Arbejdsgrupper i XP og WIN98
Fra : Ukendt

Dato : 27-10-05 15:17

Hej !

Pensionisterne i vores lille by har en datastue.
Den er nabo til en lille virksomhed, der har stillet bredbånd til rådighed
for pensionisterne.
Det har funket fint med to separate arbejdsgrupper, sålænge alle kørte
WIN98.

Men nu har pensionisterne fået XP på deres pc'er.
Og så er der kommet problemer.

XP-computerne kan se virksomhedens arbejdsgruppe og evt. hægte sig på.
Det var ikke meningen.

Og netværket er blevet meget ustabilt.
Datastuens pc'er er kun tændt nogle få timer fire dage om ugen.
Men XP'erne vil jo gerne styre tildelingen af IP-adresser alligevel.
Og så går der voldsom ged i det.

Er der nogen, der har løsningsforslag ?

mvh.

Abricosicus

Fra : Thomas Demant

Dato : 27-10-05 15:54

> [...]
> Og så er der kommet problemer.
>
> XP-computerne kan se virksomhedens arbejdsgruppe og evt. hægte sig på.
Windows 98 kan OGSÅ se en Windows XP arbejdsgruppe!
Men hvordan "hægte sig på" mener du? Du indstiller selv hvilken
arbejdsgruppe den enkelte maskine skal være medlem af.
Desuden - hvis Windows XP maskinerne endelig skulle komme i samme
arbejdsgruppe som firmaets. Hvad er så problemet? Det sker der vel intet
ved.

> Og netværket er blevet meget ustabilt.
> Datastuens pc'er er kun tændt nogle få timer fire dage om ugen.

> Men XP'erne vil jo gerne styre tildelingen af IP-adresser alligevel.
> Og så går der voldsom ged i det.
Hvorfor vil de det? Køre du DHCP server på Windows XP maskinerne? Som
standard er Windows XP et klient styresystem. Også vedrørende IP adresser.
Windows XP søger at få en IP fra DHCPen (det vil som oftest være fra en
router, i mindre virksomhedder, hjemmenetværker m.m.). Windows XP køre KUN
DHCP server, hvis du sætter dem op til deling af Internetforbindelse.

> Er der nogen, der har løsningsforslag ?
Ehh... Jeg har ikke, så længe jeg ikke kender problemet
Jeg ved ikke hvilke oplysninger virksomheden har på netværket, men det
lydder ikke smart at have netværket komplet delt.
Det bør deles op i to adskildte netværker! Det kan du bruge en router til,
som der tilsluttes virksomhedens netværk.

--
Thomas Demant
4990 Sx