Andet multimedie
bentjuul 3670
jpeg compression i ps 7
Fra : Thomas gade

Dato : 29-10-05 21:17

Jeg er skiftet fra paintshop pro 8 til ps 7

I PSP kunne jeg når jeg skulle komprimere billeder vælge en compression
value fra 0-100 og få thumbnails ned i et par kb.

I ps 7 kan jeg vælge fra en scala på 0-12. hvilket betyder når jeg skal
gøre billeder klar til web kommer de til at fylde uforholdsmæssigt meget.

en thumbnail på 150x100 px kan jeg ikke komprimere længere ned en ca 48
kb. Original dimensionerne på billedet er 2240x1488 og fylder 677kb.

Er der ikke en erfaren bruger der kan fortælle mig hvordan man
komprimerer rigtigt i ps da jeg er overbevist om jeg er gået glip af et
eller andet.

Mvh Thomas

Fra : KNL DtP

Dato : 30-10-05 10:44

"Thomas gade" <dazzle@frac.invalid> skrev i en meddelelse

> Er der ikke en erfaren bruger der kan fortælle mig hvordan man
> komprimerer rigtigt i ps da jeg er overbevist om jeg er gået glip af et
> eller andet.

Du skal bruge funktionen File > Save For Web til kraftig kompression. Her
kan du fine tune kompressionsgraden, og med det samme se virkningen.

Her bruges skalaen 0-100 også, hvor 100 giver den højeste kvalitet. Ved
normale web-billeder synes jeg, at setting på 60-65 stykker giver et fint
forhold med billedkvalitet og filstørrelse. Til små thumbnails kan du
fint bruge en setting på 40-50. Det skulle også give en filstørrelse på
1-2 kB.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Thomas gade

Dato : 30-10-05 21:41

KNL DtP wrote:

> [...]
>forhold med billedkvalitet og filstørrelse. Til små thumbnails kan du
>fint bruge en setting på 40-50. Det skulle også give en filstørrelse på

Tak for svar det var lige det jeg skulle bruge.

Mvh Thomas

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 04-11-05 21:48

Thomas gade wrote:

> en thumbnail på 150x100 px kan jeg ikke komprimere længere ned en
> ca 48 kb.

Det er givetvis fordi der gemmes EXIF data og thumbnail.

> Er der ikke en erfaren bruger der kan fortælle mig hvordan man
> komprimerer rigtigt i ps da jeg er overbevist om jeg er gået glip
> af et eller andet.

Save for web.
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/