Børn og økonomi: Hvad koster u
Fra : Carsten Riis

Dato : 29-10-05 11:31

Hej alle

Jeg blev lidt nysgerrig efter at vide noget om hvor mange penge et barn
egentlig koster "i daglig drift"?
Det jeg tænker på er: bleer, tøj, mad osv osv osv osv.
Jeg tænker ikke på udstyret til barnet: barnevogn, seng mv.

Men på alle de småting som skal bruges i løbet af en måneds tid.

Når barnet så skal i daginstitution. auuucchhhh, den river jo tænder
ud, da der er man jo mindst om i ca. 2000 kroner pr. barn. Så det er
heller ikke den jeg tænker på.

--
mvh Carsten Riis
For mange kilo? Vil du være en rigtig taber? Gratis! slankerummet.dk

Fra : Kasper Malmberg

Dato : 29-10-05 11:55

Carsten Riis wrote:

> Når barnet så skal i daginstitution. auuucchhhh, den river jo tænder
> ud, da der er man jo mindst om i ca. 2000 kroner pr. barn. Så det er
> heller ikke den jeg tænker på.

2000 Det er da ikke noget, her hvor jeg bor er vi oppe over 3000 kr for
et vuggebarn uden kost.

Kæresten føder barn nummer 2 i staten af December, men til næste år er
forældre betalingen til inst. faldet fra 33% til 25%, så næste gang
bliver det da lidt billigere.

MVH
Kasper Malmberg

Fra : Ivar

Dato : 29-10-05 12:31

Kasper Malmberg skrev:

> [...]

> Kæresten føder barn nummer 2 i staten af December, men til næste år er
> forældre betalingen til inst. faldet fra 33% til 25%, så næste gang bliver

Her i Odense er kun "dyreste" barn fuld pris (vuggestue 3.073 kr)
andre er halv pris.
Pasning er største udgift. Andre udgifter er, som andre skriver, meget
afhængig af hvor økonomisk man er.

Ivar Magnusson

--
Prøv den gratis MesNews, hvis du med Outlook Express mangler:
alarm ved svar på egne meddelelser, yEnc, statestik for grupper mm.

Fra : Heidi

Dato : 30-10-05 19:09

vuggestueplads i aalborg koster 3600 kr
Dagpleje koster 2700 kr

Så vi glæder os også til næste år, hvor prisen falder.

Fra : Lars Ehlers

Dato : 02-11-05 10:44

On Sat, 29 Oct 2005 12:55:07 +0200, Kasper Malmberg
<FJERNmalmber@gmail.com> wrote:

>2000 Det er da ikke noget, her hvor jeg bor er vi oppe over 3000 kr for
>et vuggebarn uden kost.

Vi betalte omkring 1400 kr ugentlig for en delitdsplads (3 dage om
ugen) i en privat dagpleje (vi har ikke offentlige
pasningsmuligheder), men vi havde ikke råd til at betale for fuld tid.
Dagpleje koster mellem 7200 kr og 9500 kr. per måned på fuld tid, så
valgte en anden løsning.

--
Lars Ehlers, San Francisco
http://www.ehlers.us/mustang

Fra : Cocoamum

Dato : 02-11-05 10:57

Lars Ehlers skrev:

> [...]
> pasningsmuligheder), men vi havde ikke råd til at betale for fuld tid.
> Dagpleje koster mellem 7200 kr og 9500 kr. per måned på fuld tid, så

Jeg skulle lige til at reagere på, hvor i landet der dog slet ikke var
offentlige pasningsmuligheder, indtil jeg opdagede, at det ikke var det
land.

Hænger den manglende offentlige pasning ikke også sammen med
skatteprocenten og beskatningsreglerne for ægtepar?

Jeg hører om mange i USA, der vælger at have en SAHM (stay at home mom),
mens få i Danmark gør det, fordi det er svært at opretholde en
nogenlunde levestandard med en indtægt.

Tine

Fra : Ivar

Dato : 02-11-05 20:43

Cocoamum skrev:

> [...]

> Hænger den manglende offentlige pasning ikke også sammen med skatteprocenten

Priserne er ca. de samme i Danmark. Forskellen er, at i Danmark betaler
man højest 1/3 selv.
Danske forældre hører til nogle af de mest forkælede i verden med
hensyn til børnepasning. Fx. i England betaler man ca. som i USA. I
Tyskland betaler man ca. som i Danmark, men typisk kun fra kl. 8
til 16 og det forventes mange steder, at man tager barnet hjem 1-1/2
time ved middagstid.

Ivar Magnusson

--
MesNews, dansk version: http://www.mesnews.net/chargement-gb.php

Fra : Cocoamum

Dato : 02-11-05 21:03

Ivar skrev:

> [...]
> Tyskland betaler man ca. som i Danmark, men typisk kun fra kl. 8
> til 16 og det forventes mange steder, at man tager barnet hjem 1-1/2

Har man så ikke også en langt lavere skatteprocent? Jeg mener da, at vi
betaler for forkælelsen via skatten. Jeg betaler da f.eks. 67% af mine
sidst tjente kroner.

Tine

Fra : Ivar

Dato : 02-11-05 21:22

Cocoamum skrev:

> Har man så ikke også en langt lavere skatteprocent?

Jo.

--
Prøv den gratis MesNews, hvis du med Outlook Express mangler:
yEnc, XFace/Face, automatisk synkronisering mm.

Fra : Cocoamum

Dato : 02-11-05 21:42

Ivar skrev:

> Jo.

Måske der er en sammenhæng...måske vi ikke er helt så forkælede
alligevel. Vi betaler såmænd selv, vi spreder bare vores betalinger over
alle månederne og alle årene.

Tine

Fra : Ivar

Dato : 02-11-05 22:09

Cocoamum skrev:

> Måske der er en sammenhæng...måske vi ikke er helt så forkælede alligevel. Vi
> betaler såmænd selv, vi spreder bare vores betalinger over alle månederne og
> alle årene.

Nu skal vi passe på at det ikke ender i en politisk diskussion, om
hvem der betaler for hvis børn.
Jeg betaler kun 3.073 kr om måneden for et af mine børn i vuggestuen,
der er ikke mange andre steder de kan få samme service for så lidt.
Så med hensyn til børnepasning er jeg forkælet.
Med hensyn til skat er jeg ikke forkælet, det hænger selvfølgeligt
sammen.

Ivar Magnusson

--
MesNews, dansk version: http://www.mesnews.net/chargement-gb.php

Fra : Carsten Riis

Dato : 03-11-05 19:19

Cocoamum skrev den 02-11-2005 21:02:

> Har man så ikke også en langt lavere skatteprocent? Jeg mener da, at vi
> betaler for forkælelsen via skatten. Jeg betaler da f.eks. 67% af mine
> sidst tjente kroner.

Gid jeg havde en løn, så jeg havde en så høj skatteprocent.

Fra : Holst

Dato : 29-10-05 12:00

Carsten Riis wrote:

> Jeg blev lidt nysgerrig efter at vide noget om hvor mange penge et barn
> egentlig koster "i daglig drift"?
> Det jeg tænker på er: bleer, tøj, mad osv osv osv osv.

Det er jo svært at sætte tal på. Du kan købe en trøje for en 50'er i
Netto, eller du kan købe dyrt mærkevaretøj til flere hundrede kroner for
en enkelt trøje, eller du får det måske forærende af faster Anna.

Du er selv i høj grad med til at bestemme, hvad det vil komme til at
koste dig.

Fra : Carsten Riis

Dato : 29-10-05 12:02

Holst skrev den 29-10-2005 12:59:

> [...]
> en enkelt trøje, eller du får det måske forærende af faster Anna.
>
> Du er selv i høj grad med til at bestemme, hvad det vil komme til at

Ok, så lad mig sætte endnu en parameter op:

- Discount
vs.
- "den dyre måde".

Fra : Nette

Dato : 29-10-05 11:58

"Carsten Riis" skrev

> Når barnet så skal i daginstitution. auuucchhhh, den river jo tænder
> ud, da der er man jo mindst om i ca. 2000 kroner pr. barn. Så det er
> heller ikke den jeg tænker på.

Uha Carsten. Jeg ved godt, det ikke var det her du ville hæfte dig ved. Men
i Århus koster en vuggestueplads 3300 kr. - Lidt mere end de 2000 kr. du
tænker på.

Resten er for vores eget vedkommende. Vi prioriterer alle forskelligt, og
kan sagtens gøre tingene dyrere end os.

Bleer: 79 kr. ca. hver 12. dag,
klude til bleskift: 40 kr. mdr.
Tøj/sko: max. gennemsnitlig 125 kr. om måneden. ( Det er endda højt sat. Vi
køber tilbudstøj og det holder længe).
Tøjvask: 1-2 kedelfulde (sommer/vinter)
Mad: max 20 kr. om dagen inkl. madpakke

Dertil kommer der medicin til den ene på 64,- pr. mdr.
Årlig lejrtur: 150 kr
Jule- og fødselsdagsgaver: 400 kr.
Fødselsdagsfest for vennerne: 200 kr.
Legetøj er vi så privilegeret at få af bedsteforældrene,- endda i hobetal.

Så i følge vores budget, bruger vi vel omkring 1100 kr. pr. barn pr. måned.
Men nogle gange ryger der jo en cykel, udstyr - som du selv er inde på,
biograftur, sommerferie og lignende ind, og SÅ begynder det for alvor at
koste.

Nette

Fra : Ivar

Dato : 29-10-05 12:34

Nette skrev:

> Tøjvask: 1-2 kedelfulde (sommer/vinter)

"Kedelfulde" den har jeg godt nok ikke hørt før.

Ivar Magnusson

--
Prøv den gratis MesNews, hvis du egentlig er tilfreds med
Outlook Express, men gerne vil have flere funktioner.

Fra : Cocoamum

Dato : 29-10-05 16:04

Ivar skrev:

> "Kedelfulde" den har jeg godt nok ikke hørt før.
>

> Ivar Magnusson

Det er bare fordi du ikke er gammel nok

Tine

Fra : Ivar

Dato : 29-10-05 17:28

Cocoamum skrev:

> Det er bare fordi du ikke er gammel nok

Det tror jeg ikke (jeg er 2 år yngre end dig). Det må være noget
egnsbestemt. Jeg har ikke hørt /kedel/ som synonym for vaskemaskine.

Ivar Magnusson

--
Prøv den gratis MesNews, hvis du er træt af Outlook Express'
langsomelige snurren med hardisken.

Fra : Holst

Dato : 29-10-05 18:05

Ivar wrote:

> Det tror jeg ikke (jeg er 2 år yngre end dig). Det må være noget
> egnsbestemt. Jeg har ikke hørt /kedel/ som synonym for vaskemaskine.

Det er da ikke umuligt, at det i dag er egnsbestemt, men det var nok det
normale i gamle dage at sige "kedelfulde" om vasketøjet. Dengang brugte
man jo gruekedlen til vasketøjet.

At sige "kedelfulde" er helt sikkert et gammelt levn fra dengang, men om
det er særligt fremherskende i bestemte egne, ved jeg ikke. Måske er det
blot i nogle familier, at ordets brug har overlevet. De fleste af os
siger vel maskinfulde i dag.

XFUT: dk.kultur.sprog

Fra : Ivar

Dato : 29-10-05 21:35

Holst skrev:

> men det var nok det normale i gamle dage at sige "kedelfulde" om vasketøjet.
> Dengang brugte man jo gruekedlen til vasketøjet.

Selvfølgelig er det oprindelsen. Jeg har ofte hørt "at sætte en vask
over", men aldrig en "kedelfuld".

Ivar Magnusson

--
MesNews: http://www.mesnews.net/chargement-gb.php

Fra : Poul B

Dato : 29-10-05 22:30

Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev:

> Selvfølgelig er det oprindelsen. Jeg har ofte hørt "at sætte en vask
> over", men aldrig en "kedelfuld".

Det udtryk kender jeg til gengæld fra min barndom, også selv om der var tale
om vaskemaskiner og ikke gruekedler.

--
Poul

Fra : Cocoamum

Dato : 29-10-05 18:27

Ivar skrev:

> (jeg er 2 år yngre end dig)

Der kan du selv se

Tine (med glimt i øjet)

Fra : Nette

Dato : 30-10-05 12:35

"Ivar" skrev

> "Kedelfulde" den har jeg godt nok ikke hørt før.

Jamen, så lærte du også noget i går.

Jeg har altid brugt det, og vi har altid brugt det derhjemme. Jeg tror ikke,
det er spor egnsbestemt, da de vel på et tidspunkt har haft gruekedler over
det hele.

Nette

Fra : Ivar

Dato : 30-10-05 13:06

Nette skrev:

> da de vel på et tidspunkt har haft gruekedler over
> det hele.

Jo da, men man tilpasser sit sprog i en vis grad til virkeligheden.
Der er mange eksempler på udtryk lever videre, selvom virkeligheden
har ændret sig. Men at bruge /kedel/ som synonym for /vaskemaskine/
er nyt for mig.

Det er for øvrigt et dejligt vejr i dag, så du har vel ikke ild i
radiatorerne?

Ivar Magnusson

--
MesNews, dansk version: http://www.mesnews.net/chargement-gb.php

Fra : Holst

Dato : 30-10-05 13:26

Ivar wrote:

> Det er for øvrigt et dejligt vejr i dag, så du har vel ikke ild i
> radiatorerne?

Næh, men mange har jo stadig i dag ild i brændeovnen, pejsen, fyret ...

Fra : Ivar

Dato : 30-10-05 14:44

Holst skrev:

> Næh, men mange har jo stadig i dag ild i brændeovnen, pejsen, fyret ...

Øh, ja, og ... ?

Ivar Magnusson

Fra : Nette

Dato : 30-10-05 20:03

"Ivar" skrev

> [...]
> Der er mange eksempler på udtryk lever videre, selvom virkeligheden
> har ændret sig. Men at bruge /kedel/ som synonym for /vaskemaskine/

Jamen heldigt, du så vidste, hvad jeg mente.

> Det er for øvrigt et dejligt vejr i dag, så du har vel ikke ild i
> radiatorerne?

Nix, ikke for efter 1. november.

Nette

Fra : Holst

Dato : 30-10-05 13:08

Nette wrote:

> Jeg har altid brugt det, og vi har altid brugt det derhjemme. Jeg tror ikke,
> det er spor egnsbestemt, da de vel på et tidspunkt har haft gruekedler over
> det hele.

Derfor kan det da i dag være ganske egnsbestemt, at med vedbliver med at
sige kedefulde.

Fra : Sabina H.

Dato : 29-10-05 12:05

Carsten Riis wrote:
> [...]
> Jeg tænker ikke på udstyret til barnet: barnevogn, seng mv.
>
> Men på alle de småting som skal bruges i løbet af en måneds tid.

du kan ikke sådan trække de store udgifter fra, og så få et realistisk bud
på hvad det koster at have et barn.....
de store udgifter skal måske kun betales indimellem, men de penge skal jo
også komme et sted fra og de ER, om du mener det eller ej, en del af den
"daglige drift".....

nogle mener det kan gøres op på følgende måde:
http://www.flere-penge.dk/BetalingsevneogUdl%C3%A6g.htm
de vurderer et barns leveomkostninger til værende ca 1000 kr i måneden....

men det er et beløb alle forældre vil ryste en smule på hovedet af, for det
er overhovedet ikke realistisk*G*

derudover er det forskelligt hvad prisen er for et barn afhængig af
alder....
hvor spædbørn måske er dyre i bleer og mad, er de knapt så dyre i tøj (de
slider det ikke)... hvorimod 3-6 årige bruger en fandens masse tøj, og
vokser som en gal, plus pasninsomkostningerne er skyhøje....
kigger jeg tilbage på de sidste 11 år, må jeg indrømme den billigste tid for
min søn har været nu.... han går ike længere i SFO, men han er derimod
begyndt at vokse som en gal, ;)

> Når barnet så skal i daginstitution. auuucchhhh, den river jo tænder
> ud, da der er man jo mindst om i ca. 2000 kroner pr. barn. Så det er
> heller ikke den jeg tænker på.

den bør du iregne under alle omstændigheder....

men når alt kommer til alt, er det 100% individuelt.... fra barn til barn
og familie til familie.....
--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Holst

Dato : 29-10-05 12:42

Sabina H. wrote:

> du kan ikke sådan trække de store udgifter fra, og så få et realistisk bud
> på hvad det koster at have et barn.....

Det gør han jo heller ikke. Han ønsker blot kun at vide noget om
"småtingene", og det er vel en ærlig ting at ønske at vide noget om.

Tværtimod viser han jo helt tydeligt, at han udmærket er klar over, at
der også er andre udgifter, såsom barnevogn og pasning.

Fra : Sabina H.

Dato : 30-10-05 13:33

Holst wrote:

> Det gør han jo heller ikke. Han ønsker blot kun at vide noget om
> "småtingene", og det er vel en ærlig ting at ønske at vide noget om.

min pointe var bare at det så ikke giver et realistisk bud..... jeg mener
ikke man kan adskille tingene på den måde og så konkludere at det jo slet
ikke er så dyrt at have børn... hvilket andre indlæg i tråden også har
pointeret.....

> Tværtimod viser han jo helt tydeligt, at han udmærket er klar over, at
> der også er andre udgifter, såsom barnevogn og pasning.

naturligvis er han det..... det var jeg på ingen måde i tvivl om....
du kan jo naturligvis heller ikke vide at Carsten og jeg, uden for dette
forum er ganske gode venner ;)
--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Holst

Dato : 30-10-05 13:46

Sabina H. wrote:

> [...]
> ikke man kan adskille tingene på den måde og så konkludere at det jo slet
> ikke er så dyrt at have børn... hvilket andre indlæg i tråden også har

Men der er jo heller ikke nogen, der konkluderer, at det er billigt at
have børn.

> naturligvis er han det..... det var jeg på ingen måde i tvivl om....
> du kan jo naturligvis heller ikke vide at Carsten og jeg, uden for dette
> forum er ganske gode venner ;)

Næh, det kan jeg ikke vide noget om, men det er jo totalt ligegyldigt og
urelavant for denne diskussion.

Fra : Sabina H.

Dato : 30-10-05 14:46

Holst wrote:

> Men der er jo heller ikke nogen, der konkluderer, at det er billigt at
> have børn.

det kunne man, hvis man kun fik de daglige små udgifter at vide.... hvis man
skærer alle de store udgifter fra, vil de endelige tal jo være markant
mindre, end de faktisk tal....
vil man regne ud hvad det koster at have et barn, helt konkret, bør man IMO
regne sammen måned for måned, incl alle udgifter, og dele det ud på
årsbasis, så har man et realistisk tal....

> Næh, det kan jeg ikke vide noget om, men det er jo totalt ligegyldigt
> og urelavant for denne diskussion.

Både og, for mit svar var skrevet direkte til Carsten, og jeg er overbevist
om at han forstod meningen bag.... at du ikke gør, kan jeg jo ikke gøre
for....

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Holst

Dato : 30-10-05 15:12

Sabina H. wrote:

> det kunne man, hvis man kun fik de daglige små udgifter at vide.... hvis man
> skærer alle de store udgifter fra, vil de endelige tal jo være markant
> mindre, end de faktisk tal....

Ja, men for pokker, Sabina. Du bliver jo aldrig til at diskutere med.
Carsten skrev jo tydeligt, at han udmærket var klar over de store
udgifter, og at det var de små han ønskede at vide noget om.

> vil man regne ud hvad det koster at have et barn, helt konkret, bør man IMO
> regne sammen måned for måned, incl alle udgifter, og dele det ud på
> årsbasis, så har man et realistisk tal....

Helt enig. Men det var ikke det, Carsten ønskede at gøre i sit
oprindelige indlæg. Han ville vide noget om småudgifterne.

> Både og, for mit svar var skrevet direkte til Carsten, og jeg er overbevist
> om at han forstod meningen bag.... at du ikke gør, kan jeg jo ikke gøre
> for....

Når du debatterer i et offentligt forum, må man formode at du er i stand
til at skrive, så alle kan forstå det, og ikke på en måde, som er
indforstået mellem dig og dine venner.

Men EOD herfra. Dette er mit tredje svar til dig i rad, og erfaringen
har lært mig, at det ikke nytter at diskutere med dig i mere en tre
niveauer i træk.

Fra : Sabina H.

Dato : 30-10-05 15:22

Holst wrote:

> Ja, men for pokker, Sabina. Du bliver jo aldrig til at diskutere med.

nej forhåbentlig bliver jeg ikke diskuteret med ;)

> Carsten skrev jo tydeligt, at han udmærket var klar over de store
> udgifter, og at det var de små han ønskede at vide noget om.

igen, JEG mener ikke man kan adskille det... længere er den ikke? hvorfor er
det så svært at forstå?

> Helt enig. Men det var ikke det, Carsten ønskede at gøre i sit
> oprindelige indlæg. Han ville vide noget om småudgifterne.

og jeg siger såmænd bare at jeg ikke mener man kan adskille det... mere er
der sku ikke i det....
det var mit svar til carsten.... havde jeg ment man kunne adskille det,
havde jeg nok svaret helt anderledes....

> Når du debatterer i et offentligt forum, må man formode at du er i
> stand til at skrive, så alle kan forstå det, og ikke på en måde, som
> er indforstået mellem dig og dine venner.

hey, du startede det... du valgte sørme selv at svare på mit indlæg...

> Men EOD herfra. Dette er mit tredje svar til dig i rad, og erfaringen
> har lært mig, at det ikke nytter at diskutere med dig i mere en tre
> niveauer i træk.

hvorfor så starte i det hele taget??

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Thomas Corell

Dato : 31-10-05 09:59

Holst wrote:

> Men EOD herfra. Dette er mit tredje svar til dig i rad, og erfaringen
> har lært mig, at det ikke nytter at diskutere med dig i mere en tre
> niveauer i træk.

;)

Iøvrigt kan jeg godt se din pointe, og er enig med dig...

--
Don't waste space

Fra : Holst

Dato : 31-10-05 15:47

Thomas Corell wrote:

> ;)
>
> Iøvrigt kan jeg godt se din pointe, og er enig med dig...

Ja, lang tids erfaring. Det tjener ikke noget formål at diskutere videre
med Sabina, når jeg har besvaret hende i tre niveauer. Mine argumenter,
nye såvel som gamle, vedbliver med at prelle af på hende. Hun fremkommer
heller ikke med noget nyt i tråden. Efter tre niveauer burde alt
væsentligt også være fremlagt, medmindre tråden er gået i en anden
retning. Derfor er der ingen grund til at fortsætte diskussionen i det
uendelige, som jeg tidligere nemt kom ud i med Sabina. Ved at stoppe, så
slipper jeg for at nå at blive irriteret på hende og synes, at hun er en
nar. Og det er jo dejligt ikke at nå så langt, for så kan jeg vedblive
med at have en vis respekt for hende.

Fra : Thomas Corell

Dato : 31-10-05 15:52

Holst wrote:

> Ja, lang tids erfaring. Det tjener ikke noget formål at diskutere videre
> med Sabina, når jeg har besvaret hende i tre niveauer.

Yep, endnu en gang blev det påvist (og tak for din OBS på det i sin
tid); måske jeg skulle have skrevet 'dine pointer', for det var det jeg
mente.

--
Don't waste space

Fra : Sabina H.

Dato : 31-10-05 17:28

Thomas Corell wrote:

> Yep, endnu en gang blev det påvist (og tak for din OBS på det i sin
> tid); måske jeg skulle have skrevet 'dine pointer', for det var det
> jeg mente.

jeg håber da i hygger jer med at køre denne off-topic del som åbenbart kun
har til formål at vande jeres egen mølle, og iøvrigt er ren og skær
mudderkastning....
tænk.... der er faktisk en gruppe kun beregnet til det, hvor i kan svine
folk til alt det i vil.... overvej dog at gå derind næste gang, istedet for
at opføre jer som forkælede børn....
jeg ved godt gruppen hedder familie barn, men en smule opdragelse og pli bør
man da forvente af voksne mennesker....

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Holst

Dato : 31-10-05 17:36

Sabina H. wrote:

> jeg ved godt gruppen hedder familie barn, men en smule opdragelse og pli bør
> man da forvente af voksne mennesker....

Det er skam også derfor, at jeg fortæller dig, at jeg stopper debatten
med dig, og hvorfor jeg stopper debatten med dig. Det har intet med
mudderkastning at gøre.

Og hvis du synes denne del af tråden er off-topic, hvorfor fortsætter du
den så?

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 31-10-05 19:44

Holst wrote:

> [...]
Der bliver til stadighed vist både god opdragelse og pli over dig Sabina.

> Det er skam også derfor, at jeg fortæller dig, at jeg stopper debatten
> med dig, og hvorfor jeg stopper debatten med dig. Det har intet med
> mudderkastning at gøre.
Helt enig

> Og hvis du synes denne del af tråden er off-topic, hvorfor fortsætter du
> den så?
Men var det ikke det den del med de 3 niveauer handlede om?

--
Venlig Hilsen Kevin Vilhelmsen

Fra : Mus

Dato : 30-10-05 18:02

> det kunne man, hvis man kun fik de daglige små udgifter at vide.... hvis
man
> skærer alle de store udgifter fra, vil de endelige tal jo være markant
> mindre, end de faktisk tal....

Jamen de er jo heller ikke skåret fra. Det skriver han jo også mere eller
mindre selv. Disse udgifter kender han. Det er hvad der kommer derudover han
ønsker at vide. Der er jo ingen ide i at spørge efter oplysninger man kender
i forvejen.

> vil man regne ud hvad det koster at have et barn, helt konkret, bør man
IMO
> regne sammen måned for måned, incl alle udgifter, og dele det ud på
> årsbasis, så har man et realistisk tal....

Korrekt.

> [...]
overbevist
> om at han forstod meningen bag.... at du ikke gør, kan jeg jo ikke gøre

Jeg tror da også vi andre forstod meningen bag

LN

Fra : Carsten Riis

Dato : 30-10-05 15:46

Sabina H. skrev den 29-10-2005 13:05:

> du kan ikke sådan trække de store udgifter fra, og så få et realistisk bud
> på hvad det koster at have et barn.....

Som holst rigtig påpeger, så er jeg udemærket klar over, at de store
udgifter ikke skal ses bort fra.
Tilgengæld har du ganske ret i, at man ikke kan se bort fra de store
udgifter.
Beklager, hvis det indtryk var opstået.

Årsagen til jeg spørger til småudgifterne er såmend, at
"engangsudgifterne" er ret nemt at finde priser på.

Jeg syntes straks det bliver sværere med de småting. Bl.a.
ble-markedet. Det er jo slet ikke til at gennemskue.

> de store udgifter skal måske kun betales indimellem, men de penge skal jo
> også komme et sted fra og de ER, om du mener det eller ej, en del af den
> "daglige drift".....

Ikke sådan som jeg har skruet min budgetkonto sammen

snip: 1000 kroner

> men det er et beløb alle forældre vil ryste en smule på hovedet af, for det
> er overhovedet ikke realistisk*G*

Det har jeg også på fornemmelsen.

> [...]
> min søn har været nu.... han går ike længere i SFO, men han er derimod

takker for "tidslinjen".

> den bør du iregne under alle omstændigheder....
>
> men når alt kommer til alt, er det 100% individuelt.... fra barn til barn
> og familie til familie.....

Derfor er det jo meget rart at høre hvad andre har af udgifter til poderne.

--
mvh Carsten Riis, som dog lige skal slå fast at interessen for
børneudgifter kun er af teoretisk interesse

Fra : Sabina H.

Dato : 30-10-05 17:56

Carsten Riis wrote:

> [...]
> udgifter ikke skal ses bort fra.
> Tilgengæld har du ganske ret i, at man ikke kan se bort fra de store

shit happens ;)

> Årsagen til jeg spørger til småudgifterne er såmend, at
> "engangsudgifterne" er ret nemt at finde priser på.

det er småudgifterne også.... der hvor det bliver svært er den enkelte
families normalforbrug....

> Jeg syntes straks det bliver sværere med de småting. Bl.a.
> ble-markedet. Det er jo slet ikke til at gennemskue.

det er jo op til den enkelte familie selv....
nogle familier handler i aldi og køber vibelle bleer, mens andre handler i
føtex og sværger ved libero eller pampers.... forbruget af de enkelte bleer
er den samme, men stkprisen er væsentlig anderledes....

tænk og test lavede en test for noget tid siden, som netsundhedsplejesken
her henviser til:
"Prisen på de testede bleer er meget forskellig. Den varierer fra 1.29 kr
for de billigste bleer pr stk. til 4.07 kr. for de dyreste bleer. Det
betyder, at hvis dit barn i gennemsnit bruger fem af de dyreste bleer om
dagen, så bliver udgiften ca 600 kroner om måneden og køber du tilsvarende
de billigste bleer, så er månedens udgift knap 200 kroner."

som du nok kan se svinger prisen temmelig meget...
det samme gør sig gældende for babymad, og tøj... man kan vælge det billige
hvor du kan få en smart bluse for ca 70 kr i føtex eller tøj og sko, og man
kan vælge det dyre NoaNoa til 4-500 kr for en tilsvarende bluse....

> Ikke sådan som jeg har skruet min budgetkonto sammen

du lægger altså ikke penge til side til de større udgifter når du ved de
kommer??
situationen er jo lidt en anden når man får børn.. man VED der kommer
udgifter til barnevogn, tremmeseng, puslebord og lignende... og man har
generelt ca 6-7 mdr til at spare sammen til disse ting og få dem købt....
ligesom man VED at ca i april/maj skal der købes sandaler, sommerjakker og
lignende, og i oktober skal der købes flyverdrager, hjemmesko og
vinterstøvler.....
et budget til børn kender allerede disse udgifter, og selvom man handler
billigt ryger sådan en forårs/efterårsudgift nemt op på 1000 kr ekstra....
de skal jo også komme et sted fra....

> Derfor er det jo meget rart at høre hvad andre har af udgifter til
> poderne.

der er jo i reglen de samme udgifter som der er til dig selv*G* mad og tøj,
og andre småfornødenheder.... forskellen er bare at børn vokser og
slider.... derfor er udskiftningen noget oftere end ved voksne.....
jeg har selv bukser der er 10 år gamle som jeg stadig går i*G* men kan du
ikke se hvis jeg prøvede at proppe min 11 årige dreng i et par bukser han
havde for 10 år siden ;)

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Carsten Riis

Dato : 30-10-05 18:41

Sabina H. skrev den 30-10-2005 17:56:

> [...]
> dagen, så bliver udgiften ca 600 kroner om måneden og køber du tilsvarende
> de billigste bleer, så er månedens udgift knap 200 kroner."

skægt.... jeg abonnerer ellers på tænk&test, men havde ikke lige læst
testen.
Jeg må lige en tur i "arkivet".

> [...]
> hvor du kan få en smart bluse for ca 70 kr i føtex eller tøj og sko, og man
> kan vælge det dyre NoaNoa til 4-500 kr for en tilsvarende bluse....

Siden jeg ikke ved hvad NoaNoa er, så er jeg nok heller ikke målgruppen
for NoaNoa.

mens et evt. barn er lille, så er kriteriet: rent! og ikke for slidt.

> du lægger altså ikke penge til side til de større udgifter når du ved de
> kommer??

Jo netop.

På den måde skal jeg slet ikke indregne fx et barnevognskøb i mit
daglige/månedlige budget, da udgiften til barnevognen (eller hvad det nu
end måtte være) bliver taget fra "årsbudgettet" dvs. det er slet ikke
penge som jeg regner med i de daglige, men de vil være der den dag jeg
har brug for dem.

> [...]
> billigt ryger sådan en forårs/efterårsudgift nemt op på 1000 kr ekstra....

Jep. Et sådant "børnebudget" bliver også skruet sammen, såfremt det
bliver aktuelt.
Det behøvedes du slet være "nervøs for" at jeg kommer til at overse.

> [...]

> ikke se hvis jeg prøvede at proppe min 11 årige dreng i et par bukser han

Det er jeg med på

Fra : Sabina H.

Dato : 30-10-05 18:57

Carsten Riis wrote:

> skægt.... jeg abonnerer ellers på tænk&test, men havde ikke lige læst
> testen.
> Jeg må lige en tur i "arkivet".

god fornøjelse*G*

> Siden jeg ikke ved hvad NoaNoa er, så er jeg nok heller ikke
> målgruppen for NoaNoa.

jeg kunne personligt aldrig drømme om at købe NoaNoa, men kender da en der
næsten ikke kan vente til hendes lille pige bliver 2 år så hun kan passe
aaalt det smarte NoaNoa tøj til den størrelse.....

> mens et evt. barn er lille, så er kriteriet: rent! og ikke for slidt.

mine kriterier er og har altid været: rent, praktisk, helt og så smart som
økonomien tillader......

> [...]
> nu end måtte være) bliver taget fra "årsbudgettet" dvs. det er slet
> ikke penge som jeg regner med i de daglige, men de vil være der den

nu er det jo bestemt ikke alle der har så specialiseret et budget som
dig....
og slet ikke alle der lægger så meget tanke i det*G*

når jeg siger at pengene skal lægges til side, betyder det i praksis også at
pengene skal tjenes.... dvs man skal finde pengene et eller andet sted i
mellem sin indtjening og sine udgifter....
når man så handler tøj til sådan en lille en, eller mad eller bleer, så vil
pengene uvilkårligt komme fra ens daglige "budget".... men eftersom at det
jo er højere end i en familie uden børn, er "slippet" mellem indtjening og
udgifter blevet mindre.... ergo kan man blive nødt til at lave en regulær
opsparing til sådanne uforudsete ting.....

> Jep. Et sådant "børnebudget" bliver også skruet sammen, såfremt det
> bliver aktuelt.
> Det behøvedes du slet være "nervøs for" at jeg kommer til at overse.

er jeg skam heller ikke ;) men indimellem kan man stadig blive overrasket,
fordi man hurtigt bliver optaget af andre ting når børnene først er der ;)

> Det er jeg med på

du kan jo prøve at regne lidt på det selv.....

tøj på årsbasis.... et spædbarn skifter garderobe på næsten månedlig basis
det første 1-1½ år.... dernæst bliver det ca kvartalsmæssigt, og det følger
sådan nogenlunde til barnet er omkring 6-7 år.... herefter er vi nede på ca
halvårligt, indtil barnet holder op med at vokse ;) det samme gælder faktisk
sko.....

indimellem kan ting genbruges fra året før, hvis man feks køber en nederdel
der er lidt lang i det, og barnet kun vokser i længden, kan den måske
sagtens passe sommeren efter man er så bare blevet den smule kortere.....
det samme gør sig gældende for shorts*G*

prøv engang at regne lidt på hvad det ville koste dig at skifte næsten hele
din garderobe ud bare halvårligt.....
--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Nette

Dato : 30-10-05 20:15

"Sabina H." skrev

> tøj på årsbasis.... et spædbarn skifter garderobe på næsten månedlig basis
> det første 1-1½ år....

Ikke nødvendigvis!

> [...]
> sagtens passe sommeren efter man er så bare blevet den smule kortere.....
> det samme gør sig gældende for shorts*G*

Korrekt, men ikke kun shorts og nederdel, som begge er ting, der kan holde
til at blive lidt kortere på kroppen.
Jeg har kun erfaring med at de skifter tøj hurtigt de første 3 mdr. Resten
kan sagten, hvis man køber det en anelse for stort, holde et halvt eller et
helt år.
I sommers smed jeg tøj i kælderen, som den lille på nu små 2 år, har brugt
siden april sidste år!
Jeg har lige taget bukser og bluse af ham, som han fik sidste sommer.
De vinterstøvler han fik i januars, da han begyndte at gå, dem bruger han
fint, i hvert fald halvdelen af denne sæson.
Og det er altså ikke fordi det var meget for stort til ham sidste år, og det
er heller ikke fordi han er splejset i dag. Han har fulgt kurverne fint for
et gennemsnitsbarn.

Jeg siger ikke, det altid er sådan. Men hvis man ski.. på moden, køber tøjet
en anelse for stort, så kan de fleste faktisk gå i det rigtig længe meget
tidligt. Ligeledes kan tøjet på den tid sagtens nå at komme til at se slidt
og forvasket ud ( på den ufede måde) og så er der rigtig noget ved det. Så
sidder man ikke med den der følelse af, at tøjet knapt er blevet brugt.

Nette

Fra : Sabina H.

Dato : 30-10-05 20:51

Nette wrote:
> "Sabina H." skrev

> Ikke nødvendigvis!

nej, for børn vokser jo heldigvis forskelligt*G*
min søn er feks i den lille ende(11 år og 140 cm), men han holder trods alt
den tidslinie jeg har beskrevet rimeligt godt... hvor jeg har en veninde med
en søn på samme alder, som overskrider den på det groveste... han er 12 år
og allerede 170 cm høj....

> [...]
> at komme til at se slidt og forvasket ud ( på den ufede måde) og så
> er der rigtig noget ved det. Så sidder man ikke med den der følelse

hvis der er en ting jeg personligt IKKE giver køb på, så er det feks sko....
jeg NÆGTER at lade mine unger gå i sko der er alt for store eller alt for
små.... det samme gælder også bukser....
det skyldes den simple årsag at for store sko og for lange bukser, kan hæmme
barnets bevægelsesfrihed mere end man regner med.... og når man først har
set en 4 årig falde over sine egne fødder for at følge med sine søskende,
fordi skoene er for store (omend gratis og fede), så vil jeg altså 100 gange
hellere lade barnet gå i et par billige der passer.....

men for at fortsætte din tankerække.... selvom tøjet hen ad vejen kommer til
at se slidt ud, kan man faktisk modvirke det slidte udseende lidt ved at
købe lidt nyt at sætte det sammen med..... et slidt bluse ser ikke så slidt
ud hvis den er sat sammen med et par nye bukser, og omvendt.....

men dertil kommer så også at man kan spare lidt for meget på det.... tit kan
man hvis man er vågen, få 3 t-shirts til næsten ingen penge... der er jo
heldigvis tilbudssæsoner hele året igennem ;)

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Nette

Dato : 30-10-05 21:16

"Sabina H." skrev
> [...]
gange
> hellere lade barnet gå i et par billige der passer.....

Sko skal være store til et barn! - Og man kan komme rigtig langt med en
ekstra sok om vinteren.
Ang. bukserne, så har jeg nu aldrig oplevet at de børn, jeg har været
omkring haft svært ved at bevæge sig, selvom bukserne har haft et lille
ombuk eller er syet op. Vi snakker ikke om flere størrelser!

> [...]
slidt
> ud hvis den er sat sammen med et par nye bukser, og omvendt.....

Næ, men nu tænkte jeg mere på den dejlige fornemmelse at smide et par slidte
OG for små bukser ud.

Nette

Fra : Sabina H.

Dato : 30-10-05 22:39

Nette wrote:
> Sko skal være store til et barn! - Og man kan komme rigtig langt med
> en ekstra sok om vinteren.

ja, store men ikke FOR store... jeg taler altså om et par sko der var 2
numre for store til barnet, om sommeren, hvor et par sokker var umulige....
skoen var en Fila sko(fila er generelt en ret bred og klodset tennissko) i
størrelse 30, og fødderne var en lille smal pigefod i størrelse 28..... hun
både svømmede og sejlede i dem*G* og, som bekendt, faldt over sine egne ben
første gang hun prøvede på at løbe i dem.....

Babyklar skriver omkring børnesko: http://www.babyklar.dk/baby/børnesko.htm
Når du køber sko til dit barn, skal de være ca. 1½ cm længere end barnets
fod. Det svarer nogenlunde til, at du skal kunne få din tommelfinger ned
mellem barnets hæl og skoens hæl.

nu ved jeg ikke med dig, men min tommefinger er sku ikke 1½ cm bred*G*
jeg har altid holdt mig til at skoen skal sidde til omkring foden, og når
skoen er på, og barnet står med vægten på foden, skal der være mindst 1 cm
frirum fortil i skoen.... men ikke mere, for så "flapper" skoen når barnet
går, og det er jo heller ike godt....

> Ang. bukserne, så har jeg nu aldrig oplevet at de børn, jeg har været
> omkring haft svært ved at bevæge sig, selvom bukserne har haft et
> lille ombuk eller er syet op. Vi snakker ikke om flere størrelser!

nej, DU gør ikke*G* men jeg har såsandelig oplevet det....

tøjstørrelser i forskellige mærker er jo næsten lige så forskellige som
børn... hvor nogle i en 140 feks passer min søn perfekt, vil andre i samme
størrelse være næsten 7-10 cm for lange på både ben og ærmer....
et andet problem jeg oplever er lange ben versus smal om livet.... det er
DØD svært at finde almindelige bukser i den rette længde med den rette
livvidde, hvis vi altså ikke lige snakker om bukser med elastikker....
når man er 11 begynder moden så småt at røre på sig, og så er det sku ikke
fedt hver eneste dag at gå i jogginbukser.....
han har faktisk et par cowboybukser som er næsten et par år gamle som først
NU passer ham i livet OG længden*G*

> Næ, men nu tænkte jeg mere på den dejlige fornemmelse at smide et par
> slidte OG for små bukser ud.

hehe jeg nyder den skam også men min søn HADER når jeg er nødt til at smide
tøj ud han er blevet for stor til eller som er blevet for slidt*G* grunden
til at det er slidt er jo at det er skøøøøøønt at gå i ;)
--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Nette

Dato : 30-10-05 23:42

"Sabina H." skrev

> [...]
umulige....

> nej, DU gør ikke*G* men jeg har såsandelig oplevet det....

Ja, men Sabina, du snakker om dårlig erfaring med noget tøj, der var købt
ALT for stort. - Jeg snakker om tøj, der er en anelse for stort.
Selvfølgelig skal man ikke købe tøj, der er flere numre for stort og regne
med det passer perfekt. Det har jeg heller aldrig påstået.

Jeps

Nette

Fra : Sabina H.

Dato : 31-10-05 00:00

Nette wrote:
> "Sabina H." skrev

> Ja, men Sabina, du snakker om dårlig erfaring med noget tøj, der var
> købt ALT for stort. - Jeg snakker om tøj, der er en anelse for stort.

jaja, men nu kom det jo ud fra mit eksembel, så jeg tænkte jeg hellere måtte
uddybe*G*

> Selvfølgelig skal man ikke købe tøj, der er flere numre for stort og
> regne med det passer perfekt. Det har jeg heller aldrig påstået.

i know ;)

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Carsten Riis

Dato : 30-10-05 23:54

Sabina H. skrev den 30-10-2005 22:38:

> hehe jeg nyder den skam også men min søn HADER når jeg er nødt til at smide
> tøj ud han er blevet for stor til eller som er blevet for slidt*G* grunden
> til at det er slidt er jo at det er skøøøøøønt at gå i ;)

Jep. Den fornemmelse giver sig nok ikke lige med det første.

Mand har vel sin "føle sig godt tilpas"-skjorte eller sine "sko man lige
smutter i"-sko

Fra : Tina

Dato : 02-11-05 14:45

"Nette" <nettesnetpostfjerndette@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> nederdel

hov du glemte langbukserne der stadig kan nå omkring maven, klipper man
benene af og vupti nye shorts i valgfri længde *LOL*

Tina

Fra : Cocoamum

Dato : 02-11-05 14:55

Tina skrev:
> [...]
>>

> hov du glemte langbukserne der stadig kan nå omkring maven, klipper man
> benene af og vupti nye shorts i valgfri længde *LOL*

Og sparkedragterne, der er for små i benene - af med fødderne (altså
sparkedragtens - ikke barnets)

Tine

Fra : Carsten Riis

Dato : 30-10-05 23:51

Sabina H. skrev den 30-10-2005 18:57:

> [...]
> dig....
> og slet ikke alle der lægger så meget tanke i det*G*

specialiseret ved jeg ikke om det er. Men det har da holdt de seneste
3 år holdt min økonomi "oven vande" med plads til udskiftning af
opvaskmaskine og en restskat her i 2005. Begge dele havde jeg ikke
indkalkuleret.
Det kostede desværre en udlandsrejse, men det ville det nok alligevel,
da jeg jo fik arbejde henover sommerferien.

Vi har såmend kun 4 konti som jeg kan flytte rundt med.

Konens dankortkonto Til de udgifter man har til daglig
Min dankortkonto Til de udgifter man har til daglig
Budgetkonto Til de faste udgifter (lån, forsikring, husleje mv.)
Sikkerhedskonto Til opsparing fx til de uforudsete udgifter el. hvis
der er penge til overs fra de øvrige tre konti.

Og grunden til jeg spurgte var såmend fordi vi har de to dankortkonti og
det nok bliver dem som bliver "belastet" af dagligdagsindkøbene (bleer,
mad mv.)
Hvis der så ikke er nok på de to konti, så må jeg jo se på hvad der er
på budgetkontoen af udgifter af knap så høj vigtighed.

> prøv engang at regne lidt på hvad det ville koste dig at skifte næsten hele
> din garderobe ud bare halvårligt.....

Tja, det er jeg jo godt igang med. Altså skifte min gardrobe ud.
Men mere fordi jeg har droppet xxx'erne i min tøjstørrelse. Jep der var
4x'er i mit tøj en overgang. Nu er der kun et enkelt tilbage.

Og jeg glæder mig til, at kunne tage mig af de tøjtilbud som er i
Kvyckli og Tøfex. Og droppe de dyre specialforretninger for store
mennesker.
Men alt det kan vi snakke om i dk.helbred.slank.

Fra : Sabina H.

Dato : 31-10-05 00:07

Carsten Riis wrote:

> [...]
> Hvis der så ikke er nok på de to konti, så må jeg jo se på hvad der er
> på budgetkontoen af udgifter af knap så høj vigtighed.

der vil jo blive en merudgift, ligesom der bliver en smule øget indtægt....
når man får sådan en lille en, skal man til at omdisponere efter det....
her i huset har vi også fire konti, hvoraf den ene er den hvor ALT går ind
på, og så fordeler det sig ud derfra, til henholdsvis budget og personlige
konti.... hvad der er i overskud på den konto, er så det der kan bruges til
ekstra luksus eller uforudsete udgifter, ligesom der indimellem omdisponeres
på budgetten....
jeg er jublende lykkelig for min netbank, fordi det tillader at jeg
omrokerer med pengene som det passer til vores økonomi og liv ;)

> Tja, det er jeg jo godt igang med. Altså skifte min gardrobe ud.
> Men mere fordi jeg har droppet xxx'erne i min tøjstørrelse. Jep der
> var 4x'er i mit tøj en overgang. Nu er der kun et enkelt tilbage.

cool ;) tillykke....
men selvom du er i gang med at skifte tøjet ud, er der vel stadig noget du
ikke helt skifter ud, som feks undertøj, strømber og måske endda enkelte
tøjdele som bare lægges ind i stedet (her tænker jeg på pæne habitter og
lign)...
men det giver alligevel et rimeligt realistisk bud for dig... for der er
altid overgangsperioder hvor noget af det gamle stadig passer, eller bare er
så pænt stadig at man gemmer det liiiiige lidt længere....

glæder jeg mig til at høre om ;)

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Søren Mors

Dato : 01-11-05 20:33

Sabina H. wrote:

> [...]
> dagen, så bliver udgiften ca 600 kroner om måneden og køber du tilsvarende
> de billigste bleer, så er månedens udgift knap 200 kroner."

Hvad dælen er det for nogle bleer der koster over 4 kroner stykket.
Normalprisen for Libero er så vidt jeg husker ~180 kroner for 50-60
stykker, hvilket lander lige under 4 kroner. Jeg har dog altid opfattet
normalprisen på de dyre bleer som en dårlig vittighed. Der går aldrig
mere end 2-3 uger før enten Bilka, Føtex eller Kvickly har dem på tilbu
til ~180 kroner for 2 pakker.

> [...]
> hvor du kan få en smart bluse for ca 70 kr i føtex eller tøj og sko, og man
> kan vælge det dyre NoaNoa til 4-500 kr for en tilsvarende bluse....

Eller en af de bedre brugt tøjs butikker, 10 kroner for en bluise. Tøj
til de helt små kan holde til mange børn før det er slidt op.
Mødrehjælpens butik i Århus kan klart anbefales.

Søren Mors

Fra : Thomas Corell

Dato : 01-11-05 22:54

Søren Mors wrote:

> Hvad dælen er det for nogle bleer der koster over 4 kroner stykket.

"Huggies Convertibles 2 in 1", normalprisen er ~110,- for 27 stk.

Du kan (mod betaling) læse testen på www.taenk.dk det er i 2005/57
nummeret. Eller på bibliotekets læsesal ganske gratis (nu snakker vi jo
om at spare ;)).

> [...]
> normalprisen på de dyre bleer som en dårlig vittighed. Der går aldrig
> mere end 2-3 uger før enten Bilka, Føtex eller Kvickly har dem på tilbu

I denne uge er det så Føtex+Kvickly der har dem til en lille 100, for
pakker med 38-70 stk. Så ofte som bleer er på tilbud, vil jeg give dig
ret i at det er en dårlig vittighed.

> Eller en af de bedre brugt tøjs butikker, 10 kroner for en bluise. Tøj
> til de helt små kan holde til mange børn før det er slidt op.
> Mødrehjælpens butik i Århus kan klart anbefales.

Det samme kan den i København. Derudover er den blå avis også et kig
værd, hvis man leder efter billigt/brugt tøj.

--
Don't waste space

Fra : Mette & Jacob

Dato : 29-10-05 12:18

Hej

Jeg tror det kommer helt an på om man kan arve tøj eller man skal ud at købe
det hele fra nyt. Små børn er nok også lidt dyrere end større børn. Her
tænker jeg på at de meget vokser hurtigt ud af deres tøj, og så udgiften til
bleer.
Jeg gætter på at vi har sat det månedlige forbrug op med 1500-2000 kr om
måneden efter vi har fået barn. Vi arver en del, men køber også ind imellem.
Jeg køber ikke dyrt tøj, men går hellere på udsalg efter de gode mærker.
Bilka har også en udmærket børnetøjafdeling.
Nogle måneder er også klart dyrere end andre. F.eks sidste måned: Vintersko,
vinterstøvler, flyverdragt, jakke, hue, vanter. Samlet pris ca 1600 kr. +
det normale forbrug.

MVH Mette
-Mor til Peter, 1½ år.

Fra : Lise Hansen

Dato : 29-10-05 12:46

"Mette & Jacob" <hoeggaard[VÆK)@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> købe det hele fra nyt. Små børn er nok også lidt dyrere end større børn.
> Her tænker jeg på at de meget vokser hurtigt ud af deres tøj, og så

Desværre bliver de ikke billligere drift jo ældre de bliver. Efterhånden
som
de vokser til, bliver det sværere af finde tøj til dem i f.eks Bilka og
Føtex, som vi ellers gjorde god brug af, da de var små..Fodtøj har vi
altid
købt i en skotøjsbutik, og det er også det eneste, vi aldrig har sagt ja,
til at arve. De får også nogle fritidsinteresser, når de bliver ældre
såsom
spejder, håndbold, fodbold osv. Det koster i kontingent, udstyr og så skal
man som forældre også skiftes til at køre til kampe, stævner, diverse
lejrture og hvad der ellers er af den slags i forbindelse med det.

Og madbudgettet........ bliver i hvert fald ikke mindre, skal jeg lige
hilse og sige. De spiser bare noget andet og MEGET mere. Nu har jeg godt
nok
også to aktive drenge, der aldrig har fejlet noget, hvor maden skal ligge.
Og de er nu 21 og 19 år og begge nogle lange bønnestager på henholdsvis
202
cm og l86 cm.

Lise

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 30-10-05 23:18

Carsten Riis wrote:
> [...]
>
> Når barnet så skal i daginstitution. auuucchhhh, den river jo tænder
> ud, da der er man jo mindst om i ca. 2000 kroner pr. barn. Så det er

Når socialrådgivere laver en beregning på om familer har det fornødne
til barnet beregner de ca 1300 kr pr barn. pr måned.

Dette har jeg fra min kone som er børn og unge socialrådgiver på 7` evne år.
Mon ikke de fleste her kan nikke genkendende til beløbets størrelse over
tid?

Det er uden alle ekstraudgifter og dermes incl alt.

--
Venlig Hilsen Kevin Vilhelmsen

Fra : Carsten Riis

Dato : 30-10-05 23:56

Kevin Vilhelmsen skrev den 30-10-2005 23:18:

> Når socialrådgivere laver en beregning på om familer har det fornødne
> til barnet beregner de ca 1300 kr pr barn. pr måned.

takker for oplysningen

Jeg så lige i Fakta et lille glas Nestle babymos (altså uden baby )
12,25. Det er sgu røveri på højlys dag.

Kald mig bare jyde, men det burde kunne laves billigere.

Fra : Nette

Dato : 30-10-05 23:59

"Carsten Riis" skrev

> Jeg så lige i Fakta et lille glas Nestle babymos (altså uden baby )
> 12,25. Det er sgu røveri på højlys dag.
>
> Kald mig bare jyde, men det burde kunne laves billigere.

Det kan det også, men så kan det ikke købes i glas, Carsten. Men det er nok
også det bedste.
Det er lige årstid for æbler, så du kan såmænd nok lave 15 glas af den slags
pt. til samme pris, eller endnu flere, hvis du selv har æbler i haven.

Tillykke, hvornår skal det være?

Nette

Fra : Sabina H.

Dato : 31-10-05 00:09

Carsten Riis wrote:
> Jeg så lige i Fakta et lille glas Nestle babymos (altså uden baby
> ) 12,25. Det er sgu røveri på højlys dag.
>
> Kald mig bare jyde, men det burde kunne laves billigere.

ja da... hjemme ;)
nu er du jo også velsignet med en kone der kan lave skøn mad ;) så mon ikke
hun kan bikse noget skønt sammen...

jeg må lgie pointere at jeg faktisk ikke brugte al den dyre "færdigmad" ret
meget..... glassene blev kun købt til "nødløsninger", når man var ude og
skulle have "fast-baby-food"..... og pakkerne serverede jeg udelukkende til
morgenmad, de dage jeg ikke lavede havregrød....

det kan sagtens lade sig gøre at lave det billigere selv, det kræver bare
tid ;)
--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Lise Hansen

Dato : 31-10-05 08:03

> [...]
> til morgenmad, de dage jeg ikke lavede havregrød....
>
> det kan sagtens lade sig gøre at lave det billigere selv, det kræver

Det er lige nøjagtigt billigere og meget sundere, og ret meget mere tid at
lave det selv, tager det altså ikke. Nu har jeg efterhånden fyldt alt,
hvad
der findes på markedet af forskellige "fast-baby-food-produkter" (fedt
udtryk tager jeg med i legestuen i næste uge) i diverse babyer OG
lavet
lige så meget fra bunden af. Tit har jeg haft 2-3 børn, der skulle have
noget forskelligt. Derfor ved jeg, at det kun tager et lille øjeblik mere
at
lave det selv.

Glas og pulvermad er jeg ikke tilhænger af, og underligt nok har "ungerne"
efterhånden, som det har vundet mere indpas, fået mere og mere udslet og
eksem..... Det siger jeg, uden have belæg for at vide med sikkerhed, at
det
er derfra....

Youghurt er også "puf"-mad.

Lise (dagplejer)

Fra : Tina

Dato : 02-11-05 15:02

> Kevin Vilhelmsen skrev den 30-10-2005 23:18:
> >
> Jeg så lige i Fakta et lille glas Nestle babymos (altså uden baby )
> 12,25. Det er sgu røveri på højlys dag.
>
> Kald mig bare jyde, men det burde kunne laves billigere.

Jamen Carsten Baby mos hører altså heller ikke med på south beach ))

Mine unger har aldrig fået baby mos, dvs jeg købte sådan et glas en eneste
gang, men ville ungen æde det, niks ikke på vilkår, så lav hellere noget
sundt og nærende mad selv.

Hvad vi bruger pr måned det godtnok ikke nemt at sige ... de får mad hver
dag (det der nogle der siger de skal have?) Madpakker, eftermiddagsmad,
frugt, grøntsager osv osv. Der bliver vasket tøj hver dag, de kommer i bad
hver dag (ovenikøbet i varmt vand... frås *G*)) de ser børnetime/ dvd´er
hver dag (strøm)... jeg tror det er umuligt at regne ud hvad et barn præcist
koster, der er også stor forskel på børn hvor meget de spiser, gror osv.

Nu feks sidste måned (børnepenge) brugte jeg til mine 2 børn 3000 på
flyverdragter, jakker, vinterstøvler, sko, vanter, meget nyt tøj, huer,
undertøj osv alt hvad vi lige manglede, og i denne måned bliver der så ikke
købt tøj medmindre der lige er et super godt tilbud et sted. Jeg fornyer
børnenes garderobe med det de lige mangler hver gang der kommer børnepenge,
og ellers får de kun noget hvis de virkelig mangler eller hvis der lige er
et super godt tilbud.

Jeg har ikke den fjerneste ide om hvor meget mine unger "koster" men det er
dyrt at få børn uden tvivl, men alt skal jo ikke gøres op i penge. Glæden,
kærligheden, familielivet osv er bare guld værd og kan bare ikke gøres op i
kr og ører.

Skal du til og være far eller er du det siden du spørger?

Mange hilsner
Tina

Fra : Carsten Riis

Dato : 02-11-05 18:44

Tina skrev den 02-11-2005 15:02:

> Jamen Carsten Baby mos hører altså heller ikke med på south beach ))

Der er jo ingen sukker i, så det burde ikke være noget problem.

> [...]
> koster, der er også stor forskel på børn hvor meget de spiser, gror osv.

Jeg vil heller ikke have tallet ned til 25 ører-niveauet. Snarere om man
skal finde 500-1000-2000 eller 4000 kroner i budgettet pr. måned.

> [...]
> kærligheden, familielivet osv er bare guld værd og kan bare ikke gøres op i

Tja, men hvis man ikke bare et par gange om året lige kigger sine
økonomi efter i sømmene og finder ud af, hvad pengene bliver brugt til.

Såfremt man skal rykke pengene til ungens (ungernes) daglige drift, så
er det jo meget fornuftigt at se med hvilken højde grønthøsteren skal
køre hen over de øvrige udgifter.

> Skal du til og være far eller er du det siden du spørger?

Nej, som jeg skrev i et andet indlæg, så er interessen i "børneøkonomi"
kun af teoretisk interesse.

Bare rolig, såfremt det sker så kommer der helt andre spørgsmål på banen.

Fra : Sabina H.

Dato : 02-11-05 19:50

Carsten Riis wrote:
> Jeg vil heller ikke have tallet ned til 25 ører-niveauet. Snarere om
> man skal finde 500-1000-2000 eller 4000 kroner i budgettet pr. måned.

det er slet ikke så simpelt at stille op, Carsten.....
dels vil der jo være en merindtægt i form af børnechecken.....
dels vil visse af varene efterhånden være varer man alligevel køber til sig
selv, men måske køber en smule mere af, og derfor kan man få større og bedre
udbytte af mængderabatter....
dels er det forhåbentlig ikke økonomien der afgør om man skal have et barn
eller ej... det er de færreste familier i dag der ikke kan få økonomien til
at fungere med en smule fornuft med børn.....

vil du have et mere realistisk bud, så prøv at allierere dig med M og K, og
følg dem i deres indkøb i en månedstid ;)

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Torben Borre Larsen

Dato : 01-11-05 21:08

"Sabina H." <sabina@websetter.dk> den 30. oktober 2005 kl. 15:22 +0100
skrev:

>igen, JEG mener ikke man kan adskille det... længere er den ikke? hvorfor
>er
>det så svært at forstå?
Inden jeg skrev dette indlæg så jeg at der var mange flere, som jeg ikke
har læst endnu.
Så bliver dette dobbelt-konfekt, så bruge slettetasten.

Hvis man er en famiilie, der skal finde pengene kan man naturligvis IKKE
skellne de små knap så udgiftskrævende ting ved at have børn med de store
dyre investeringer.

Omvendt spurgte spørgeren - din gode ven Carsten - om de små ting. Jeg
forstod, at Carsten ved, at der er en række STORE udgifter til Barnevogn,
indretning af Børneværelse, togbanen for derengene o.s.v., - mens han
gerne ville have nogle tilbagemeldinger om de "SMÅ" udgifter til
dagligdagen.

Derfor er det vil fair, at kunne svare Carsten uden at svare på de STORE
ting.

Jeg ved så også, at de "SMÅ" ting i dagligdagdagen hurtigt kan voske sig
STORE - og blive dyre.

Og min konklusion er: Du skal med hjertet betale og købe ind, så det er
til bedste for dit barn.

Fortsat god debat.
--
Venlig hilsen
Torben Borre Larsen

Fra : Torben Borre Larsen

Dato : 01-11-05 21:21

Holst <newsoct05@shelter.dk> den 31. oktober 2005 kl. 15:46 +0100 skrev:
>Ja, lang tids erfaring. Det tjener ikke noget formål at diskutere videre
>med Sabina,

Jeg har haft STOR glæde af at læse Sabine's indlæg i denne gruppe, - så
jeg håber at Sabine fortsætter med at øse ud af erfaringerne.

Skulle der være et enkelt progvokerende indllæg, - så har vi heldigvis den
mulighed, at vi IKKE deltager i denne del af debatten.

--
Venlig hilsen
Torben Borre Larsen

Fra : Thomas Corell

Dato : 01-11-05 22:58

Torben Borre Larsen wrote:

> Jeg har haft STOR glæde af at læse Sabine's indlæg i denne gruppe, - så
> jeg håber at Sabine fortsætter med at øse ud af erfaringerne.

Der skal bestemt være plads til alle. Sabina bidrager jo også med sine
synspunkter. Så jeg håber da også at hun bliver, og tror seriøst der
skal mere til at skræmme hende væk (heldigvis) ;)

> Skulle der være et enkelt progvokerende indllæg, - så har vi heldigvis den
> mulighed, at vi IKKE deltager i denne del af debatten.

Præcis, ligesom vi alle har ret til at forlade diskusionen, når vi ikke
orker den mere.

--
Don't waste space