AMD 64 3400+ (754) eller 3500+ (939)?
Fra : Lars Remmen

Dato : 29-10-05 22:01

Efter nogle, ikke alt for lette fohandlinger herhjemme, har jeg fået lov
til at udskifte den stationære computer. Der er egentligt kun en ting
jeg spekulerer over - skal jeg vælge:

1. En AMD 64 3400+ til socket 754 samt et Asus K8N4-e/Deluxe.

2. En AMD 64 3500+ til socket 939 samt et NForce 4 bundkort.

Mht 1: 3400+ processoren skulle være et rigtigt godt køb da den er
clocket ret højt (2,4 ghz). Dog kører den ikke med dual channel ram.
Opgraderinger bekymrer mig ikke så meget da maskinen formodentligt skal
køre nogle år uden væsentlige udskiftninger.

Mht 2: 3500+ processoren kører dual channel ram men er clocket på
2,2ghz. Bruger mindre strøm end 3400+ processoren og bliver mindre varm.
Kan fordelen ved dual chanel ram opveje fordelen i fart 3400+
processoren har?

Alle input modtages med glæde.

Lars

Fra : Jens G

Dato : 30-10-05 07:33

On Sat, 29 Oct 2005 23:01:12 +0200, Lars Remmen <news@remmen.org>
wrote:

> [...]
>2,2ghz. Bruger mindre strøm end 3400+ processoren og bliver mindre varm.
>Kan fordelen ved dual chanel ram opveje fordelen i fart 3400+

Når AMD rater en Athlon64 processor til 3500+ er den vel hurtigere end
en de har rated til 3400+.

--
Jens G
IP telefoni med www.musimi.dk - slet ikke så svært.

Fra : Lars Remmen

Dato : 30-10-05 09:36

Jens G wrote:

> Når AMD rater en Athlon64 processor til 3500+ er den vel hurtigere end
> en de har rated til 3400+.

Det er jo lige det, som er spørgsmålet. Ifølge amd.com er forskellen, at
3400+ processoren kører med 2,4ghz og HT speed 1600 mod 3500+
processorens 2,2ghz og HT speed 2000. Og så kan 939 processoren bruge
dual channel ram. Cache er den samme. Men hvad betyder dette i praksis?
På Sharkeyextreme.com beskrives 3400+ S754 som et fantastisk køb til prisen.

Så spørgsmålet er vel: Opvejer dual channel ram og en hurtigere Hyper
Transport at processoren er clocket lavere? Er der nogen som *ved*
noget? Jeg har ikke kunne finde noget specielt i benchmarks. Kun en
enkelt hvor en 3400+ processor S754 er lige så hurtig som en 3500+
processor S939. Dog skrives der ikke noget om, om 3400+ S754 processoren
er 2,2ghz/1mb cache eller 2,4ghz/512kb cache.

Lars

Fra : søren

Dato : 30-10-05 11:04

"Lars Remmen" <news@remmen.org> skrev i en meddelelse
> [...]
> Bruger mindre strøm end 3400+ processoren og bliver mindre varm. Kan
> fordelen ved dual chanel ram opveje fordelen i fart 3400+ processoren har?

læs denne test af cpu'er
http://www.extremetech.com/article2/0,1697,1876770,00.asp Der får du et
overblik over hvilken cpu der giver dig mest for pengene.

mvh Søren

Fra : nejtilspam@sol.dk

Dato : 30-10-05 15:09

... og der står på side 2 at de udelader Socket754 fordi det er en
budget-cpu.
Men om 3 måneder vil spørgsmålet føles ligegyldet fordi tingene
forandrer sig hele tiden.
Gå efter det mest fremtidssikre. En god tommelfingerregel er at
undersøge det der koster 1/3 af det dyreste - det plejer at yde 2/3,
og så har du råd til at opgradere ofte.