MSI. K7N2G-ILSR og sata
Fra : vejr@hansen.tdcadsl.~

Dato : 14-09-05 19:12

Jeg er ganske ny med hensyn til sata diske, men er fristet til, at
købe en for at se om jeg kan vinde hastighed ved udpakning af pakkede
filer,men når jeg læser brugsanvisningen for bundkortet opstår dette
spørgsmål.

Kan det passe, at dette bundkort ikke kan kører med 1stk sata disk,
men kun kan køre med 2 diske i en raid kombination.

Jeg tror da at raid vil være hurtigere, men så skal jeg have en disk
liggende i en måned indtil jeg har råd til den næste disk, det blir
sgu ikke nemt.
Hilsen Ole

Fra : Hans

Dato : 15-09-05 05:53

vejr@hansen.tdcadsl.dk wrote:
> [...]
> købe en for at se om jeg kan vinde hastighed ved udpakning af pakkede
> filer,men når jeg læser brugsanvisningen for bundkortet opstår dette

Diskhastigheden er en mindre parameter i forhold til CPU-kraft og
systemhukommelse når det handler om pakkede filer, så din investering i et
RAID-0 system vil nok føles stor i forhold til gevisten. Der er en gevinst i
hastigheden på et RAID-0 i forhold til en enkelt disk, men der er ingen
eller meget lidt forskel på en S-ATA og P-ATA disk.

> Kan det passe, at dette bundkort ikke kan kører med 1stk sata disk,
> men kun kan køre med 2 diske i en raid kombination.

Såvidt jeg kan se sidder der en Promise SATA-chip på bundkortet og den bør
kunne køre med en enkelt disk, men om det er nødvendigt at oprette en stripe
på disken kan jeg ikke afgøre. Du bør dog være opmærksom på, at når du får
disk nummer 2 og sætter dem op i RAID-0, så vil dine data på den første disk
blive slettet.

> Jeg tror da at raid vil være hurtigere, men så skal jeg have en disk
> liggende i en måned indtil jeg har råd til den næste disk, det blir
> sgu ikke nemt.

RAID-0 er hurtigere, men forvent ikke at træerne vokser ind i himlen, og vær
påpasselig med en løbende backup, da du mister alle dine data på begge diske
hvis én af dem crasher.

Hans

Fra : vejr@hansen.tdcadsl.~

Dato : 15-09-05 21:37

On Thu, 15 Sep 2005 06:52:30 +0200, "Hans" <nospam@kvik.org.invalid>
wrote:

> [...]
>hastigheden på et RAID-0 i forhold til en enkelt disk, men der er ingen
>eller meget lidt forskel på en S-ATA og P-ATA disk.

Jeg flytter en hurtigere cpu op på ønskesedlen
Hilsen Ole