Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
rente udregning ?
Fra : Martin

Dato : 28-10-05 10:54

hvordan regner man rente ud mht. banklån ?

vi har et boliglån på 7,5 % og har snakket med et andet pengeinstitut hvor
de kunne tilbyde 7,055 %

de regnede vores rådighedsbeløb ud til ca. 6500 kr pr måned ved 7,5 % og til
ca. 7000 kr pr måned ved 7,055% altså en difference på 500 kr

men.... jeg fik en masse smidt i hovedet om lånemuligheder,låneomlæggelser
osv osv.. så glemte at høre løbstiden på lånet,nogle der vil regne det ud
for mig og fortælle hvordan man gør ?

lånet er på ca. 285.000 og er sådan både ved 7,055% og 7,5 %

Martin

Fra : Martin

Dato : 28-10-05 11:05

"Martin" <ole@ole.ole> skrev i en meddelelse
> [...]
> for mig og fortælle hvordan man gør ?
>
> lånet er på ca. 285.000 og er sådan både ved 7,055% og 7,5 %

ups... vi betaler 3400 kr pr måned på lånet....

Martin

Fra : Martin

Dato : 28-10-05 12:59

> [...]

hvis i også gider udregne hvad løbstiden er ved f.eks 5,5 %

Martin

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 28-10-05 19:46

In article <43621271$0$8835$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Martin wrote:

> "Martin" <ole@ole.ole> skrev i en meddelelse

> hvis i også gider udregne hvad løbstiden er ved f.eks 5,5 %

Så falder den til 105,9 måneder. Der spares ca. 1 år ud af 10.
Du kan også regne den anden vej og se hvad du skal betale pr måned
i 10 år med en rente på 5.5%:

Det er så PayMenT (PMT) funktionen du skal bruge. Renten pr måned er
0,4562% ved 5,5% med kvartårig rentetilskrivning.

PMT( 0,004562; 120; 285000 ) = 3089,47 kr/md.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 28-10-05 19:31

In article <4361f527$0$8884$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Martin wrote:
> [...]
> for mig og fortælle hvordan man gør ?
>
> lånet er på ca. 285.000 og er sådan både ved 7,055% og 7,5 %

Har du et regneark ? Ellers download OpenOffice fra OpenOfice.org
Kan det samme som Excel men er gratis.

Jeg går ud fra, at der er kvartalsvis rentetilskrivning.
Så de 7% bliver til 1,75% per kvartal, og 1.0175^(1/3)-1 = 0,58% md.
(hvis vi tager renters regning med).

I OpenOffice hedder funktionen du skal bruge NPER (number of Periods).
NPER(0,0058; 3400; -285000) = 115.14 måneder.

Eller hvis vi smider 7.5% ind som rente, så får vi 118.75 måneder.

Fra : Martin

Dato : 28-10-05 21:50

> [...]
> NPER(0,0058; 3400; -285000) = 115.14 måneder.
>
> Eller hvis vi smider 7.5% ind som rente, så får vi 118.75 måneder.

hhmmmm alt det med

(PMT( 0,004562; 120; 285000 ) = 3089,47 kr/md) og (NPER(0,0058;
3400; -285000) = 115.14 måneder.) samt (1.0175^(1/3)-1 = 0,58% md)

det forstår jeg ikke særlig meget af... evt en nemmere/mere detaljeret
forklaring ?

jeg har excel,findes der evt et program hvori man kan skrive div. ting og så
regner den selv tingene ud ?

jeg kan ikke finde der payment

Martin

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 29-10-05 09:17

In article <43628ef4$0$8839$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Martin wrote:

> [...]
> forklaring ?
>
> jeg har excel,findes der evt et program hvori man kan skrive div. ting og så

Jeg har ikke tusindvis af kroner til diverse Microsoft produkter,
men under finansielle funktiomer skulle der gerne være en der hedder
ca. det samme, og hvis det er en dansk excel du har, så kan den hedde
hvadsomhelst. Er der en funktion der hedder afdrag, betaling eller lign ?
Mine lærebøger er på engelsk, så jeg aner ikke hvad man har undersat det til.

Fra : Martin

Dato : 29-10-05 10:45

> [...]
> Mine lærebøger er på engelsk, så jeg aner ikke hvad man har undersat det

jeg har fundet nper i excel,men hvordan sætter man det op ?

i hjælp står dette

1
2
3
4
5
6
A B
Data Beskrivelse
12% Årlig rente
-100 Betaling, der er foretaget hver periode
-1000 Nuværende værdi
10000 Fremtidig værdi
1 Betalingen er forfalden i begyndelsen af perioden (se ovenfor)

men jeg har sat 7,055 % ind i stedet for 12 % så ændre den sig til 0,07055
og betalingen til 3400 nr 3 (betaling)
285.000 i nuværende værdi ? (men der sker intet der)

Martin

Fra : Martin

Dato : 29-10-05 11:22

> [...]

hvis det evt er nemmere at forklare med openoffice så kan jeg hente det i
stedet ??

Martin

Fra : Martin

Dato : 29-10-05 11:40

"Martin" <ole@ole.ole> skrev i en meddelelse

> "Martin" <ole@ole.ole> skrev i en meddelelse

jeg har fundet noget under indsæt > funktion > ydelse.... der kan man skrive
rente,antal ydelse samt nutidsværdi = lånets størrelse ?

jeg skriver så :

rente : 7,055 / 4 (for at få det til kvartårlig rente)
Nper : 120
NV : 285.000

så bliver resultatet
(kr 502.668,75)

kan det passe ?

Martin

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 29-10-05 14:22

In article <43635168$0$8885$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Martin wrote:

> [...]
>
> jeg skriver så :
>
> rente : 7,055 / 4 (for at få det til kvartårlig rente)

dit problem er din rente. Såfremt renten er 7% p.a. så bliver den
reelt lidt højere da der er rentes rente etc. Måden jeg regner den
månedlige rente ud på er:
A1 = helårlig rente. Skriv 7,055% eller 0,07055
A2= A1/4 = Dette er renten per kvartal.
A3 = (A2+1)^(1/3) -1 <- Dette er renten per måned.

renten pr måned erlidt kompleceret, da der ikke betales renters rente,
derfor denne udregning.

Den månedlige rente vil således for 7,055% være 0,5845%

Og din nutidsværdi er ikke 285.000, den er -285.000 da det er en gæld.
Din ydelse vil være 3311,14 kr/md.

Fra : Martin

Dato : 29-10-05 14:52

> [...]
>
> Den månedlige rente vil således for 7,055% være 0,5845%
>
> Og din nutidsværdi er ikke 285.000, den er -285.000 da det er en gæld.

ok,men kan man lave et program i openoffice hvor man kan ændre på
rente,ydelse,og år/måneder som man lyster og får de præcise udregninger ?

hvis ja,hvordan gør man ?

Martin

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 29-10-05 16:23

In article <43637e6a$0$8835$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Martin wrote:

> ok,men kan man lave et program i openoffice hvor man kan ændre på
> rente,ydelse,og år/måneder som man lyster og får de præcise udregninger ?
>
> hvis ja,hvordan gør man ?

Ja, men du vil have forskellige formler afhængigt af hvad du skal
udregne. den du fandt er bare en af dem. Så du skal "bare" finde de
andre formler. Du kan gøre det i Excel eller OpenOffice som du lyster.

I OpenOffice kan du bruge følgende:
PMT = betaling per termin når de andre er kendt
NPER = antale terminer
RATE udregner renten.
FV giver dig muligheden for at beregne fremtidsværdien af en række
betalinger. Du kan eksempelvis justere på renten og se hvor meget mere/mindre
der er betalt om 10 år, eller du kan sætte en anden periode ind, og se status
på det tidspunkt.

Generelt skal du husk, at du starter med -285.000 kr, altså et negativt beløb,
og dine indbetalinger er positive. Alternativt starter du med 285.000, og dine
indbetalinger er negative.

Fra : Jasper Norman

Dato : 30-10-05 02:05

> de regnede vores rådighedsbeløb ud til ca. 6500 kr pr måned ved 7,5 % og
> til ca. 7000 kr pr måned ved 7,055% altså en difference på 500 kr

Hej Martin.

Hvilken bank bruger du?

Jeg har lige været til møde i banken ang. et boliglån. Efter at have regnet
frem og tilbage, gav vores rådgiver grønt lys til at købe et hus, hvor vi
efter alle udgifter har 12.500 til rådighed pr. mdr. Det lyder derfor lidt
"eventyragtigt" at man åbenbart kan finde banker hvor de stiller sig
tilfredse med noget mindre?

Vi har talt med en del venner / bekendte ang. rådighedsbeløb, og der er
bestemt ikke mange der har over 10.000 til forbrug efter de faster udgifter,
og jeg synes da også selv, at 12.500 lyder af meget til rent forbrug, når
alt, lige fra rep. af bil til ferier er betalt.

Jeg er naturligvis ikke ude på, at ende på tvangsauktion, men jeg vil da
meget gerne høre om din banks syn på lånemulighederne.

Mvh

Jasper

Fra : Martin

Dato : 30-10-05 07:07

"Jasper Norman" <ahrensbach@FJERNESpc.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Martin.
>
> Hvilken bank bruger du?

bg-bank

> [...]
> hvor vi efter alle udgifter har 12.500 til rådighed pr. mdr. Det lyder
> derfor lidt "eventyragtigt" at man åbenbart kan finde banker hvor de

normalen er 3500,- pr voksen og 1750,- pr barn

> [...]
>
> Jeg er naturligvis ikke ude på, at ende på tvangsauktion, men jeg vil da
> meget gerne høre om din banks syn på lånemulighederne.

det er meget muligt at i har 12500,- efter alt er betalt,men det kan du
ingen jo overhovedet ikke,hvad nu hvis du har en fiat og jeg har en mercedes
? der er der allerede 2-3000,- i forskel pr. måned e.c.

min kæreste er nyudlært salgsassistent og jeg er selv voksenlærling,når jeg
om ca. 3 år er udlært hedder vores rådighedsbeløb ca. 11000,men sådan er det
jo at bo i provinsen.....

Martin

Fra : Martin

Dato : 30-10-05 10:20

så har jeg hentet openoffice...

hvilken formel skal jeg bruge for at finde ud af hvad jeg evt. sparer i tid
hvis jeg f.eks ændre afdraget fra 2000,- til f.eks. 2500,-

med samme tal,285000 i lån og 7,055 i rente

Martin

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 30-10-05 11:36

In article <43649048$0$8790$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Martin wrote:
> så har jeg hentet openoffice...
>
> hvilken formel skal jeg bruge for at finde ud af hvad jeg evt. sparer i tid
> hvis jeg f.eks ændre afdraget fra 2000,- til f.eks. 2500,-
>
> med samme tal,285000 i lån og 7,055 i rente

Har du regnet din rente ud pr måned som jeg skrev sidst ?
I så fald er det NPER (Number of PERiods).

Husk at hovedstolen (285000) og afdrag skal have forskelligt fortegn.

Fra : Martin

Dato : 30-10-05 11:53

> Har du regnet din rente ud pr måned som jeg skrev sidst ?
> I så fald er det NPER (Number of PERiods).
>
> Husk at hovedstolen (285000) og afdrag skal have forskelligt fortegn.

sådan,tak for hjælpen

Martin