Opdatering af BIOS på P4P800-VM gik galt
Fra : Poul Kaasing

Dato : 14-09-05 20:01

Hej

Jeg har lige prøvet at "opdatere" min BIOS fra den originale cd, der var med
da jeg købte bundkortet. Den læser godt nok cd'en ind og skriver alle de
rigtige meddelelser, men går så i sort og står stille. Jeg prøvede så at
reboote systemet, men nu er der intet liv i externe enheder når jeg starter
op, dvs jeg kan ikke bruge tastatur, mus eller skærm. Når jeg tænder spinner
dvd drevet op, men der sker intet, skærmen skriver bare "no signal" og intet
lys i tastatur.
Min CPU er en P4 3.0 GHz, som den gamle BIOS vist nok ikke understøtter, men
kan det være det? Grafikkort er også et helt nyt 6800GT som muligvis heller
ikke blev understøttet dengang. Men de virkede med den tidligere bios jeg
havde, den havde så¨bare andre fejl.
Gode råd modtages meget gerne.

/Poul

Fra : Sven

Dato : 14-09-05 22:05

> [...]
> signal" og intet lys i tastatur.
> Min CPU er en P4 3.0 GHz, som den gamle BIOS vist nok ikke understøtter,

Hvis CPU'en ikke er understøttet af den BIOS-version du har prøvet at
indlæse er fejlen nok der. Så vil PC'en sandsynligvis ikke komme forbi POST,
og ingen enheder vil være tilgængelige. Det svarer næsten til, at få den til
at boote uden CPU Har du mulighed for at prøve med en ældre CPU?
Problemet er, at hvis du har flashet den tilbage til en version af BIOS der
ikke understøtter din CPU, så kan du nok ikke engang flashe den tilbage igen
uden en ældre CPU som genkendes korrekt.
Hvis din BIOS er af den nye "Crashfree" type, så bør du kunne lave en floppy
(eller bootbar CD) på en anden computer med en ny BIOS (der understøtter din
3.0 CPU), og så lade den boote fra dette medie og flashe den nye BIOS ind.
Du kan sikkert læse i din manual til bundkortet hvordan man gør dette. Men
igen, det kræver sikkert en CPU der genkendes af den BIOS der er aktiv nu.

Sven

Fra : Poul Kaasing

Dato : 15-09-05 08:08

> [...]
> den nye BIOS ind. Du kan sikkert læse i din manual til bundkortet hvordan
> man gør dette. Men igen, det kræver sikkert en CPU der genkendes af den

Sven du er med i min natbøn, nu virker det igen, jeg havde en 2.4 jeg
prøvede at sætte i, og så kunne jeg opdatere til den nye 1017 beta 3 bios.

Har dog stadig et problem, men det er måske en ny tråd. Min CMOS settings er
forkert, den står på 62 nu, og det er åbenbart forkert.
Min CPU er en P4 3E GHz, 1MB L2-Cache, 800 MHz FSB, PGA-478 Pkg.

Mvh

Poul

Fra : Poul Kaasing

Dato : 15-09-05 09:06

"Poul Kaasing" <kaasingNOSPAM@FJERN
> Har dog stadig et problem, men det er måske en ny tråd. Min CMOS settings
> er forkert, den står på 62 nu, og det er åbenbart forkert.
> Min CPU er en P4 3E GHz, 1MB L2-Cache, 800 MHz FSB, PGA-478 Pkg.

Hmm, kan det være batteriet der skal skiftes? Den vil heller ikke gemme
tiden.

/poul

Fra : claus b. p.

Dato : 15-09-05 10:03

"Poul Kaasing" <kaasingNOSPAM@FJERN ALT MED STORT hotmail.com> wrote in
message news:wX9We.24$NN4.8@news.get2net.dk...

> "Poul Kaasing" <kaasingNOSPAM@FJERN
> >

> Hmm, kan det være batteriet der skal skiftes? Den vil heller ikke gemme
> tiden.

Hvis du mener at den ikke vil acceptere den nye tid du sætter ind, er det
ikke batteriet. Hvis den derimod efter poweroff har glemt tiden, så kan det
sagtens være batteriet.
I alle tilfælde er det en god ide efter en flash at resette CMOS
fuldstændig. Der er sikkert en jumper på boardet der skal flyttes, og efter
et øjeblik sættes tilbage igen (Uden strøm på kassen). Check din manual.
Hvis denne jumper står forkert, er det naturligvis heller ikke muligt at
gemme setup eller clock.

/Claus

Fra : Poul Kaasing

Dato : 15-09-05 13:16

Har prøvet at cleare CMOS ved at flytte jumperen, vente et minut og sætte
den tilbage igen. Det hjalp ikke. Derefter skiftede jeg batteriet, det hjalp
heller ikke.
Flere bud modtages gerne. Prøver lige en anden bios.
/Poul

Fra : Hans M. Pedersen

Dato : 15-09-05 22:55

"Poul Kaasing" <kaasingNOSPAM@FJERN ALT MED STORT hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:4s_Ve.125$IP5.107@news.get2net.dk...
> Hej
>
> Jeg har lige prøvet at "opdatere" min BIOS fra den originale cd, der var
> med da jeg købte bundkortet.
Det lyder da umiddelbart som en dum ide, da man må formode den ver.
du har er den samme eller nyere.
Kunne du ikke finde en nyere eller var de alle med fejl. Det ville være
mærkeligt.

Fra : Poul Kaasing

Dato : 16-09-05 06:19

"Hans M. Pedersen" <hmp25@hotmail.com> skrev
> Det lyder da umiddelbart som en dum ide, da man må formode den ver.
> du har er den samme eller nyere.
> Kunne du ikke finde en nyere eller var de alle med fejl. Det ville være
> mærkeligt.

Ja, det var heller ikke smart. Men nu har jeg fået kørt en nyere ind, men
den driller med min CMOS setting

/Poul

Fra : Poul Kaasing

Dato : 17-09-05 16:33

Nå, har "nedgraderet" til version 1014, og så kører det bare

Tak for hjælpen.

/Poul