifte chipset-køler/blæseren på Asus A8V-E med en passiv
køler, vil det bestemt være interessant.

Mvh
Anders

Fra : anders majland

Dato : 12-10-05 07:32

> da HTPC'en skal fungere som
> filserver i huset og derfor køre 24/7/365.

Jeg ville adskille de 2 funktioner

- En HTPC skal have cpu- og grafikkraft nok til filtrere/skalere
videomateriale og sikkert også til et spil i ny og næ ...
- En 24/7/365 server skal have et lavt srømforbrug

Til en server vil en epia mini itx mb sikkert være fint kombineret med nogle
diske der kan gå i sleep mode.

Alternativt så lad serveren gå i standby når den ikke bruges og konfigurer
wake on lan (wol). Det gør en forskel på strømregningen om maskinen med 20w
i standby eller 150w når den kører (egne målinger)