2 Sata diske på Asus P4PE ?
Fra : TGJ

Dato : 20-09-05 19:37

Hej,

Har et asus p4pe bios ver 1007, hvor jeg lige nu har en Sata (WD raptor 74
GB) sidddende som systemdisk.

Nu har jeg så fået endnu en Sata WD 250 gb, men jeg kan ikke få den
genkendt.

Hvis jeg går ind i RAID setup under boot står den som free.

Lige nu vil jeg helst have at de fungere som 2 seperate drev, da jeg har
planer om at invistere i en RAID controller til noget RAID 1.

Hvad gør jeg herfra?

Thomas

P.S. Hvor hører spg omkring RAID controllere hjemme?

Fra : Beeblebrox

Dato : 20-09-05 22:57

TGJ wrote:
> Har et asus p4pe bios ver 1007, hvor jeg lige nu har en Sata (WD raptor 74
> GB) sidddende som systemdisk.

Det board understøtter da slet ikke SATA?

- eller misser jeg en pointe et sted? (*har* genlæst indllægget et par
gange)

Vh,
Claus

--
Diskussionen af OTD'en til oprettelse af HTPC nyhedsgruppe er i gang:
<http://groups.google.dk/group/dk.admin/browse_thread/thread/2f93a45629bb5b14/b271f515d8f59602>

Fra : TGJ

Dato : 21-09-05 06:11

"Beeblebrox" <beeblebrox_dk@TAKE_THIS_AWAYyahoo.com> skrev i en meddelelse

> Det board understøtter da slet ikke SATA?

Jow, jow, ellers er mine fladkabler til IDE godtnok skurmpet :P

Der sidder en onboard sata controller med 2 porte

Thomas

Fra : Beeblebrox

Dato : 21-09-05 07:07

TGJ wrote:
> Jow, jow, ellers er mine fladkabler til IDE godtnok skurmpet :P

Amazing, jeg har haft boardet i 2 år uden at vide det (har godt nok
netop solgt det) og jeg besøgte lige Asus' hjemmeside - de skriver
heller ikke noget om SATA på P4PE boardsne. Utroligt de ikke reklamerer
lidt mere med det!

Vh,
Claus

Fra : Beeblebrox

Dato : 21-09-05 07:12

TGJ wrote:
> Jow, jow, ellers er mine fladkabler til IDE godtnok skurmpet :P
>
> Der sidder en onboard sata controller med 2 porte

Manualen her:
<http://support.asus.com/download/download.aspx?SLanguage=en-us&model=P4PE-X>
- siger heller ikke noget om SATA og BIOS setupmenuen beskriver kun
IDE-devices. Er du sikker på det er et P4PE board du har?

Vh,
Claus

Fra : Hans

Dato : 21-09-05 08:18

TGJ wrote:
> [...]
>
> Jow, jow, ellers er mine fladkabler til IDE godtnok skurmpet :P
>
> Der sidder en onboard sata controller med 2 porte

Ikke på P4PE. Det er godt nok for gammelt til SATA. Er du sikker på at det
ikke er et P4P800?

Hans

Fra : Amazing_Pudding

Dato : 21-09-05 09:50

> Ikke på P4PE. Det er godt nok for gammelt til SATA. Er du sikker på
> at det ikke er et P4P800?

Nu ikke så skråsikker, Hans

TGJ har skam helt ret! P4PE blev jo lavet i 117 forskellige udgaver, og
mit gamle P4PE (som jeg dog ikke bruger længere) er skam også med SATA.
Det er sådan et her: ASUS P4PE/GBL/SATA/1394/GD-UAY:
http://www.hardware.no/tester/hovedkort/asus_p4pe/index.html

M.v.h.
A.P.

Fra : Hans

Dato : 21-09-05 10:22

Amazing_Pudding wrote:

> [...]
> og mit gamle P4PE (som jeg dog ikke bruger længere) er skam også med
> SATA. Det er sådan et her: ASUS P4PE/GBL/SATA/1394/GD-UAY:

Set i lyset af overvældende bevisførelse må jeg jo bøje mig.

Så er opgaven jo egentlig ret enkel, da det er en Promise chip. Hvis chippen
er sat op til IDE-mode skal disken bare tilsluttes, partitioneres og
formateres, men er den sat op i RAID skal der først oprettes en stripe, så
controlleren kører RAID0+0, altså to diske uden fælles volume.

Hans

Fra : TGJ

Dato : 22-09-05 09:38

> [...]
> og formateres, men er den sat op i RAID skal der først oprettes en stripe,
> så controlleren kører RAID0+0, altså to diske uden fælles volume.

Kører nu, takker