Vil 4 x 512 MB ram nedsætte ydelsen?
Fra : Mads Jakobsen

Dato : 23-09-05 17:40

Har 2 x 512 MB Corsair PC3200 ram i et ASUS A8V Deluxe med en Venice 3000+
monteret.

Hvis jeg sætter yderligere 2 x 512 MB Corsair i - vil det så nedsætte
ydelsen?
Har læst en "test", hvor vedkommende oplever et ydelsesfald ved brug af 4x i
stedet for 2x.

Mvh.

Mads

Fra : Hans

Dato : 23-09-05 17:47

Mads Jakobsen wrote:
> [...]
> ydelsen?
> Har læst en "test", hvor vedkommende oplever et ydelsesfald ved brug

Helt nøjagtigt, hvilke Corsair moduler drejer det sig om?

Hans

Fra : Mads Jakobsen

Dato : 23-09-05 18:18

">> Har 2 x 512 MB Corsair PC3200 ram i et ASUS A8V Deluxe med en Venice

> Helt nøjagtigt, hvilke Corsair moduler drejer det sig om?

Corsair 2 x 512 MB PC3200C2PT

Fra : Hans

Dato : 23-09-05 18:37

Mads Jakobsen wrote:
> ">> Har 2 x 512 MB Corsair PC3200 ram i et ASUS A8V Deluxe med en
> Venice

> Corsair 2 x 512 MB PC3200C2PT

De kører CL2.5 på AMD platforme, så ramhastigheden vil falde til 333 MHz.
hvis du udvider med 2 moduler, og det kan helt klart mærkes i negativ
retning.

Hans

Fra : Mads Jakobsen

Dato : 23-09-05 21:50

> De kører CL2.5 på AMD platforme, så ramhastigheden vil falde til 333 MHz.
> hvis du udvider med 2 moduler, og det kan helt klart mærkes i negativ
> retning.

Hvordan kan det være, at de falder?

Fra : Hans

Dato : 23-09-05 22:02

Mads Jakobsen wrote:

> Hvordan kan det være, at de falder?

Det er en begrænsning i Athlon 64' memorycontroller når der anvendes
dobbeltsidige moduler. Kravet er at modulerne skal køre CL2 for at bibeholde
hastigheden på 400 Mhz. på Venice kernen og nyere samt Athlon 64 x2.

Winchester kernen kunne slet ikke køre med 4 dobbeltsidige moduler og 400
MHz., hvilket så er forbedret til en vis grænse med Venice.

Hans

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 24-09-05 08:51

"Hans" <nospam@kvik.org.invalid> crashed Echelon writing

> [...]
> dobbeltsidige moduler. Kravet er at modulerne skal køre CL2 for at
> bibeholde hastigheden på 400 Mhz. på Venice kernen og nyere samt

Pisser mig af på AMD, efter igår at have købt 2x CL3 klodser mere.

Mhmm hvad ville ske hvis man forcede bundkort til CL3, sædvanlig ambulace
crash?

--
Bjarke Andersen

Fra : Hans

Dato : 24-09-05 09:21

Bjarke Andersen wrote:
> [...]
>
> Pisser mig af på AMD, efter igår at have købt 2x CL3 klodser mere.
>
> Mhmm hvad ville ske hvis man forcede bundkort til CL3, sædvanlig

Uanset hvordan du ændrer timingen så vil dit system crashe, hvis du prøver
at køre mere end 333 MHz, eller tvinge modulerne til lavere CAS Latency. Det
er også vigtigt at ændre CR til 2T med 4 moduler, da bundkortet ellers
nægter at starte op, men heldigvis er standard setting i de fleste bios 2T.

Jeg har også måtte lære det på den hårde måde, da jeg oprindelig købte disse
Kingston HyperX moduler:

http://www.valueram.com/datasheets/KHX3200A_512.pdf

Alle steder er de opgivet til CL2, men i Everest viser det sig at det kun er
ved 333 MHz., da de kører CL2.5 ved 400 MHz., og det tiltede da også da jeg
fik de sidste to moduler, hvor jeg måtte finde ud af hvorfor.

Det endte med et ordentligt dyk i lommen, og jeg måtte købe 4 moduler af
disse:

http://www.valueram.com/datasheets/khx3200ul_512.pdf

Sammenligner man de to datablade er der ikke meget forskel, og det vil være
umuligt at afgøre om de kan bruges på en Athlon 64 platform ved 400 Mhz., da
der ikke er angivet en frekvens for timingen udover, at modulet er PC3200.

Disse moduler kan køre med timingen 2-2-2-5-2 og ydeevnen er høj. I den
nyeste Everest ligger de lige efter DDR2 eksemplerne, og i latency testen
banker de helt ud af skalaen i toppen. De kører rigtig godt, men det holdt
godt nok hårdt (og dyrt) at få 2 GB til at køre 400 MHz. sammen med en
Athlon 64.

Hans

Fra : Ukendt

Dato : 24-09-05 09:40

Hans wrote:

> [...]
> banker de helt ud af skalaen i toppen. De kører rigtig godt, men det holdt
> godt nok hårdt (og dyrt) at få 2 GB til at køre 400 MHz. sammen med en

Hej Hans

har selv samme moduler, de kører fint, men vi kunne have sparet penge
ved at købe 2 x 1GB corsair blokke
(http://www.corsairmicro.com/corsair/products/specs/twinx1024-3200xl.pdf)
en anden gang og de kan køre 400MHz uden videre (voltage skal hæves til
ca. den samme voltage som kingston modulerne skal du lige være opmærksom på)

Fra : Hans

Dato : 24-09-05 09:50

"Claus Albæk (Kbh.)" wrote:

> [...]
> en anden gang og de kan køre 400MHz uden videre (voltage skal hæves
> til ca. den samme voltage som kingston modulerne skal du lige være

Hvis jeg kunne nøjes med to moduler var problemet jo ikke eksisterende, men
da jeg allerede havde adgang til to af de hurtige moduler, så jeg kunne
nøjes med at købe de sidste to, blev løsningen de fire Kingston moduler.
Spændingen på de 2.7 V er ganske rigtig vigtig, da der ellers bliver
problemer med koldstart af maskinen.

Hans

Fra : Hans

Dato : 24-09-05 10:02

"Claus Albæk (Kbh.)" wrote:

> [...]
> en anden gang og de kan køre 400MHz uden videre (voltage skal hæves
> til ca. den samme voltage som kingston modulerne skal du lige være

Dit link er ikke 2 x 1GB til din orientering. Det er et dual-channel sæt på
2 x 512 MB.

Prøv lige og finde et sæt 2 x 1GB hos Corsair som kan køre CL2 sammen med
Athlon 64.

Hans

Fra : Ukendt

Dato : 24-09-05 15:47

Hans wrote:

> [...]
> 2 x 512 MB.
>
> Prøv lige og finde et sæt 2 x 1GB hos Corsair som kan køre CL2 sammen med

Har jeg gjort, jeg fik et 2GB kit hjem til en af mine programmører i
sidste uge, og det kører CL2...

Fra : Ukendt

Dato : 24-09-05 15:51

Hans wrote:

> [...]
> 2 x 512 MB.
>
> Prøv lige og finde et sæt 2 x 1GB hos Corsair som kan køre CL2 sammen med

TWINX2048-3200C2 eller TWINX2048-3200PRO hedder de....

Fra : Hans

Dato : 25-09-05 07:41

"Claus Albæk (Kbh.)" wrote:

> TWINX2048-3200C2 eller TWINX2048-3200PRO hedder de....

Der er uoverensstemmelser mellem siden med listen over alle typerne og selve
databladet, noget som jeg selv var ude for med Kingston. Modulerne er nemlig
angivet med en *, som betyder CL2.5 med AMD.

Hvad siger timingen på dine moduler under SPD i Everest?

Hans

Fra : Ukendt

Dato : 25-09-05 11:10

Hans wrote:

> [...]
> angivet med en *, som betyder CL2.5 med AMD.
>
> Hvad siger timingen på dine moduler under SPD i Everest?

2.0-2-2-5 så den er godt nok hvis man skal stole på SPD'en

Fra : Hans

Dato : 25-09-05 11:29

"Claus Albæk (Kbh.)" wrote:

> 2.0-2-2-5 så den er godt nok hvis man skal stole på SPD'en

Det er hvad modulet melder til SPD, så den er god nok. Så må vi jo håbe, at
de som læser med i tråden skynder sig at notere typenummeret hvis de tænker
på at investere i 2 GB ram til Athlon 64, og regner med at udvide senere til
4 moduler, hvis de altså findes til den tid.

Hans

Fra : Ukendt

Dato : 25-09-05 13:26

Hans wrote:

> [...]
> på at investere i 2 GB ram til Athlon 64, og regner med at udvide senere til
> 4 moduler, hvis de altså findes til den tid.

Jep...

Men man skal lige være opmærksom på at selvom SPD kredsen på modulet
melder 2-2-2-5 så er det åbentbart kun ved højere voltage at de kan
bruges, mange klodser kører tilbage til CAS 2.5 ved 2.5-2.6 volt... så
vidt jeg husker skulle jeg give mine HyperX 2.7 volt for at få CAS 2
istedet for de 2.5. det samme gælder for de Corsair moduler her... i
samme omgang skal det siges at jeg ikke kender til nogle moduler der i
1GB størrelsen kan køre CAS 2 ved std. volt niveauer.

Fra : Hans

Dato : 24-09-05 09:31

http://www.valueram.com/datasheets/KHX3200AK2_1G.pdf

http://www.valueram.com/datasheets/khx3200ulk2_1g.pdf