RAID
Fra : Jeppe Høiby

Dato : 26-10-05 19:00

Jeg er på udkig efter noget mere hastighed på mine diske, men er i tvivl
om det er muligt.

Jeg har pt. et nForce4 Ultra med RAID controller på, og har 2 diske SATA
II Hitachi Deskstar 250GB i RAID 0.

Nu overvejer jeg så om ikke jeg kan få mere hastighed med en dedikeret
controller. Jeg har både kigget på SCSI-kort (da 15k diske vel er en hel
hurtigere end 7200 diske), og på PCI-X kort.

I min søgen er jeg faldet over nogle kort som kører på PCI-E-interface
og kører SATA II, fx:

Areca ARC-1220 SATA-II RAID Controller
<http://www.pc-pitstop.com/sata_raid_controllers/arc1220.asp>

Promise SuperTrak EX8350:
<http://www.promise.com/product/product_detail_eng.asp?segment=RAID%205%20HBAs&product_id=156>

Highpoint RocketRAID 2320:
<http://www.highpoint-tech.com/USA/rr2320.htm>

Markedet er godt nok ikke spækket med RAID-kort med PCI-E-interface, men
der findes nok flere end disse tre.

Spørgsmålet er, hvor hurtige disse kort så er. Jeg er sikker på de er
hurtige med PCI-E end tilsvarende kort på 32bit PCI, men spørgsmålet er
hvor meget der at hente. Et andet spørgsmål er, hvor meget hastighed man
får med 15k SCSI-diske ift. 7200 diske, hvis man kigger på hvad
SCSI-controller og -diske koster.

Nogen der kan hjælpe?

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : Fjollefrans

Dato : 26-10-05 21:02

> [...]
> hvor meget der at hente. Et andet spørgsmål er, hvor meget hastighed man
> får med 15k SCSI-diske ift. 7200 diske, hvis man kigger på hvad

http://www.adaptec.com har både SATA & SCSI PCI-X controller kort
bemærk, at du godt kan få 10k SATA diske (Western Digital Raptor)

kig evt. på www.storagereview.com eller spørg Google efter nohgle benchmarks

og så skal du huske at det ikke kun er omdrejningshastigheden der er
interessant for en disks hastighed. datatæthed, andtal plader, søgetid er
ikkke uvæsentlige.
jo hurtiger disken snurrer jo bedre køling skal der typisk også til.

-FF

Fra : Jeppe Høiby

Dato : 26-10-05 21:16

Fjollefrans wrote:
> http://www.adaptec.com har både SATA & SCSI PCI-X controller kort

Ja, Adaptec er vel et af de "sikre kort", når det handler om
RAID-controllere. Jeg synes ikke jeg kan se at de har nogen PCI-e på
programmet, og spørgsmålet er om PCI-e er det hurtigste interface? Jeg
gætter på det i hvert fald er en del hurtigere end PCI 33 MHz, men
spørgsmålet er hvor det ligger ift. PCI-X.

Udvalget af bundkort er vel større med PCI-e end med PCI-X?

> bemærk, at du godt kan få 10k SATA diske (Western Digital Raptor)

Ja, jeg har endda ejet een engang Er det stadig Raptoren, der er den
hurtigste SATA-disk?

> [...]
> ikkke uvæsentlige.
> jo hurtiger disken snurrer jo bedre køling skal der typisk også til.

Lige nu har jeg mine diske til at ligge og flyde på gulvet ved siden af
det åbne kabinet, hvilket mildest talt ikke er optimalt! Jeg har planer
om at anskaffe et Antec P180 - mon ikke det løser mit kølingsproblem...

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : Ukendt

Dato : 26-10-05 21:51

Jeppe Høiby wrote:

> Lige nu har jeg mine diske til at ligge og flyde på gulvet ved siden af
> det åbne kabinet, hvilket mildest talt ikke er optimalt! Jeg har planer
> om at anskaffe et Antec P180 - mon ikke det løser mit kølingsproblem...

Ja, det vil det gøre, jeg har 4 15K RPM diske i et RAID0 i sådan en
fætter og de bliver kun lige lune...

og ja, det ER hurtigt med 15K diske i RAID0... hvis du har pengene til
det har LSI Logic lavet PCIexpress RAID controllere, men du skal op på
mere end 2 diske inden det er pengene vs. den ekstra båndbredde værd.
(deres Megaraid 320e koster en god 900$ så vidt jeg husker)

Det der er tættest på menneske penge (og som passer i en std. pc.) er
nok en Adaptec 2120S, den er du sikret kører på næsten alle platforme
uden problemer.

X2 4800+ 3GB RAM, 15K RPM RAID0... pimped out ride...

Fra : Jeppe Høiby

Dato : 26-10-05 22:24

Claus Albæk (Kbh.) wrote:
> Ja, det vil det gøre, jeg har 4 15K RPM diske i et RAID0 i sådan en
> fætter og de bliver kun lige lune...

Ja, jeg har set dine billeder, det ser godt ud! Jeg har heller ikke hørt
meget negativt om P180, så det står på ønskelisten.

> [...]
> mere end 2 diske inden det er pengene vs. den ekstra båndbredde værd.
> (deres Megaraid 320e koster en god 900$ så vidt jeg husker)

Hmm... Ja, jeg må indrømme jeg har svært ved at overskue, hvordan
tingene ligger ift. hinanden mht. performance.

Først og fremmest er der spørgsmålet om hvilken bus (hedder det det?)
der er hurtigst, altså PCI-e vs PCI 32 vs PCI 64 vs PCI-X (er det det
samme som PCI 64?).

Dernæst er der spørgsmålet om SCSI-diske vs. SATA-diske.

Spørgsmålet om fx 15k diske vs. 10k diske eller 15k diske vs 7200 diske.

Og til sidst er der så forskellen på de enkelte controllere.

Disse ting skal så ses ift. den løsning jeg har nu, hvor jeg har to
diske i RAID på mit bundkorts indbyggede controller.

Jeg synes dælme det er et svært "regnestykke"! Nogen der kan hjælpe med det?

> Det der er tættest på menneske penge (og som passer i en std. pc.) er
> nok en Adaptec 2120S, den er du sikret kører på næsten alle platforme
> uden problemer.

OK, det har jeg svært ved at vurdere, men jeg kan se det er et
64bit/66MHz kort, hvilket vel stiller krav til at der findes sådan en
port på bundkortet. Jeg tænker at PCI-e er mere udbredt, og hvis det er
lige så hurtigt, er det vel nemmere at finde et bundkort, hvor det kan
bruges?

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : Fjollefrans

Dato : 26-10-05 23:02

> [...]
> bundkortet. Jeg tænker at PCI-e er mere udbredt, og hvis det er lige så
> hurtigt, er det vel nemmere at finde et bundkort, hvor det kan bruges?

et 64bit/66MHz kort har en teoretisk makshastighed på 532Mb/s, PCI-X kan i
den hurtigste inkarnation (som vist hedder PCI-X 533, med henvisning til at
det er en 533Mhz bus) nå op på 4.2Gb/s, det vil kun være grafikkort der har
interesse i den slags hastigheder (i hver fald til hjemmebrug) og jeg tror
ikke lige jeg har set kort endnu der bruger det

- FF

Fra : Ukendt

Dato : 27-10-05 10:59

Jeppe Høiby wrote:

> Ja, jeg har set dine billeder, det ser godt ud! Jeg har heller ikke hørt
> meget negativt om P180, så det står på ønskelisten.

Mine billeder blev desværre ikke så gode som jeg havde håbet (godt jeg
lever af HW og ikke fotografier) hvis der er andre ting du ønsker at se,
så sig til, det tager jo ikke lang tid at smide flere billeder op.

> Hmm... Ja, jeg må indrømme jeg har svært ved at overskue, hvordan
> tingene ligger ift. hinanden mht. performance.

jeg vil sige; spar dine penge, medmindre du har adgang til den slags
hardware, for mange penge, eller virkeligt er kræsen... så køb en SATA
RAID controller fra en af de store huse og vær glad for den.

> Først og fremmest er der spørgsmålet om hvilken bus (hedder det det?)
> der er hurtigst, altså PCI-e vs PCI 32 vs PCI 64 vs PCI-X (er det det
> samme som PCI 64?).

I en standard PC til husholdnings penge idag, vil en PCI-e være det
hurtigste.

> [...]
> port på bundkortet. Jeg tænker at PCI-e er mere udbredt, og hvis det er
> lige så hurtigt, er det vel nemmere at finde et bundkort, hvor det kan

PCI-e giver 250MB/Sek per lane, dvx et 4x PCIe stik giver 1GB/Sek.
mht. Adaptec kortet så passer det 64bit kort i et ganske std. 32bit PCI
stik (fra PCI 2.1 og opefter må det være?)

Min anbefaling holder stik, køb en SATA RAID controller af ordenligt
kvalitet, det vil din pengepung være dig taknemmelig for.
medmindre du virkeligt _VIL_ have det bedste.

Mvh.
Claus
(som forresten har en ny 15K RPM disk til overs ;))

Fra : Jeppe Høiby

Dato : 27-10-05 16:26

Claus Albæk (Kbh.) wrote:
> Mine billeder blev desværre ikke så gode som jeg havde håbet (godt jeg
> lever af HW og ikke fotografier) hvis der er andre ting du ønsker at se,
> så sig til, det tager jo ikke lang tid at smide flere billeder op.

Jeg synes det var fine billeder - omend de måske fyldte lidt meget. En
tur gennem et billedbehandlingsprogram og sætte størrelsen til fx 950px
i bredden og så gemt som jpeg i fx 80% komprimering ville have hjulpet
en del

> jeg vil sige; spar dine penge, medmindre du har adgang til den slags
> hardware, for mange penge, eller virkeligt er kræsen... så køb en SATA
> RAID controller fra en af de store huse og vær glad for den.

Om jeg har har for mange penge ved jeg ikke, men jeg kan være lidt
kræsen. Jeg er dog efterhånden ved at indse at det ikke kan betale sig
at købe det nyeste og hurtigste, hvis man kigger pris ift. performance.

Jeg kunne nu rigtig godt tænke mig at se nogle tests, hvor
RAID-controllere blev sammenligning fx PCI-e/SATA vs. en PCI-X/SCSI vs.
en almindelig SATA-disk uden RAID. Jeg har kun set een test af den slags
tests.

> I en standard PC til husholdnings penge idag, vil en PCI-e være det
> hurtigste.

Og hvor meget vil du tro den er hurtigere end den indbyggede
RAID-controller på bundkortet (nForce4 Ultra)?

Jeg synes denne her ser interessant ud, men kan ikke finde tests:
<http://www.promise.com/product/product_detail_eng.asp?segment=RAID%205%20HBAs&product_id=156>

> PCI-e giver 250MB/Sek per lane, dvx et 4x PCIe stik giver 1GB/Sek.

Dvs. et PCI-e er hurtigere end PCI-X?

Hvis man skal udnytte 1GB/sek, hvor mange diske skal man så have på
kortet? (går ud fra i RAID0?)

> mht. Adaptec kortet så passer det 64bit kort i et ganske std. 32bit PCI
> stik (fra PCI 2.1 og opefter må det være?)

OK, men hvor mange diske kan man køre med, før PCI-bussen rammer loftet?

> Min anbefaling holder stik, køb en SATA RAID controller af ordenligt
> kvalitet, det vil din pengepung være dig taknemmelig for.
> medmindre du virkeligt _VIL_ have det bedste.

Havde jeg lidt på fornemmelsen, her får jeg nok mest for pengene. Synes
bare ikke udvalget af SATA-RAID er så stort - i hvert fald ikke hvis man
vil have det med PCI-e.

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : Ukendt

Dato : 27-10-05 18:50

Jeppe Høiby wrote:

> [...]
> tur gennem et billedbehandlingsprogram og sætte størrelsen til fx 950px
> i bredden og så gemt som jpeg i fx 80% komprimering ville have hjulpet

Uden tvivl, men de røg altså direkte fra kamera til www... bredbånd gør
det tåleligt.

> Om jeg har har for mange penge ved jeg ikke, men jeg kan være lidt
> kræsen. Jeg er dog efterhånden ved at indse at det ikke kan betale sig
> at købe det nyeste og hurtigste, hvis man kigger pris ift. performance.

Til husbehov er det heller ikke....

> [...]
> RAID-controllere blev sammenligning fx PCI-e/SATA vs. en PCI-X/SCSI vs.
> en almindelig SATA-disk uden RAID. Jeg har kun set een test af den slags

Der må jeg være dig svar skyldig, jeg har ikke set nogle for nyligt der
bærer vand endnu.

> Og hvor meget vil du tro den er hurtigere end den indbyggede
> RAID-controller på bundkortet (nForce4 Ultra)?

Jeg kan ikke huske om IDE/SATA delen af nForce4 sidder på PCI bussen,
men det tvivler jeg på, og i så tilfælde vil PCIe ikke være hurtigere
end en controller der sidder direkte på nForce4 chippen.

> Jeg synes denne her ser interessant ud, men kan ikke finde tests:
> <http://www.promise.com/product/product_detail_eng.asp?segment=RAID%205%20HBAs&product_id=156>

Ja, den ser ikke helt dum ud, og de lover endda RAID6 sent i 2005 (det
havde jeg ikke lige regnet med)

> Dvs. et PCI-e er hurtigere end PCI-X?

Både og... PCI-X kan fåes hurtigere (som nævnt tidligere) men ikke
medmindre du går ud og køber et Server board (jeg lever af at skrue
servere sammen og jeg tvivler på om jeg nogensinde har haft en PCI-X 533
i en af de maskiner)

så svaret må blive:
       Til husbehov, ja
      I teorien, eller for dem med for mange penge, nej.

> Hvis man skal udnytte 1GB/sek, hvor mange diske skal man så have på
> kortet? (går ud fra i RAID0?)

Øhhhøøø... mine 15K diske yder et lille stykke over 100MB/Sek... men at
have brug for 1GB data/sek er vidst rent teoretisk.

> OK, men hvor mange diske kan man køre med, før PCI-bussen rammer loftet?

tjah, i teorien ikke meget mere end en faktisk... en standard 32bit pci
bus på 33MHz serverer max 132MB/Sek (selvom jeg får tal der siger
160MB/Sek) men ikke desto mindre mærker man uden videre at diskene er
hurtige.

> Havde jeg lidt på fornemmelsen, her får jeg nok mest for pengene. Synes
> bare ikke udvalget af SATA-RAID er så stort - i hvert fald ikke hvis man
> vil have det med PCI-e.

jeg har faktisk ikke undersøgt markedet for SATA RAID controllere ret
meget, vi gik ret hurtigt væk fra at bruge SATA igen, så min erfaring
dækker ikke ret mange forskellige controllere... (de eneste diske der
holder til vedvarende belastning _er_ SCSI diske, basta)

X2 4800+ 3GB RAM, 15K RPM RAID0... pimped out ride...

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 26-10-05 23:11

Jeppe Høiby <test@example.com> writes:

> Ja, Adaptec er vel et af de "sikre kort", når det handler om
> RAID-controllere. Jeg synes ikke jeg kan se at de har nogen PCI-e på
> programmet, og spørgsmålet er om PCI-e er det hurtigste interface?

Adaptec har solgt deres udviklingsteam til Vitesse, som så har
overtaget al eksisterende og fremtidig udvikling af "RAID-on-Chip"
produkterne. Adaptec køber så chipsne af Vitesse, og Vitesse har lov
til at markedsføre chipsne på verdensplan med et begrænset
firmwarepakke (som er supporteret af Adaptec).

De mest avancerede RAID typer (-6/10) vil man kun kunne få firmware
til via Adaptec.

Jeg ved ikke hvor public informationerne er, men der kommer mindst 2
varianter til PCIe: en 4-port (VSC7251) og en 8-port (VSC7250)
SAS/SATA RoC chip.

ROC'erne indeholder seperat processor til RAID beregningerne,
DDR-SDRAM interface, XOR-enhed, DMA osv osv osv.

/PS: SAS er bagud kompatibelt med SATA, så en SAS adapter kan også
forbindes til en SATA disk.

Kai, ex-Vitesse ansat, men ikke i Storage division :)

Fra : nejtilspam@sol.dk

Dato : 26-10-05 21:13

Det betyder vist også en del hvordan diskene bruges; om det er
vedvarende dataoverførsel eller skiftende søgninger.
På StorageReview er der mange betragtninger, forbedred dig på at
læse meget ;->

Fra : Jeppe Høiby

Dato : 26-10-05 21:17

nejtilspam@sol.dk wrote:
> Det betyder vist også en del hvordan diskene bruges; om det er
> vedvarende dataoverførsel eller skiftende søgninger.
> På StorageReview er der mange betragtninger, forbedred dig på at
> læse meget ;->

Hehe... Ja, der er masser at gå igang med, jeg har allerede kigget en
del. Spørgsmålet er om jeg ikke bare bliver mere forvirret

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : Jonny Jensen

Dato : 27-10-05 09:29

[SNIP en masse om RAID]

> Nogen der kan hjælpe?

Well, vil bare sige at jeg selv skulle bruge nogle hurtige diske, dels fordi
jeg ikke gider vente på noget, hvis jeg kan betale mig ud af noget som er
hurtigerer, og dels fordi jeg af og til roder med lidt film og
lydredigering, hvor jeg finder det behageligt med lidt mere tempo.

Mit setup består ganske enkelt af 2 x 74GB Raptor diske, 10.000 RPM, 8MB
cache, 4,5ms til SATA smidt i et RAID 0 hvorfra jeg så kører mit sytem og
bruger pladsen til mellemlager. Derudover har jeg ved siden af 2 x 36 GB
Raptor diske, 10.000 RPM, 8MB cache, 5,4ms hvorpå jeg har placeret min
windows swapfil (som dog sjældent er der med mine 2GB ram) samt jeg kører
alle spil derfra... Ved ikke om det er info du kan bruge, men there you go,
og jeg lover dig det virker

Jonny Jensen.

Fra : Jeppe Høiby

Dato : 27-10-05 16:35

Jonny Jensen wrote:
> [...]
> hurtigerer, og dels fordi jeg af og til roder med lidt film og
> lydredigering, hvor jeg finder det behageligt med lidt mere tempo.

Hehe... Ja, jeg har det lidt på samme måde, det er rart med noget fart
over feltet, så man ikke falder i søvn, mens maskinen arbejder.

> [...]
> alle spil derfra... Ved ikke om det er info du kan bruge, men there you go,

Tak for info, jeg må indrømme at jeg HAR overvejet at investere i et par
Raptor-diske. Jeg har ejet en enkelt 74GB for ca. 1 år siden, men var
skuffet over hastighed samt at jeg synes det larmede. Disken sad som
systemdisk, men derfor burde den vel alligevel performe. Nå, men måske
et par Raptors i RAID 0 kan give noget.

Hvordan sidder dine 36GB diske? Også I RAID eller blot på PATA/SATA
controlleren?

Hvilken RAID-controller bruger du til dine 74GB diske?

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : Esben

Dato : 30-10-05 00:09

"Jeppe Høiby" <test@example.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> skuffet over hastighed samt at jeg synes det larmede. Disken sad som
> systemdisk, men derfor burde den vel alligevel performe. Nå, men måske et

Jeg har prøvet en enkelt raptor vs 2 raptors i raid0 (på onboard s-ata) som
systemdisk, og synes ikke umiddelbart det gav noget spark i performance.
Hvis jeg ofte redigerede store filer, ville det sikkert gøre en forskel, men
her ville det give mere mening at køre system på en disk og så 2-4 diske ved
siden af i raid0 til data. Det er også hvad fx Pinnacle anbefaler til deres
Liquid Blue.

--
Esben

Fra : Jonny Jensen

Dato : 31-10-05 09:26

> [...]
> skuffet over hastighed samt at jeg synes det larmede. Disken sad som
> systemdisk, men derfor burde den vel alligevel performe. Nå, men måske et

Synes nu ikke støjen er så slem, mere vibrationerne, men et bur med kraftige
gummibånd løste det problem for mig, for jeg er også lettere allergisk over
for støj...

> Hvordan sidder dine 36GB diske? Også I RAID eller blot på PATA/SATA
> controlleren?

De sidder RAID 0 på onboard controlleren på mit bundkort, en via-baseret
controller.

> Hvilken RAID-controller bruger du til dine 74GB diske?

Det er bare en Promise Fastrak S150 TX2plus

Jonny Jensen.