Interferens på TV-tuner kort.
Fra : Bjarne Wichmann Pete~

Dato : 27-10-05 22:36

Hej

Jeg har et lille problem med interferens på mit TV-tuner kort (PVR 350). Jeg
får nogle "bølger" ala dem man kan se her:
<http://mf-the-one.netfirms.com/sg1_bars.htm>, især TV3 er helt slemt
(kanal 45/663.25 MHz). Men interferenssignalet er også på kortet TV-out;
jeg kan også se bølgerne når jeg skøjter rundt i MythTV's menuer.

Jeg har været en tur i HiFi-Klubben for at købe nogle dyre antennekabler,
der skulle afskærme udefrakommende signaler 100%. Det har gjort
TV-billederne skarpere, men interferenssignalet er der stadig.

Jeg gætter lidt på at signalet kommer fra selve computeren (en Activy 300),
men kan ikke helt gennemskue om signalet kommer via kabinettets bagside
eller transmitteres igennem luften. Jeg satser lidt på det først, bla.
fordi jeg får et rap over nallerne når jeg piller ved antennekablerne (det
burde jeg ikke, vel?).

Mit spørgsmål er så, hvordan får jeg isoleret pci-kortet (tunere), som
ledninger der stikker ud fra resten af kabinettet. Nogle gode idéer?

Bjarne

Fra : ttoet

Dato : 28-10-05 09:13

"Bjarne Wichmann Petersen" <nospam.nospam@mekanix.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Mit spørgsmål er så, hvordan får jeg isoleret pci-kortet (tunere), som
> ledninger der stikker ud fra resten af kabinettet. Nogle gode idéer?

Hej Bjarne.

Det lyder måske nok lidt underligt, men har du prøvet at ændre på enten
skærmopløsningen eller skærmens frekvens? Jeg havde samme irriterende
problem, længe, indtil jeg en dag i anden forbindelse ændrede på
skærmfrekvensen. Da jeg startede et TV program efterfølgende stod billedet
fuldstændig klart og det har det gjort siden.

Det er ikke sikkert at dit problem er det samme, men det er da et forsøg
værd. Og en billig måde at løse problemet på hvis det virker .

Thoeger

Fra : Bjarne Wichmann Pete~

Dato : 28-10-05 10:27

ttoet wrote:

> [...]
>
> Det er ikke sikkert at dit problem er det samme, men det er da et forsøg
> værd. Og en billig måde at løse problemet på hvis det virker .

Jeg tror nu ikke det er det og under alle omstændigheder er der ikke meget
jeg kan gøre ved det. Jeg bruger et alm. TV som skærm og PAL
opløsningen/frekvens er nu engang som den er.

Bjarne

Fra : Flemming Joensson

Dato : 28-10-05 20:17

Bjarne Wichmann Petersen <nospam.nospam@mekanix.dk> wrote in

> Mit spørgsmål er så, hvordan får jeg isoleret pci-kortet (tunere), som
> ledninger der stikker ud fra resten af kabinettet. Nogle gode idéer?

Du kunne prøve at bruge et strømkabel med jord - det fiksede et støjproblem
jeg havde med et lydkort på et tidspunkt. Ved dog ikke om det vil virke for
dig.

Først skal man selvfølgelig sikre sig at problemet ikke er i
antennesignalet i sig selv. Der hvor jeg bor nu har vi TDC kabel -
fuldpakken og TV4 fra Sverige har interferens-striber af en eller anden
årsag. Alle andre kanaler står skarpt. Dette gælder på både vores TV og på
mit nu solgte PVR-250 - det var dog mest tydeligt på sidstnævnte. Måske er
tuneren Hauppauge bruger bare mere følsom?

Nå, men hvis ikke det er antennesignalet så var det jeg gjorde at skaffe en
edb-stikdåse og så montere et almindeligt rundt stik (med "dansk jord") på
ledningen så proppen passede i kontakten. Der hvor vi boede da jeg lavede
det stunt passede EDB-stik af en eller anden grund ikke ret godt i
kontakterne og kom derfor til at sidde lidt løst. Da vi har katte og en
lille pige der mosler rundt i kontakthøjde så valgte jeg at skifte proppen
på edb-dåsen ud med en normal prop der også havde jord som sad godt fast i
kontakten.

Grunden til at det lige blev en edb-stikdåse var vist mest fordi jeg ikke
kunne finde en ledning til PC'en med "normale" ben og dansk
jordforbindelse. Alle dem jeg havde liggende var med tysk/fransk jord. Se
billede af prop med tysk jord på nedenstående link:
http://www.gaming-mauspads.de/img/p/04565_o.jpg

EDB-stik var noget nemmere at fremskaffe med dansk jord - efter jeg
forsynede PC'en med "jordet" strøm forsvandt støjen på lydkortets udgang
som var ret tydelig når jeg f.eks. scrollede med hjulet på musen.

Det var måske værd at prøve en sådan tilgang til problemet - det er heller
ikke en særlig dyr måde at afprøve. Stik og ledninger kan købes hos f.eks.
det lokale Silvan/byggemarked og sikkert mange andre steder hvor det er
endnu billigere.

Mvh
Flemming

Fra : Bjarne Wichmann Pete~

Dato : 02-11-05 11:22

Flemming Joensson wrote:

> Bjarne Wichmann Petersen <nospam.nospam@mekanix.dk> wrote in

Jeg overvejer lidt at sætte isoleringstape imellem pci-kortet (tuneren) og
kabinetbagsiden. Ved ikke lige om det er den bedste måde at isolere på.

> Du kunne prøve at bruge et strømkabel med jord - det fiksede et
> støjproblem jeg havde med et lydkort på et tidspunkt. Ved dog ikke om det
> vil virke for dig.

Problemet er at der ikke er noget jord i vores stikkontakter.

> Først skal man selvfølgelig sikre sig at problemet ikke er i
> antennesignalet i sig selv. Der hvor jeg bor nu har vi TDC kabel -

Jeg har lige haft en TDC-mand ude og han siger at signalet er helt perfekt.
Jeg synes at det er lidt grynet, men sådan skal det åbenbart være. :-/

Bjarne