PCI clock lock på Gigabyte bunkort?
Fra : Morten Klostergaard

Dato : 20-09-05 07:25

Hej,

Kan det passe at der ikke er nogen mulighed for at låse PCI clocken på et
GigaByte GA-K8NMF-9 bundkort?

Mvh
Morten

Fra : JK

Dato : 20-09-05 07:56

On Tue, 20 Sep 2005 08:24:44 +0200, "Morten Klostergaard"
<News@tera.dk.invalid> wrote:

>Hej,
>
>Kan det passe at der ikke er nogen mulighed for at låse PCI clocken på et
>GigaByte GA-K8NMF-9 bundkort?

Nej, det burde være muligt at låse.
http://global.giga-byte.com/MotherBoard/Products/Products_Spec_GA-K8NMF-9.htm

NF4 chipset, 4 sata og 2 ide. Bruger du sata eller ide til harddisk ?

Kender du trick i bios hovedmenu, hvor man trykker Ctrl F1, og så får
et menupunkt mere: advanced chipset

Tricket er normalt at sætte agp til 67 MHz (Vigtigt), og fsb til 201.

Man anvender så clockgen til at hæve fsb med. Så viser clockgen om pci
er låst eller ej.

http://www.cpuid.com/clockgen.php

du skal bruge CG-NVNF4 filen.

Men generelt er nvidia baseret sata ikke låst til pci. PCI er låst,
men sata er ikke låst til pci, og kører med op, når fsb hæves. Det er
en begrænsning ved chipset NF4 og NF3.

Bruger man IDE, har man intet problem. Mange bundkort har en ekstra
sata controller, som er låst til pci, f.eks. silicon image.

Så hermed har jeg svaret på flere spørgsmål:
1) pci kan låses
2) nvidia sata er ikke god til overclock
3) clockgen kan vise, om pci er låst

mvh

John

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 20-09-05 20:56

"JK" <johnknuhtsenSP@Mail.dk> wrote in message

> Nej, det burde være muligt at låse.
> http://global.giga-byte.com/MotherBoard/Products/Products_Spec_GA-K8NMF-9.htm
>
> NF4 chipset, 4 sata og 2 ide. Bruger du sata eller ide til harddisk ?

Begge. En raptor på sata og en "gammel" 180GXP på ide.

> Kender du trick i bios hovedmenu, hvor man trykker Ctrl F1, og så får
> et menupunkt mere: advanced chipset

TAAAKKK, nu har den de ram muligheder jeg har ledt efter.

> Tricket er normalt at sætte agp til 67 MHz (Vigtigt), og fsb til 201.

Det har ikke apg, men pci-i kan jeg holde på 100. Men hvorfor skal de begge
være een over?

> Man anvender så clockgen til at hæve fsb med. Så viser clockgen om pci
> er låst eller ej.
>
> http://www.cpuid.com/clockgen.php
>
> du skal bruge CG-NVNF4 filen.

Takker, guld program.

> Men generelt er nvidia baseret sata ikke låst til pci. PCI er låst,
> men sata er ikke låst til pci, og kører med op, når fsb hæves. Det er
> en begrænsning ved chipset NF4 og NF3.

Jeg har ikke målt om raptorens performance har ændret sig, men den køre fint
med en FSB på 235 mhz.

> Bruger man IDE, har man intet problem. Mange bundkort har en ekstra
> sata controller, som er låst til pci, f.eks. silicon image.

Ok.

> Så hermed har jeg svaret på flere spørgsmål:
> 1) pci kan låses
Jeps, takker.

> 2) nvidia sata er ikke god til overclock
Kører fint her.

> 3) clockgen kan vise, om pci er låst
Jeps.

Br,