Yderst mærkeligt problem...
Fra : Brian Madsen

Dato : 22-09-05 18:10

Hejsa!

Har et højst mærkværdigt problem med min PC. Det er godt nok en lang
historie, men hvis nogle vil læse den og komme med "løsningen", vil jeg være
meget taknemmelig.

Har i efteråret 2003 samlet en PC bestående af IC7-Max3, 2.4C "SL6Z3" @3GHz
(5:4), 1 GB OCZ EL DDR Dual Channel PC-3500 Platinum Limited Edition,
Sapphire Radeon 9800 NP@Pro, Adaptec 29160 + det løse. Og sådan har den
faktisk kørt siden. Men har nu endelig fået indkøbt delene til mit
vandkøling. Fik det hele installeret og nåede at køre med det i ca. 14 dage
uden nogen form for problemer.

Men en dag frøs PC'en ved alm. surf. Resettede, hvorefter den under
opstarten hylede som en stykket gris!!! Skyndte mig derfor at slukke for
strømmen. Da jeg efterfølgende skilte den ad, kunne jeg se at den ene krog
ved Northbridge var trukket ud af MB og vandkøleblokken sad skævt på.
Efterfølgende har jeg loddet krogen tilbage på bundkortet og loddet de
øvrige 3 (for en sikkerheds skyld). Samlet hele molevitten igen og startede
den op. Ingen post, boot eller skærmbillede, kun lange hyletoner (Award
bios, RAM problem).

Har derfor prøvet min komponenter i andre PC'ere. CPU, RAM, GFX, PSU virker
fint i andre PC'ere. Tænkte at MB er stået af, så jeg fik fat i et nyt
"brugt" (også IC7-Max3, er jo så glad for det...).

Men det opfører sig meget lig det jeg troede var defekt. Når RAM modulerne
sidder i DIMM 1 & 3 eller DIMM 2 & 4, hyler den. Hvis modulerne derimod
sidder i 3 & 4 er der ingen problemer med at starte op. Dette gælder også,
hvis jeg kun bruger enten 3 eller 4. Men så snart jeg bruger 1 og/eller 2
(også i kombination med 3 og/eller4), går det galt. Mens modulerne sad i 3 &
4 blev de MemTestet ved 2-2-2-6 @ 217 MHz (default) - 79 Passes uden en
eneste fejl. Så tvivler kraftigt på at RAM-modulerne fejler noget.

I mit gamle MB, som jeg troede var stået af, er det DIMM 3 og 4 der volder
problemer. Kan sagtens køre en eller to stænger RAM i 1+2.

Har prøvet andre RAM og andet grafikkort i det "nye" mobo - uden noget held.
Har flashet bios (v. 18) er utal af gange. Ingen forskel....! Resettet CMOS,
har loaded Fail-Safe BIOS Defaults og Optimized BIOS Defaults uden nogen
form for bedring. Har netop forsøgt at dræne begge MB for strøm natten over
uden at det gjorde nogen forskel.

Det mest mærkelige er, at den crasher efter næsten 2 års stabil drift,
hvorefter den ter sig fuldstændig åndsvag.

Hvad f....n er der galt? Jeg er efterhånden løbet tør for ideer!!! Kan det
virkelig passe at jeg har 2 defekte bundkort?

På forhånd tak for ethvert svar
Brian Madsen
Kalundborg

Fra : LNC

Dato : 24-09-05 03:41

Måske du skulle prøve en anden PSU :)

Mvh Lars

Fra : Brian Madsen

Dato : 24-09-05 09:04

> Måske du skulle prøve en anden PSU :)

Jeg har haft lånt min OCZ PowerStream 520W ud til en kammerat i 2 dage (jeg
skulle jo alligevel ikke bruge den!) og han stødte ikke på nogen problemer
overhovedet....!

Så jeg tror ikke problemet ligger der.

\Brian Madsen

Fra : JK

Dato : 26-09-05 11:49

On Thu, 22 Sep 2005 19:09:49 +0200, "Brian Madsen"
<brisenPLEASE_REMOVE@THISbrisen.dk> wrote:

> [...]
>
>Hvad f....n er der galt? Jeg er efterhånden løbet tør for ideer!!! Kan det
>virkelig passe at jeg har 2 defekte bundkort?

Hej

Jeg har haft et noget lignende problem med en P4, fsb533, 2.66 GHz.

Efter næsten 2 måneders kamp med at få en PC ud af forhåndenværende
stumper:

1 CPU købt brugt via Ebay i UK, den første var defekt. Så fik jeg
denne, som er næsten OK

Har 2 bundkort, begge med i865 chipset. Det ene har 4 ram slots, det
andet kun 2.

Jeg havde næsten opgivet.

Men så læste jeg om dit problem. Så tænkte jeg, at jeg prøver lige med
det bundkort med 4 ram slots at bruge 2 & 4 istedetfor 1 & 3.

Det gjorde udslaget ! Nu kører den PC.

Jeg mener, at cpu'en er defekt indeni, for så vidt angår det ene sæt
ram-banker.

mvh

John

Fra : Brian Madsen

Dato : 26-09-05 15:18

> Det gjorde udslaget ! Nu kører den PC.
>
> Jeg mener, at cpu'en er defekt indeni, for så vidt angår det ene sæt
> ram-banker.

Super, at du kunne få din til at køre.

Jeg tror nu ikke fejlen skyldes CPU'en. Jeg har både 2.4 og 3.0 GHz CPU
(begge FSB 800 MHz) og har forsøgt at skifte lidt mellem disse. Fejlen
opstår uanset hvilken CPU jeg benytter.

Jeg hælder derfor mest til, at fejlen skal findes på den memory controller
der sidder på MB. Det er så bare "lidt" fantastisk, at jeg har 2 stk. MB med
samme problem?!?!?!

Mvh
Brian Madsen

Fra : JK

Dato : 26-09-05 15:28

On Mon, 26 Sep 2005 16:18:29 +0200, "Brian Madsen"

> [...]
>der sidder på MB. Det er så bare "lidt" fantastisk, at jeg har 2 stk. MB med

Ja, det er også muligt, at den første dårlige cpu har ødelagt memory
controllerne næsten helt på begge mine bundkort.

Jeg har også foræret det tiloversblevne bundkort væk, med en
bemærkning om, at det muligvis er brugbart.

mvh

John