Filserver der spejles?
Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 28-10-05 15:06

Jeg har et ønske om at sætte en filserver (omkring 300-400 GB) op på
netværket - gerne en standalone boks som bare tilsluttes strøm og
netværkskabel. Den skal kunne tilgås af både PC og Mac. Ydermere skal jeg
kunne sætte en tilsvarende filserver op, som spejler denne server, således
den ekstra server kan flyttes om aftenen - evt. tages med hjem.

Målet er at have en sikkerhed for data på disken i form af spejling til
anden filserver, i tilfælde af fejl på den ene, kan den anden overtage med
det samme (det behøver ikke være et umærkeligt skift, nedetid på nogle
minutter op til en halv time er acceptabelt).Samtidigt vil jeg kunne tage
den ene server med mig så jeg er dækket ind i tilfælde af brand og tyveri.

Hvordan gøres det lettest? Jeg kunne selvfølgelig sætte to Windows servere
op, men så snakker vi to licenser + hardware og ulempen ved størrelsen i
forbindelse med at tage den med hjem hver dag. Jeg har en drøm en noget der
ligner en ekstern harddisk ligesom den man kan få med firewire/usb
tilslutning, men det skal være til et netværk.

Jeg håber nogen sidder derude med en fornuftig løsning der ikke koster det
brune ned af benene. Budgettet er vel omkring 5.000,- +/-

På forhånd tak.

--
MVH Thomas
http://www.pudekamp.dk - live webcam

Fra : Hans

Dato : 28-10-05 15:11

..°o.O Thomas O.o°. wrote:

> Jeg håber nogen sidder derude med en fornuftig løsning der ikke
> koster det brune ned af benene. Budgettet er vel omkring 5.000,- +/-

Et par stykker af denne NAS fra Synology burde kunne gøre det:

http://www.synology.com/enu/products/diskstation/DS-101g_plus/index.php?page=overview.html

Forudsætningen er dog, at de kommer til at køre på et Gigabit LAN, da 3-400
GB ellers vil være helt urealistisk at synkronisere.

Hans

Fra : Lars Jørgensen // 27~

Dato : 28-10-05 18:52

> Et par stykker af denne NAS fra Synology burde kunne gøre det:
>
> http://www.synology.com/enu/products/diskstation/DS-101g_plus/index.php?page=overview.html

Har ovenstående.

tror ikke du kan sætte den til at lave en back up på en disk magen til, men
du kan tilslutte en USB disk som den kan lave back up til. den virker fint
her. Den kan endvidre tilgås på alle verden mulige og umulige måder også
ikke at forglemme. Den er hurtig som i h... kan ikke mærke at jeg arbejder
med data som ligger på et net disk.
Kan varmt anbefale den.

Skriv hvis du vil have yderligere info.

Lars

Fra : Gert Krabsen

Dato : 28-10-05 19:11

Lars Jørgensen // 2750 wrote:
> [...]
> ikke at forglemme. Den er hurtig som i h... kan ikke mærke at jeg arbejder

Enig. Den har sådan set kun een fejl: Efter et strømudfald skal den
startes manuelt, så den skal ikke sættes for utilgængeligt.

/Krabsen

Fra : Lars Jørgensen // 27~

Dato : 28-10-05 19:50

"Gert Krabsen" <fjernkrabsen@fjernkrabsenfjern.dk> skrev i en meddelelse

> Enig. Den har sådan set kun een fejl: Efter et strømudfald skal den
> startes manuelt, så den skal ikke sættes for utilgængeligt.

Er ikke helt enig.
Det er et punkt i opsætninger der hedder:

Power Recovery
When this function is enabled, the system will boot up automatically
after getting power source supply if the system shuts down abnormally
because of power failure.
Enable Power Recovery function
Lars

Fra : Gert Krabsen

Dato : 28-10-05 20:04

Lars Jørgensen // 2750 wrote:
> [...]
> When this function is enabled, the system will boot up automatically
> after getting power source supply if the system shuts down abnormally

Hvor F.... finder du det henne?

Jeg har ledt huller i jorden - og på to versioner ( 101b og 101g+)

/Krabsen

Fra : Lars Jørgensen // 27~

Dato : 28-10-05 21:04

> Hvor F.... finder du det henne?
>
> Jeg har ledt huller i jorden - og på to versioner ( 101b og 101g+)

101g+:

Under system og herefter Hardware Manager.

Hardware Manager
[...]

Write cache support
I/O performance will improve when the disk write cache is turned on.
However, data loss may occur should there be abnormal power failure.
Turn on disk write cache support

HDD Hibernation Setup
If you set an idle time, the hard disk will be in hibernation mod
after the system idling for the period of time you set.
Idle time: none10 min15 min20 min30 min1 hour2 hour3 hour4 hour5
hour

Fra : Gert Krabsen

Dato : 28-10-05 21:45

Lars Jørgensen // 2750 wrote:
> [...]
> after the system idling for the period of time you set.
> Idle time: none10 min15 min20 min30 min1 hour2 hour3 hour4 hour5

Hm. Jeg skulle lige til at skælde ud, for det punkt fandtes ikke på min.

Men 10-øren faldt heldigvis, så en Firmware-opgradering hjalp gevaldigt.

Og dermed bortfalder mit eneste argument imod Synology, og jeg er endnu
gladere for de to jeg har

/Krabsen

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 29-10-05 14:05

"Lars Jørgensen // 2750" <nyhedsgruppe_remove_@webspeed.dk> skrev i en
meddelelse news:43626527$0$38709$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> [...]
> også ikke at forglemme. Den er hurtig som i h... kan ikke mærke at jeg
> arbejder med data som ligger på et net disk.

Så for at skære det ud i pap:

Jeg kan købe sådan en boks (101g+) og sætte en SATA disk i, som så kan
bruges i et blandet PC/Mac miljø, og så tilslutte en ekstern USB disk til
den, som den løbende kan kopiere data overpå, så de to diske altid er ens?

Fås den hos lokale hardware pushere eller skal jeg udenbys for at købe den?

--
http://lalala.dk - Dolp den lyseblå flodhest

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 29-10-05 14:10

".°o.O Thomas O.o°." <flash4 it.invalid> skrev i en meddelelse
> Fås den hos lokale hardware pushere eller skal jeg udenbys for at købe
> den?

Så lige jeg kan købe den hos Zitech.

Fra : Hans

Dato : 29-10-05 14:12

..°o.O Thomas O.o°. wrote:
> [...]
> bruges i et blandet PC/Mac miljø, og så tilslutte en ekstern USB disk
> til den, som den løbende kan kopiere data overpå, så de to diske
Ja.

> Fås den hos lokale hardware pushere eller skal jeg udenbys for at
> købe den?

Hans

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 29-10-05 00:43

understøtter de NTFS?

Fra : Hans

Dato : 29-10-05 06:37

Bjarke Hansen wrote:
> understøtter de NTFS?

De kan rent umiddelbart ikke integreres i et NT-miljø på brugerniveau hvis
det er det du mener, og så bruger de deres eget filsystem som rent
umiddelbart hverken ligner NTFS eller Unix, men kun på den interne harddisk.
Tilsluttede USB-enheder beholder det formaterede filsystem.

En harddisk som er formateret i Synology'en genkendes ikke i f.eks.
Partitionmagic som viser invalid partition table, og ikke kan genkende
filsystemet. Til gengæld har jeg ikke oplevet, at filer fra et NTFS afsnit
har mistet attributter ved at have været kopieret over på diskstationen, så
dens filsystem må alligevel være kompatibelt med andre som anvender udvidede
attributter.

Hans

Fra : Bo Møller

Dato : 29-10-05 09:46

Lyder sgu meget spændende med de bokse fra synology.

Køber man bare en synology "kasse" og smækker en harddisk i og så
formaterer "kassen" den i sit interne format og så tilslutter man den
bare på netværket og man kan accesse den fra XP?

Bo

Fra : Lars Jørgensen // 27~

Dato : 29-10-05 10:06

"Bo Møller" <bo.h.moeller@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Ja, mere eller mindre. Du laver en tilslutning som et netværksdrev på din XP
maskine, men ellers er det rigtigt det du skriver

Lars

Bo