Er 4pins stikket nødvendigt?
Fra : Andreas Hansen

Dato : 24-09-05 10:41

Hej alle

Jeg har lige opgraderet en gammel PC og genbrugt det gamle kabinet samt
strømforsyning. Alle delene er sat i og dobbelttjekket om de sidder
ordentligt. PC'en vil bare ikke starte op. Den tænder så powerledden lyser,
men så sker der intet. Skærmen tænder ikke. Der kommer ingen fejlbip og
ligeledes kan man se at der heller ikke er nogen harddiskaktivitet.

Da det er en gammel strømforsyning har den ikke det 4 benede 12V stik som
man kan sætte i på bundkortet. Jeg har ladet mig fortælle, at dette stik
ikke er nødvendigt til et AMD system, men mistænker det nu alligevel lidt
for at være synderen. Ellers kan jeg simpelthen ikke gennemskue hvad der er
galt.

Systemet består af:
AMD Sempron 3100
Gigabit K8 Triton bundkort.
512 DDR ram som jeg ikke kan huske producenten af.
Radeon 9600 grafikkort.

Jeg håber i kan hjælpe.

MVH

Andreas Hansen

Fra : Hans

Dato : 24-09-05 10:53

Andreas Hansen wrote:
> [...]
> powerledden lyser, men så sker der intet. Skærmen tænder ikke. Der
> kommer ingen fejlbip og ligeledes kan man se at der heller ikke er
Stikket skal bruges, så du må ud og købe en ny PSU med det rigtige stik. Det
vil under alle omstændigheder nok være en god idé at skifte den så du ikke
bruger en træt gammel PSU.

Hans

Fra : Andreas Hansen

Dato : 24-09-05 11:09

"Hans" <nospam@kvik.org.invalid> skrev i en meddelelse

> Stikket skal bruges, så du må ud og købe en ny PSU med det rigtige stik.
> Det vil under alle omstændigheder nok være en god idé at skifte den så du
> ikke bruger en træt gammel PSU.

Der lyder som om der ikke er nogen vej uden om. :)

Jeg siger tak for hjælpen.

MVH

Andreas Hansen

Fra : FedeDorit

Dato : 24-09-05 10:56

"Andreas Hansen" <groggy@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> AMD Sempron 3100
> Gigabit K8 Triton bundkort.
> 512 DDR ram som jeg ikke kan huske producenten af.

Det er 95% sikkert det firkantede stik der mangler.Min bror købte et Soltek
Nforce2 bundkort og en Barton XP2500 og den ville heller ikke starte før han
fik det stik i.
Så køb en PSU med det stik som vist kaldes 12v Intel stik.

Fra : Andreas Hansen

Dato : 24-09-05 11:10

"FedeDorit" <123@123.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> starte før han fik det stik i.
> Så køb en PSU med det stik som vist kaldes 12v Intel stik.

Jeg må ned hos den lokale computer pusher igen. Tak for hjælpen.

MVH

Andreas Hansen

Fra : Sanmann

Dato : 24-09-05 11:12

Hejsa.
> Så køb en PSU med det stik som vist kaldes 12v Intel stik.

eller køb en converter fra hd strømstikket til det firkantede stik.
Jeg gav en flad 20 for det.

MVH
Sanmann

Fra : Hans

Dato : 24-09-05 11:25

Sanmann wrote:
> Hejsa.
>
> eller køb en converter fra hd strømstikket til det firkantede stik.
> Jeg gav en flad 20 for det.

Det vil nok være en 20'er lige ud af vinduet, hvis PSU'en er så gammel at
den ikke har det 4-polede ATX stik.

Hans

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 24-09-05 13:30

Hans wrote:

> Det vil nok være en 20'er lige ud af vinduet, hvis PSU'en er så gammel at
> den ikke har det 4-polede ATX stik.

Øhhh... ja, netop derfor ofre den 20'er.

Jeg ga' vist også en 20'er for min converter.
http://www.jhpcomputer.com/catalog/images/P4%2012v%204%20pin%20standard%20ATX%20power%20cable.jpg

--
Mvh. Lars

Fra : Ulrik Løye

Dato : 24-09-05 16:32

"Lars Jørgensen" <no@email.invalid> wrote in message

> Øhhh... ja, netop derfor ofre den 20'er.

Hvorfor er det du mener det kan svare sig bruge penge på en udtjent PSU?

Det er sandsynligt at hans PSU ganske enkelt ikke er krafig nok til hans nye
hardware; i mine øjne er det ikke pengene værd at købe en konverter. 20 kr
er ganske vist ikke en bondegård (selvom det er dyrt i forhold til hvad man
får) men hvorfor ikke spare sig selv besværet og købe sig en fornuftig PSU.

/u

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 24-09-05 17:00

Ulrik Løye wrote:

[...]
> Hvorfor er det du mener det kan svare sig bruge penge på en udtjent PSU?
>
> Det er sandsynligt at hans PSU ganske enkelt ikke er krafig nok til hans nye
> hardware;

Tjae... det er der jo ingen af os der egentlig ved. Andreas har ikke
afsløret hvad han opgraderede fra. Måske ligger han inde med en ganske
fornuftig PSU.

> i mine øjne er det ikke pengene værd at købe en konverter. 20 kr er
> ganske vist ikke en bondegård

Nej vel.

> men hvorfor ikke spare sig selv besværet og købe sig en fornuftig PSU.

Jeg ved bare, at fik mit nye bundkort (m. 4-pins 12 volt stik) i sving med
min 5 år gamle 300 Watt PSU, da jeg monterede konverteren. Det kostede mig
en 20'er + 2 x 5 min gang til HW-pusheren.

--
Mvh. Lars