Intel eller Amd
Fra : pjl

Dato : 30-09-05 11:25

Hej.

Mit bundkort er P4TSE og en P4 3.2GHz Intel CPU.
Har planer om at opgradere min maskine. Vil et skift til en Athlon 64 og et
nyere bundkort fra Asus
give en mærkbar forskel på performance mellem mit gamle sytem og det nye.
Grafikkort er Radeon X850.
Eller er pengene brugt forgæves, ved sytemskift. ? Alternativ en nyere
Intel CPU etc. måske ?
Arbejder en del med webdesign, grafik og databaser.
Mit nuværende system kører fejlfrit men det er på tide at genindstalere
Windows, hvorfor jeg overvejer at skifte
såfremt det kan betale sig.

mvh pjl

Fra : Finn og Angela

Dato : 30-09-05 15:54

"pjl" <juul@larsen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Mit nuværende system kører fejlfrit men det er på tide at genindstalere
> Windows, hvorfor jeg overvejer at skifte

Kommer an på, hvad du mener med performance;

Er det mht. at 1: åbne/lukke programmer, konvertere data (Cpu/ram) eller 2:
indlæse/gemme/overføre data/filer (Hd)?

Hvis f.eks din harddisk er flaskehals i systemet opnår du intet ved at
udkifte cpu/bundkort.

Personligt ville jeg forsøge at overclocke systemet; såvidt jeg kan se på
edbpriser koster en større Intel cpu uforholdsmæssigt meget:
http://www.edbpriser.dk/Listproducts.asp?ID=35&Parent=&Producent=0&Rating=0&Max=&Soegeord=&Equal31280=178680&Direction11=2&Sorted11=&Equal7=&Direction969=2&Sorted969=&Direction162=2&Sorted162=&Submit.x=12&Submit.y=7

Jeg kører med en 3.0 og har sat fsb op til 240mhz, svarende til 3.6ghz.
Køler er denne: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=150104 (holder min
cpu på under 45C v. normal brug/blæserhastighed nedsat og 55C full load).
Rammene kører med samme hastighed og er 2x 512 (vigtigt på P4 board) af
disse: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=97254. Min Hd er tydeligt
flaskehals, der for vil jeg have denne:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=24656 som systemdisk. Har dit
bundkort mulighed for raid, er der også mulighed for ydelsesforbedring.

Lidt om dit bundkort her:
http://www.digital-daily.com/motherboard/biostar_p4tse-soltek_86spel/

Finn

Fra : pjl

Dato : 30-09-05 17:10

"Finn og Angela" <afc.chris_fjern dette_@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> 2: indlæse/gemme/overføre data/filer (Hd)?
>
> Hvis f.eks din harddisk er flaskehals i systemet opnår du intet ved at

Tak for hurtigt svar.
Der er flere parametre som du nævner som jeg nok bør undersøge. Jeg har den
omtalte Hd men har ikke forsøgt
at manipulere med CPU. Som jeg forstår dig så vil et skift ikke give det
store løft til maskinen.
Mit valg af AMD bunder i at jeg har læst om dens "fortræffentlige"
egenskaber og på nogen punkter og i det rette bundkort
over går Intel.
Til en opgradering ville jeg evt. bruge omkring 4000 til 5000kr.
Min egen maskine er udstyret med 4x512 Ram

mvh pjl

Fra : Jan Diamant 2610

Dato : 02-10-05 11:18

Amd er fantastisk....til at spille på, har for nylig anskaffet noget sli
parat udstyr, dfi ultra d bundkort,
3200 processor og et x800 gt kort, har 4 x512 mb hyperx ram og 2 hurtige
diske.
Det er helt fantastisk til at spille på...men her sidder jeg så og vil køre
noget 2d programværk,
og der halter den i forhold til min gamle og let OC'ede p4 2.8 Ghz HT, f.eks
vmware er håbløst,
det hakker og staller, og programskift på 2d siden er ikke væsentlig
hurtigere end en intel
med HT.

Jeg er på vej tilbage nu, jeg vil ha mit intel tilbage, og vil istedet finde
et eller andet x8xx kort,
istedet for mit gamle 9600xt kort.

Jeg er delvis enig med finn, synes ikke nødvendigvis at du skal OC'e, men
find den rigtige
balance mellem at beholde det nuværende og udskift evt. flaskehalse, det kan
jo vise sig
at en reinstallation giver nye kræfter, vi ved jo hvordan xp kan blive
"træt" med tiden.

Mvh
Jan