Autostol....
Fra : J.K.A

Dato : 30-10-05 15:38

Hej

Vi skal ud og have invisteret i en autostol og vil i den forbindelse
gerne høre lidt om hvad man skal være opmærksom på og hvad der er
bedst. Prisen må ikke overstige de 2000,-

--
J.K.A

Fra : Broder Tuck

Dato : 30-10-05 19:35

Jeg har netop købt en Römer King til vores datter på 12 mdr. Den synes jeg
virker MEGET solid og god, og endda bedre en den Recarro jeg har købt fra
ny.
Bare lige min mening
God aften

Fra : Milla

Dato : 30-10-05 20:40

J.K.A skrev:
> Hej
>
> Vi skal ud og have invisteret i en autostol og vil i den forbindelse
> gerne høre lidt om hvad man skal være opmærksom på og hvad der er bedst.
> Prisen må ikke overstige de 2000,-

Jeg vil til enhver tid anbefale en bagudvendt autostol. Den giver den
største beskyttelse ved de værste uheld, dér, hvor risikoen for at
andrage sig størst skade er. Vi har selv en HTS besafe kid, 4 år gammel,
og blver nu brugt til nr. 2. Den kan bruges både bagudvendt og
fremadvendt, og er forholdsvis let at montere. De ekstraseler der er
med, har vi fast monteret i bilen, og hvis han en sjælden gang skal
transporteres af andre, der ikke har sæde (det har morfar jo været så
sød at gøre) kan den nemt bruges fremadvendt. Når vi så selv skal bruge
den, er det faktisk bare 2 ekstra klikseler, og så bilselen igennem.

Hvis du køber en bagudvendt, skal du bare være helt sikker på at montere
den korrekt!

Jeg har det virkeligt godt med det valg, for jeg føler at jeg gør en
ekstra indsats for at passe på ham. Men hvis du ikke vil investere i en
bagudvendt, kan jeg da også anbefale rømers, og så sætte den på bagsædet
i midten.

En anden ting jeg lige vil slå et slag for er at have løse ting i bilen.
Nu har jeg ikke sat mig ind i tyngdekraft og acceleration, men for
dylan hvor kommer de hurtigt flyvende i nakken på en, ved en hård
opbremsning.!

Jeg stod selv i en underlig situation, da jeg skulle købe ny stol til
min datter på 3½. Min søn var jo klar til alm. autostol, så hun hoppede
direkte fra en bagudvendt til en stol der brugte bilselen. Da jeg købte
den ved babysam, fortalte jeg så, at min søn skulle arve den
bagudvendte. Da fik jeg et vildt foredrag om, hvor farlige bagudvendte
stole var, og at hun på det kraftigste ville anbefale mig at fremadvende
den. bl.a. p.gr.a faren ved sidekollision, der var lang den hyppigste
ulykke. Jeg var lettere chokeret, og mine ringe evner ved pc'en gjorde,
at jeg spurgte her i ng'en. Her sidder der heldigvis mange kloge
hoveder, der overbeviste mig om, at det var ekspedienten der havde
skadet hovedet. Bl.a. dette svar under min hilsen.

Mvh Milla

Citat start:
Har du hørt at svenskerne er fanatiske til regler, statistiker, orden og
forbud? I Sverige logges hver eneste biluheld af forsikringsselskaberne
siden 25 år!!! Her optegnes statistik om uheldets forløb, vinkler, fart,
og resultater. Og de svenske forsikringsselskaber deler deres
information med hinanden! De er tossede de svensker. Nå, men alt dette
betyder at de har verdens bedste real life analyse af VIRKELIGE uheld.
Meget bedre en de der EURO NCAP labor-test der kun skal skaffe et antal
stjerner som salgsargument til de nye bilmodeller.

OK, kan man lære sig noget om bilbarnstole fra den svenske
uheldstatistik? Yeps, det kan man. Som en anden læser nævnte så sker
over halvdelen af biluheld forfra, hvor bagfra og sidefra tilsammen er
mindre en halvdelen. Til dette kommer at man oftest kører hurtigere
fremad når man har uheld. Altså flere uheld forfra og meget større
påfristninger forfra.

Her vises at den absolut bedste beskyttelse findes i bagudvendte
børnestole. I Sverige testes også stolene meget hårdt af bilblade, og i
Sverige kan man næsten ikke købe en fremadvendt stol. Man kan sågar få
stole der kan bruges bagudvendt op til barnet er 20-25 kg!

I en fremadvendt stol ved en frontalkollision i kun 50-70 km/t fanges
kroppen af stol og sele men hovedet fortsætter fremad og stoppes brat af
halsen med op til 30-50 G momentan impuls. Det betyder at halsen skal
stoppe et hoved der vejer omkring 100 kg. Flere små børn brækker
simpelthen nakken i fremadvendte stole!!! Der dør op til 10 børn i
Tyskland på denne måde hvert år, for at ikke regne de børn der bliver
invalider. I Sverige er denne type skader på børn under 4 år helt væk
siden 15-20 år fordi alle bruger bagudvendte stole. (Den bedste og mest
simple bagudvende stol er svenske Klippan/Akta og kan fås hos FDM.
Stolen er grim men god. Pas på med stole fra Silvan, din babybutik,
eller din lokale bilforhandler.)

Jeg håber du ikke lader dine børns sikkerhed afgøres af en smilende
sælger der tilfældigvis siger hvad der er godt for de stole de har i
butikken. Vi ved alle hvilken opgave sælgere har, og hvor lidt de ved om
sine eller konkurrerende produkter. Pas på med det. Hvis du er i tvivl,
brug dit sunde fornuft og stol aldrig på en sælger. Hvis du skal afgøre
noget vigtig checke kendsgerninger.

Lad også de lidt større børn køre bagudvendt så længe det er mulig.
Skift til fremadvendte stole så sent som over hoved mulig. Eneste grund
til at have en fremadvend stol til halvstore børn er for at positionere
selen så den ikke er for højt i forhold til barnets hals. En sele
stopper en fremadvendt person meget hårdere end en bagudvendt stol.
Uanset alder. Vi gider bare ikke køre baglængs allesammen hele tiden.

Ring selv til et svensk forsikringsselskab og spørg. (Folksam, Skandia,
Tryg Hnasa,...) I andre lænder er det umuligt at få denne information.
Husk også at mange forældre oplever at fremadvendte stole er pænere og
meget nemmere at betjene. Derfor sælges der mere af den slags syd for
Sverige. Men så ser uheldstatistiken også ud derefter. Jeg har selv børn
og har derfor checket al statistik og alle tester, inklusive de tyske.
Var selv forbavset over udbudet af barnestole i Danmark når jeg sku
købe. Mange flotte men farlige stole. Men problemet er tilsyneladende
ikke stort nok for at intressere journalister eller lovstiftere.

I EU mærkes godkendte stole med E2 og E3 mærken. Sverige har hårdere
krav og uddeler T mærke. Nogle stole er simplethen T-godkendte for
bagudvendt montering og opnår samtigig kun E3 godkendelse for
fremadvendt montering. Dette for den samme barnestol. Sydlandske
producenter hader dette T-mærke. Men mon ikke T-mærket dør nu når EU
bestemmer det hele.

Citat slut

Fra : Thomas Corell

Dato : 31-10-05 09:10

Milla wrote:

> [...]
> og blver nu brugt til nr. 2. Den kan bruges både bagudvendt og
> fremadvendt, og er forholdsvis let at montere.

Nu ved jeg ikke om det er den samme, som omtales i Tænk 2005/55 som svær
at montere ?

En af teknikerne fejlmonterede en 'HTS BeSafe IZI kids' under testen,
med det resultat at den absolut ingen sikkerhed gav.

I artiklen henvises der til en test foretaget af 'Forbukerrapporten'
(Tænk i Norge), hvor man bad tilfædlige mennesker om at montere den stol
i 3 forskellige biler.

2 monterede den korrekt, 3 gav op og de sidste 28 fejlmonterede den
(samme fejl som Tænk's tekinker).

> Hvis du køber en bagudvendt, skal du bare være helt sikker på at montere
> den korrekt!

Helt enig, det er noget man ikke kan bruge for lidt tid på.

FDM omtaler på deres hjemmeside, at 6 ud af 10 bagudvendte autostole er
fejlmonterede.

--
Don't waste space

Fra : Lumholdt & Riber

Dato : 31-10-05 09:40

> [...]
> høre lidt om hvad man skal være opmærksom på og hvad der er bedst. Prisen

Vi har lige investeret i en Römer King TS Plus 9-18 kg (Fik gode anmeldelser
i Tænk). Vi valgte at købe den ny på nettet, der er mange penge at spare der
fremfor at købe den i Babysam el.lign. Du skal bare regne med 4 ugers
levering,

Hilsen Pernille

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 01-11-05 09:06

"Lumholdt & Riber" <henriklumholdt@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Vi har lige investeret i en Römer King TS Plus 9-18 kg (Fik gode
> anmeldelser i Tænk). Vi valgte at købe den ny på nettet, der er mange
> penge at spare der fremfor at købe den i Babysam el.lign.

Hvor på nettet? Har du et link?

Mvh. Lisbeth

Fra : Lumholdt & Riber

Dato : 01-11-05 11:00

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:436721f7$0$11170$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> "Lumholdt & Riber" <henriklumholdt@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvor på nettet? Har du et link?
>
> Mvh. Lisbeth

Hej Lisbeth,

På Ebay, dog skal du lige være forberedt på, at al korespondance foregår på
tysk

Hilsen Pernille