Højtlæsningsbøger
Fra : IMB

Dato : 29-10-05 19:17

Er der nogen af jer som kan anbefale nogle højtlæsnings/godnat historier
for en dreng der lige er blevet 3 år?

Jeg har ledt lidt efter en site som giver anbefalinger af børnebøger
samtidigt med at det klassificerer dem rent aldersmæssigt.

--
Inger Marie Brunsgaard
Please remove "nospam_" from my email adress if you reply to my message

Fra : Mille

Dato : 29-10-05 19:33

"IMB" <im@nospam_brunsgaard.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> --
> Inger Marie Brunsgaard
> Please remove "nospam_" from my email adress if you reply to my message

Jeg forsøgte for sjov at søge på "godnathistorier" på www.bibliotek.dk
Der var da lidt at begynde med.
Ellers er jeg sikker på, at bibliotekarerne IRL også kan hjælpe.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 29-10-05 19:48

"IMB" <im@nospam_brunsgaard.dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogen af jer som kan anbefale nogle højtlæsnings/godnat historier
> for en dreng der lige er blevet 3 år?

Hvad med Holger-bøgerne? Altså "Find Holger". Det er langt fra sikkert, at
han KAN finde Holger, men de er kanongode at snakke om.

Alle billedbøger er gode. Man behøver ikke læse højt fra en tekst - men kan
fint bruge billeder som udgangspunkt for en snak. Bed BARNET læse højt og
brug det som springbrædt til at kommunikere MED barnet OM det, der sker på
billederne.

> Jeg har ledt lidt efter en site som giver anbefalinger af børnebøger
> samtidigt med at det klassificerer dem rent aldersmæssigt.

Hvis du bare taget fat ét sted med et par forskellige bøger, finder du
lynhurtigt ud af, hvad der fænger drengen.

Her i huset har selv en kogebog om "ækel" heksemad været brugt som
højtlæsningsbog for en 3-årig. Og naturbøger diverse om forskellige dyr har
også været in.

Mvh. Lisbeth

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 31-10-05 16:55

Lisbeth Jacobsen wrote:
> "IMB" <im@nospam_brunsgaard.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad med Holger-bøgerne? Altså "Find Holger". Det er langt fra sikkert, at
> han KAN finde Holger, men de er kanongode at snakke om.

Ligeså Flunker-bøgerne. Det er ligesom Holger-bøgerne, myldre-billeder,
hvor man skal lede efter forskellige ting og der er mange fine detaljer
på billederne.

Marianne Feddersen

Fra : Jens E. Nyborg

Dato : 30-10-05 08:34

Hej.

Hvad med at prøve at tage ham med på biblioteket, og se på hvad de har i
børneafdelingen. Der kan du sikkert også få hjælp af en bibliotekar og
så kan du evt.låne nogle bøger med det samme. Du kan se om der er nogle
af bøgerne han bliver glad for, inden du bruger en masse penge.

Fra : Rikke & Per

Dato : 30-10-05 09:51

> [...]
>
> --
> Inger Marie Brunsgaard
> Please remove "nospam_" from my email adress if you reply to my message

Jeg har selv en dreng på 3 år og vi er netop startet på at læse Alfons
Åberg, de vækker lykke! Der er også altid Peter Pedal, det plejer også
altid, at være et sikkert hit!

Mvh Rikke

Fra : Cocoamum

Dato : 30-10-05 09:53

Rikke & Per <>>prikke@newmail.dk< skrev:
> [...]
>

> Jeg har selv en dreng på 3 år og vi er netop startet på at læse Alfons
> Åberg, de vækker lykke! Der er også altid Peter Pedal, det plejer også

Peter pedal er faktisk meget svære, hvis man læser teksten som den står.
Der er nogle gange sætninger med over 30 ord i - det er hård kost for de
fleste 3-årige.

En del pixibøger kan læses i den alder. De er også fine, fordi de har en
god størrelse til godnatlæsning.

Tine

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 30-10-05 13:12

Cocoamum wrote:

> [...]
> fleste 3-årige.
>
> En del pixibøger kan læses i den alder. De er også fine, fordi de har en

Men nogel gode billeder, og teksten er jo kun en meget lille del af
fortællingen i PP

--
Venlig Hilsen Kevin Vilhelmsen

Fra : karsten & Pia

Dato : 30-10-05 12:57

> [...]
>
> Jeg har ledt lidt efter en site som giver anbefalinger af børnebøger
> samtidigt med at det klassificerer dem rent aldersmæssigt.

Vores i den alder har haft rigtig stor fornøjelse af bogen "sigurd fortæller
godnathistorier", den er rigtig god og kan klart anbefales.

MVH Pia

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 30-10-05 13:18

IMB wrote:
> [...]
>
> Jeg har ledt lidt efter en site som giver anbefalinger af børnebøger
> samtidigt med at det klassificerer dem rent aldersmæssigt.

Der er rigtig mange, jeg er ikke sikker på at det er så vigtigt om de er
til 3 årige.
Det vigtigste er atmosfæren og vanen, det at man få mulighed for at
udvikle sproget og tilgangen er det der betyder noget.
Jeg læser gerne Mustafas Kiosk for min den yngste skønt kun 17 mdr, til
stor fornøjelse for os begge.

Den vil jegt varmt anbefale til alle der ikke kender den.
Derudover er der jo Finn Hermann om en krokodille der æder alt, rigtig sjov.

En anden klassiker er Cykelmyggen Egon

Og vi læser rigtig meget Peddersen og Findus

Personligt læste jeg voksen bøger fra jeg var 12 år, ikke at jeg begreb
dem på samme måde som jeg gør nu, var bare facineret af at læse alt.
Og det mener jeg fortsat er det vigtigste.

--
Venlig Hilsen Kevin Vilhelmsen

Fra : Rikke & Per

Dato : 31-10-05 11:35

> [...]
>
> --
> Inger Marie Brunsgaard
> Please remove "nospam_" from my email adress if you reply to my message

Jeg glemte helt Rasmus-bøgerne af Jørgen Klevin, de er bare så skønne og vi
har læst dem igen og igen og igen. Dem synes jeg du skulle prøve, fede
tegninger til en masse snak og ikke ret meget tekst.

Mvh Rikke

Fra : Inger Pedersen

Dato : 31-10-05 12:10

"IMB" <im@nospam_brunsgaard.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen af jer som kan anbefale nogle højtlæsnings/godnat historier
> for en dreng der lige er blevet 3 år?

Der findes en stribe gamle folkeeventyr, f.eks. De tre Bukke Bruse, Guldlok,
Rødhætte, etc. som billedbøger.
Og så var der engang en stribe japanske do - men ved ikke, om de findes
mere - med nogle aldeles vidunderlige illustrationer, bl.a. Den kloge høne.

Det vigtigste er, at du vælger noget, du selv gider læse igen og igen og
igen og...

Hilsen Inger