Asus A8V Deluxe m. Samsung SATA disk, hjæl~
Fra : condrup.net

Dato : 12-09-05 14:11

Hej Gruppe.

Har lige erhvervet mig et Asus A8V Deluxe MB, 5x 512MB Ram, samt en Samsung
SATA disk.

Problem:

Ønsker at have min gamle IDE HDD sat til som sekundær og SATA som primær.
Men, jeg kan ikke få SATA til at virke. Den finder den under boot, men ikke
i BIOS. Nu er det første gang jeg har en sådan disk, så jeg ved ikke om jeg
gør noget forkert.

Jeg har prøvet at slå den gamle disk fra, uden held.
Jeg har prøvet at sætte SATA til en af RAID stikkene og sat den til kun at
arbejde med en i BIOS. Uden held.
Jeg har prøvet at skifte stik, uden held.
Jeg har prøvet at slå RAID controller fra, samt slået den til, uden held.

Kort sagt, jeg har prøvet alt, nu sidder jeg her med min gamle disk, har
installeret den RAID driver der er på CDen, den kan se disken i medfølgende
program, men ikke i Windows, under denne computer. Det skal lige siges jeg
ikke skal køre RAID.

Planen er at den nye SATA skal være primær med WinXP på, samt den gamle
noget backup.

Nogen som kan hjælpe ?

På forhånd tak.

Mvh Ole C. Boesen

Fra : Hans M. Pedersen

Dato : 12-09-05 16:35

"condrup.net" <contact@REMOVECAPS.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke skal køre RAID.
>
> Planen er at den nye SATA skal være primær med WinXP på, samt den gamle

Har du installeret SATA driveren afh. af hviken af dine kontrolere
du vil bruge ?
http://support.asus.com/download/download.aspx?SLanguage=en-us
Du skal installere driveren lige først under installation af XP hvor
du bliver spurgt om du vil installere 3. parts drivere skriver den
vist og du skal trykke F6. Du butter så disketten i maskinen og
følger anvisningerne.
Du kan bruge både Promise og VIA IDE kanalerne og skal sætte
det op i BIOS først. Den du ikke bruger disabler du.
Har selv samme konfiguration som fungerer uden problemer.
Jeg bruger VIA kontroleren men andre anbefaler vist Promise
og så kan du slå RAID fra. Jeg tror Promise stikkene er blå.

Fra : condrup.net

Dato : 12-09-05 17:05

"Hans M. Pedersen" <hmp25@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg bruger VIA kontroleren men andre anbefaler vist Promise
> og så kan du slå RAID fra. Jeg tror Promise stikkene er blå.

Tak.

Vil det sige, at grunden til jeg ikke kan se disken er fordi, jeg skal gå F6
under windows install først? Det giver jo så mening i at den ikke kan finde
en hdd når den er klar til at installere. Det blå stik du nævner, det er på
MB? Har jeg ikke set, kun de 2 sorte SATA samt de 2 røde til RAID.. Burde
man ikke kunne bruge de sorte stik? Eller skal man køre disken over de røde
RAID ? Det link du smed, er det til BIOS update?

Masse spørgsmål, men det er en del år siden jeg byggede min gamle PC, så jeg
er lidt rusten Alt det med SATA fatter jeg minus af lige pt..

Mvh
Ole

Fra : JL

Dato : 12-09-05 23:02

"Hans M. Pedersen" <hmp25@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> Jeg bruger VIA kontroleren men andre anbefaler vist Promise
> og så kan du slå RAID fra. Jeg tror Promise stikkene er blå.

Jeg sidder med PRÆCIS samme problem som condrup.net

Jeg kan ikke få sata til at virke med mit A8V-deluxe.

Jeg har været inde og hente en driver på asus' hjemmeside under drivere for
A8V-deluxe bundkortet.

Jeg henter den der hedder " Promise SATA378 Driver V1.00.0.26 for Windows
98SE/NT4.0/ME/2000/XP/2003 " og laver så disketten.

(for i øvrigt fuldstændig SINDSYGT at man ikke kan brænde en cd med driverne
og bruge den, men at man SKAL bruge en floppy diskette. Jeg har ikke ejet
hverken en diskette eller et floppydrev siden engang i slutningen af
90'erne. Det er da til grin, at man skal ud og købe et drev for at få
installeret det lort! Pardon my french)

Trykker F6 under windows installationen. Installationen kommer frem og siger
at den ikke umidelbart kan finde nogle enheder der har brug for drivere. Så
kan man trykke "S", det gør jeg så. Så læser den fra diskettedrevet, og her
kan jeg vælge at installere drivere. Vælger "WinXP" og den læser igen fra
diskettet. Windows-installationen fortsætter så og kommer frem til
"velkommen, tryk f8 for at acceptere vilkår osv" og kommer så med samme
skærmbillede herefter, som den har gjort hele tiden. "Der er ikke
installeret en harddisk....." Jeg forstår ikke hvorfor...

En anden ting der er mærkeligt er at man ikke kan se noget med sata inde i
bios'en. De 4 IDE er der, men hvorfor står der ikke noget om sata
harddisken? I starten når man tænder computeren der hvor man kan trykke
"tab" og opsætte noget raid, der står harddisken.

Fra : condrup.net

Dato : 12-09-05 23:36

"JL" <news@net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> harddisken? I starten når man tænder computeren der hvor man kan trykke
> "tab" og opsætte noget raid, der står harddisken.

Tjae.. sørgeligt, eller er jeg største fejl 40 til dato.. Har selv fjernet
mit floppy for år siden, det gør også mig en smule pissed, ikke mindst alt
det arbejde, bare for at få en ny disk... Jeg går i seng nu, når jeg vågner
vælger jeg enten at prøve igen, ellers bytter jeg sq den disk til en go
gammel IDE.. Jeg har sq ikke tid til at rode en hel dag med sådan noget...
resten af mit nye system, cpu, mb og ram kører fint.. så man bliver en smule
træls over at skulle bokse med den slags.. Men, tak skal det da lyde for den
hjælp der her er givet, rart at se nogle gider, samt at de også kan finde ud
af det, hehe.. Jeg er så bare ikke en af dem..

Iøvrigt sjovt, jeg kan nemt sætte disken op som ikke system disk, det er
bare at installere drivere, partitionere og formatere.. Hvorfor det så skal
være så svært at sætte den som system disk til at kunne smide XP på, tjae
det fatter jeg så ik..

Mvh Ole C
www.condrup.net

Fra : Hans M. Pedersen

Dato : 14-09-05 16:28

"condrup.net" <contact@REMOVECAPScondrup.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> det da lyde for den hjælp der her er givet, rart at se nogle gider, samt
> at de også kan finde ud af det, hehe.. Jeg er så bare ikke en af dem..

Hvis i stille og roligt læser i manualen der fulgte med så står det der det
hele.
Jeg kendte heller ikke noget til SATA da jeg installerede men havde kigget
lidt på nettet. Det kørte bare uden problemer første gang.
Husk først at hente den relevante driver og så det med F6 lige aller først
under installation af XP.
Kan man ikke bruge en CD .. det ville jeg ellers have troet. Syntes ellers
boardet er meget smart Det er dejligt at med selv en ødelagt BIOS er det
muligt at få liv i den igen. Det måtte gøre som det første da min BIOS
ikke kunne genkende min processor.
I kan da bare lige låne et diskettedrev og smide den på et kabel
midlertidigt
hvis i ikke ønsker at have den i maskinen.

Fra : Morten Brokjær Klost~

Dato : 14-09-05 18:53

> [...]
> I kan da bare lige låne et diskettedrev og smide den på et kabel
> midlertidigt
> hvis i ikke ønsker at have den i maskinen.

Hvorfor ikke bare slipstreame den ind i windows installationen?

http://www.short-media.com/printcontent.php?print=r&id=284

Br,
Morten

Fra : Hans M. Pedersen

Dato : 15-09-05 22:52

"Morten Brokjær Klostergaard" <mkg@tera.dk.invalid> skrev i en meddelelse
> "Hans M. Pedersen" <hmp25@hotmail.com> wrote in message

> Hvorfor ikke bare slipstreame den ind i windows installationen?
>
> http://www.short-media.com/printcontent.php?print=r&id=284

Den skal jo ligesom bruges til at finde drevet under installation
så vidt jeg ved af.

Fra : Morten Brokjær Klost~

Dato : 16-09-05 16:38

> Den skal jo ligesom bruges til at finde drevet under installation
> så vidt jeg ved af.

Ikke hvis man laver en ny windows cd der indeholder den rigtige driver.
("Slipstreamer driver ned op cd'en")

Br,
Morten