Hvordan tester jeg bundkortet?
Fra : JesperB

Dato : 14-09-05 22:13

Hejsa.
Min pc (Shuttle sb81p) gik ned i går.
Det startede med at jeg forsøgte at afspille en fil ved hjælp af Winamp.
Jeg fik så en "DirectSound" fejl, og noget med en bad fil.
Jeg prøvede så af installe chipset samt lydkort-drivere, men pludselig gik
computeren ned.
Jeg prøvede at genstarte, men lige efter XP logoet går den død, og
genstarter igen. Dette fortsætter den med indtil man kapper strømmen.
I dag har jeg så formatteret harddisken (ingen tålmodighed ) og nu er der
ingen lyd?
Computeren genkender heller ikke når jeg stikker stikket fra høretelefonerne
ind i pc'en - det gjorde den altid før.
I enhedshåndtering står "Realtek high definition audio" som onboard
lydkortet vist hedder.
Jeg har naturligvis prøvet at opdatere driver, chipset-drivere, og endda
bios.
Min konklusion er lidt at bundkortet må have kokset, men vil naturligvis
gerne have syn for sagen gennem et program - hvis det altså findes.
Nogen der kan hjælpe ?

/Jesper

Fra : claus b. p.

Dato : 15-09-05 10:14

"JesperB" <slet@slet.dk> wrote in message
> [...]
> Min konklusion er lidt at bundkortet må have kokset, men vil naturligvis
> gerne have syn for sagen gennem et program - hvis det altså findes.

Har du checket at BIOS indstillingerne ikke er f.. up ved nedbruddet, fx.
enable af interne enheder (lyd-USB-mm)?
Har du haft åbnet kassen og checket at alle kort, kabler og RAM sidder
ordentligt?
Jeg går ud fra at du har geninstalleret fra CD når du har haft formatteret
disken? Servicepacks mm lagt på?
Har du downloadet og installeret nyeste drivere til bundkort, lydkort mm?
Kører den iøvrigt stabilt bortset fra lyd?
Er det USB høretelefoner du bruger, siden de genkendes af XP? Kan det være
et USB problem, eller har du også haft højttalere koblet til i
højttalerstikket?

/Claus

Fra : JesperB

Dato : 15-09-05 13:57

Hej claus.
Jeps, jeg har tjekket bios, og jeg kan vælge imellem auto eller disabled.
Jeg har valgt auto (som er standard).
Jeg har også åbnet kassen, og alting ser tilforladeligt ud.
Har opdateret med servicepacks, og alle drivere fra shuttle.
Det er ikke usb-høretelefoner jeg bruger, men ganske almindelige taget fra
min mp3 afspiller.
Da det virkede kom der automatisk en Realtek audio wizard frem når jeg stak
noget i pc'en, og jeg skulle så vælge om det var høretelfoner eller
højtalere. Nu reagerer den slet ikke.
Jeg tror nu heller ikke at det er et usb-problem da den genkender min
usb-mus (logitech mx1000).

/Jesper

Fra : Ejvind Kruse

Dato : 15-09-05 14:18

JesperB wrote:
> Hejsa.
> Min pc (Shuttle sb81p) gik ned i går.
> Nogen der kan hjælpe ?

Jeg tror bare,at du skal downloade driverne til lydkortet.
I følge:
<ttp://www.shuttle.com/share/product_data/spec/SB81P_DM.pdf>
så er det et Realtek ALC 880 7.1 lydkort der sidder i den.
Driverne finder du her:
<tp://global.shuttle.com/Download/Download_File.asp?Item=SB81P>

--
Ejvind

Fra : Ejvind Kruse

Dato : 15-09-05 14:23

Ejvind Kruse wrote:

> [...]
> Driverne finder du her:
> <tp://global.shuttle.com/Download/Download_File.asp?Item=SB81P>

Hmm, ved ikke lige hvad der gik galt, adresserne er:
<http://www.shuttle.com/share/product_data/spec/SB81P_DM.pdf>
<http://global.shuttle.com/Download/Download_File.asp?Item=SB81P>

--
Ejvind

Fra : JesperB

Dato : 15-09-05 14:55

> Hmm, ved ikke lige hvad der gik galt, adresserne er:
> [...]

Hej Ejvind.
Jeg har skam hentet og installeret de drivere, men det løser ikke noget
desværre.
/Jesper

Fra : Ejvind Kruse

Dato : 15-09-05 20:16

JesperB wrote:

> Hej Ejvind.
> Jeg har skam hentet og installeret de drivere, men det løser ikke noget
> desværre.

Har du prøvet den her: <http://eu.shuttle.com/en/Desktopdefault.aspx/tabid-359/>

Q: Not a single audio port works on my XPC, or the ports are not set to the
correct volume.

A: Please check ALL cables that connect the motherboard to the front panel.
You will find a flat, silver cable on newer systems.
Please verify the connection of this cable, unplugging and replugging it again if
necessary. Improperly connected, this cable will also interfere with other
functions of the XPC, such as the back panel in- and out- ports. You should
remove the disk bay in order to secure appropriate access to the relevant
components.

--
Ejvind

Fra : JesperB

Dato : 15-09-05 20:24

> [...]
> should
> remove the disk bay in order to secure appropriate access to the relevant

Hej igen.
Ja, jeg prøvede at tage kablet fra og sætte det i igen, men desværre uden
resultat.
De skriver også at det er de 5 mest hyppige spørgsmål, så måske det er en
hyppig fejl ved netop det bundkort?
Jeg skriver desværre speciale lige nu, og har ikke tid til at forhandleren
skal beholde computeren i flere uger, så jeg tror jeg afventer lidt (i
stilhed!) og ser hvad der sker.
Men tak for hjælpen anyway.
/Jesper