Søgning i en varchar felt
Fra : N9

Dato : 27-10-05 12:30

Hej

Hvis jeg nu har en felt med følgende indhold

Cocker, Joe

Hvis en bruger indtaster "Joe Cocker" i søg felt, da jeg følgende sql
sætning.

select * from cd where [navn] like '%Cocker%' or [navn] like '%Joe%'

så får jeg fint resultat frem, men det er jeg synes ikke at det er optimere
og desuden kommer der andre med navn joe også frem.

Jeg har forstillet mig at man kunne i SQL split "Cocker, Joe" og der efter
lave samligningen, ville det give bedre performence??? eller er det kun på
den må man kan gøre??

Hilsner

N9

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 27-10-05 12:41

N9 wrote:
> Hej
>
> Hvis jeg nu har en felt med følgende indhold
>
> Cocker, Joe

To felter (fornavn, efternavn)?

> Hvis en bruger indtaster "Joe Cocker" i søg felt, da jeg følgende sql
> sætning.
>
> select * from cd where [navn] like '%Cocker%' or [navn] like '%Joe%'

select * from cd where [fornavn] like 'Joe%' and [efternavn] like
'%Cocker%'

For at optimere helt så skal du igang med fulltext søgning
http://www.databasejournal.com/features/mssql/article.php/3441981

http://www.google.com/search?q=fulltext+search+mssql

- Peter

Fra : ///M

Dato : 27-10-05 13:48

Peter Lykkegaard wrote:

> select * from cd where [fornavn] like 'Joe%' and [efternavn] like
> '%Cocker%'

Ser fint ud, men den vil også finde en evt. Joey Cocker, og det synes jeg er
forkert da man har skrevet "Joe Cocker" og dermed nok ikke vil have andre
end "Joe Cocker%".

///M

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-10-05 13:30

N9 skrev:

> select * from cd where [navn] like '%Cocker%' or [navn] like
> '%Joe%'

SELECT * FROM cd WHERE navn LIKE 'Cocker%Joe%' OR navn LIKE
'Joe%Cocker%'

Man kan evt. også trunkere foran søgetermen ('%Cocker%Joe%'), men
søgningen vil nok være hurtigere i den førstnævnte udgave.

En mere korrekt udgave er nok at benytte fuldtekstindeksering, jf.
Peter Lykkegaards indlæg.
--
Jens Gyldenkærne Clausen