Er Asus holdt op med at bruge "Asus Update~
Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 26-09-05 23:48

Spørgsmålet:
Bruger Asus ikke mere deres Windows-baserede program til BIOS-update?

Uddybet:
Det gik op for mig, at jeg aldrig har opdateret min BIOS, og måske er
gået glip af noget. Troede det kunne fixes med Windows-programmet
"Asus Update", som fulgte med til bundkortet, men det virkede ikke.

Iflg. Asus support-site skal man opdatere BIOS ved hjælp af det lille
DOS-program AFUDOS.EXE, eller bruge "Use built-in EZ Flash BIOS"
(tast-kobi under opstart):

http://support.asus.com/technicaldocuments/technicaldocuments.aspx?root=198&SLanguage=en-us

Det sidste virkede ikke, men der var tilsyneladende gevinst ved
AFUDOS-metoden. Dog virker det noget old school at skulle boote på en
DOS-floppy for at upadte sin BIOS.

Janus

Fra : Lyrik

Dato : 27-09-05 00:21

"Janus Sandsgaard" <spamthis@janus.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Iflg. Asus support-site skal man opdatere BIOS ved hjælp af det lille
> DOS-program AFUDOS.EXE, eller bruge "Use built-in EZ Flash BIOS"
+++++++++++++++++++++++
Alt det læste jeg også og blev lidt som et stort ?, men min kammerat gjorde
mig opmærksom på at de biosfiler man henter, kan køres fra Windows med det
Asus updateprogram som er på bundkorts-skiven.

Det gik fint skal jeg lige sige.

Hilsen
Jens

Fra : Mogens Kristensen

Dato : 27-09-05 13:39

Hej
Hvordan køre man de biosfiler man henter , med Windows og Asus update
program , man har på bundkorts skiven ? Har fået den løsning med Built -in
Award Bios Flash Utility.
MVH Mogens

Fra : Lyrik

Dato : 27-09-05 19:57

"Mogens Kristensen" <MogensKristensen@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
> Hvordan køre man de biosfiler man henter , med Windows og Asus update
> program , man har på bundkorts skiven ?
++++++++++++++++++++++++++++++++
Du svarer jo selv på det, omend i "vantro-mode". Man installerer
windows-programmet fra sin ASUS-bundkorts-CD.
Så kan den ikke hente biosfilen fra nettet. Det er det eneste den nu ikke
kan, altså den kan ikke selv hente biosfilen som den kunne før. Det kunne
den i hvert fald ikke i mit tilfælde. Men biosfilen havde jeg downloadet.
Det er den samme fil som skal bruges hvis man kører de besværlige
dos-rutiner.Så browsede jeg mig til den i Windows-update-programmet og så
opdaterede den.

Hilsen
Jens

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 27-09-05 22:13

Lyrik wrote:

> [...]
> Det er den samme fil som skal bruges hvis man kører de besværlige
> dos-rutiner.Så browsede jeg mig til den i Windows-update-programmet og så

Jeg prøvede ovenstående fremgangsmåde, men det virkede ikke:
Windows-progarmmet "Asus Update" kunne fint læse .ROM-filen, og begyndte
at flashe, men gik så i stå i processen. Herefter fik jeg en
fejlmeddelelse ved hver reboot, hvor maskinen også glemte dato/tid
mellem hver reboot. Herefter kunne "Asus Upadte" ikke længere starte,
men returnerede en fejlmeddelelse om noget med Windows NT.

Nu har jeg flashet med DOS-programmet og nyeste .ROM-fil, og det virker
tilsyneladende. Dog kan jeg ikke genkende versionsnummeret inde fra
BIOS´en (og teksten ved reboot går får stærkt til at jeg kan følge
med...): Asus kalder BIOS´en for v. 1017 på deres website, men inde
BIOS´en præsenterer den sig ved et andet versionsnummer under navnet
"American Megatrends" (tror jeg det er). Er det fordi Asus ikke selv
laver selve BIOS´en, men får den fra anden virksomhed - på samme måde
som de heller ikke selv fremstiller chipsettet, LAN-chippen, det
indbyggede grafikkortetc m.v. (som alle kommer fra Intel)? Og hvis "ja":
Er det så bedre at hente en BIOS fra American Megatrends og ikke fra
Asus - lige som jeg henter driveren til mit grafikkort direkte fra
nVidia og ikke fra Asus, som har samlet kortet?

Janus

Fra : Lyrik

Dato : 28-09-05 12:21

> Jeg prøvede ovenstående fremgangsmåde, men det virkede ikke:
> Windows-progarmmet "Asus Update" kunne fint læse .ROM-filen, og begyndte
> at flashe, men gik så i stå i processen.
++++++
Min fuldendte processen med succes.............
> [...]
> hver reboot. Herefter kunne "Asus Upadte" ikke længere starte, men
> returnerede en fejlmeddelelse om noget med Windows NT.
+++++++++++++++++++++++++++
Jeg kan jo ikke vide hvad der gik galt. Men jeg selv slår al antivirus fra
for en sikkerheds skyld inklusive den antivirusfunktion som er i Bios under
"Boot".
Jeg kunne forestille mig at de kunne nægte opdateringen at slå igennem i
bios!?
> [...]
> bedre at hente en BIOS fra American Megatrends og ikke fra Asus - lige som
> jeg henter driveren til mit grafikkort direkte fra nVidia og ikke fra

+++++++++++++++++++
Du har for det første været usansynlig heldig at bios ikke er blevet så
ødelagt af den ufuldstændige opdatering at den overhovedet kunne starte.
Min bios er ligeledes fra American Megatrends (AMI-bios).
Der findes også AWARD bios. De to sidder på det meste af biosmarkedet.
Asus laver ikke bios selv, men får dem fra AMI. Men dem de får , får de
passende til bundkortet. Så man kan ligevel tage dem fra Asus bios-sider.
Om man kan tage dem fra AMI istedet, -det klan man sikkert, men så kommer
der en yderligere fejlmulighed ind i billedet. Tager man den rigtige?
Det kan jo være at Asus ikke mere anbefaler windows opdateringen fordi der
er flere fejlmuligheder?
Men hos mig virkede det.

Hilsen
Jens

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 28-09-05 21:01

Lyrik wrote:

> Du har for det første været usansynlig heldig at bios ikke er blevet så
> ødelagt af den ufuldstændige opdatering at den overhovedet kunne starte.

Jeg havde skam også klamme håndflader for en stund. Dog kunne det
vel næppe blive værre end at jeg kunne flashe med den oprindelige BIOS,
som fulgte med på cdrom (ALT + F2 finten).

> [...]
> Om man kan tage dem fra AMI istedet, -det klan man sikkert, men så kommer
> der en yderligere fejlmulighed ind i billedet. Tager man den rigtige?

Point taken. Bare ærgerligt at Asus website virker så utjekket. Det
svarer altid ekstremt langsom for mig.

> Det kan jo være at Asus ikke mere anbefaler windows opdateringen fordi der
> er flere fejlmuligheder?

Sikkert. De har også fjernet Windows-programmet fra oversigten over
utilities m.v. for mit motherboard, P4P800-VM.

Janus