Ordbøger i skolen ?
Fra : Kim

Dato : 27-10-05 11:26

Var til Kontaktdag på datterens skole ( 3. kl. ) og snakken faldt på
ordbøger.

Er der en lov der siger at skole ( privat eller folke ) skal udlevere div.
ordbøger til børnene ?

Da jeg gik i folkeskole ( er 41 i dag ) fik vi dem udleveret og har stadig
nogle af dem, men på min datters privatskole få de åbenbart ikke nogle.

Hvilke ordbøger ( ISBN ) anbefales/bruges i dag i skolerne, fra 3. kl og
opefter ?

Jeg snakker her om Dansk-Engelsk/Engelsk-Dansk, en almindelig
Dansk-ordbog og Retskrivningsordbog Dansk fremmedordbog osv osv
Der er jo en del at vælge mellem:
http://www.gad.dk/?url=/ordboger/ordbogerListe.asp%3Fsprog%3D1%26vissprog%3Dja

Mangler jeg nogle så min datter er dækket ind udover de 3-4 gamle jeg har
liggende fra min skoletid ?

Mvh Kim

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 27-10-05 12:33

"Kim" <no.way@dude.dk> skrev i en meddelelse

> Mangler jeg nogle så min datter er dækket ind udover de 3-4 gamle jeg har
> liggende fra min skoletid ?

Hun er ikke overhovedet dækket ind af ordbøger fra din skoletid. Dem vil jeg
anbefale dig at du smider ud og så købe nye.

Kan skolen ikke hjælpe med anvisning på, hvilke ordbøger de forventer, at
eleverne bruger?

Mvh. Lisbeth

Fra : Kim

Dato : 27-10-05 22:11

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> skrev
> Hun er ikke overhovedet dækket ind af ordbøger fra din skoletid. Dem vil
> jeg anbefale dig at du smider ud og så købe nye.

ok

> Kan skolen ikke hjælpe med anvisning på, hvilke ordbøger de forventer, at
> eleverne bruger?

Måske.

Hvad er skolen så forpligtet til ?

\Kim

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 28-10-05 07:21

> Hvad er skolen så forpligtet til ?

Jeg tror ikke, at privatskolen er forpligtet til at udlevere bestemte bøger,
men ved det ikke.

Mvh. Lisbeth

Fra : Cocoamum

Dato : 27-10-05 12:59

Kim skrev:
> [...]
>
> Mangler jeg nogle så min datter er dækket ind udover de 3-4 gamle jeg har

Der findes kun en retskrivningsordbog - den fra Dansk Sprognævn. Visse
af de andre kan ikke engang skrive ordet 'retskrivningsordbog' korrekt.

De gode gamle Gyldendals røde er vel stadigvæk fine. Her i huset bruger
vi cd-rom-udgaven. Det er enormt hurtigt at slå op.

På privatskoler kan de vist gøre, som de vil. Min datter (på
privatskole) får i al fald intet udleveret ud over deciderede
skolebøger. Kladdehæfter, lektiebøger og ordbøger betaler vi selv.

Tine

Fra : Søren G

Dato : 27-10-05 13:33

"Kim" <no.way@dude.dk> wrote in message
> Var til Kontaktdag på datterens skole ( 3. kl. ) og snakken faldt på
> ordbøger.
>
> Er der en lov der siger at skole ( privat eller folke ) skal udlevere div.
> ordbøger til børnene ?

Nej

> Da jeg gik i folkeskole ( er 41 i dag ) fik vi dem udleveret og har stadig
> nogle af dem, men på min datters privatskole få de åbenbart ikke nogle.

Kunne en af grundene til at skolen ikke ønsker at udleverer ordbøger til
eleverne være at ordbøgerne har det med at forsvinde ?

> Hvilke ordbøger ( ISBN ) anbefales/bruges i dag i skolerne, fra 3. kl og
> opefter ?

Gyldendals røde, og retsskrivningsordbogen fra Dansk Sprognævn...Så burde
hun være dækket ind.

> Mangler jeg nogle så min datter er dækket ind udover de 3-4 gamle jeg har
> liggende fra min skoletid ?

Dine gamle bøger kan du vist godt smide over skulderen efterhånden. Sproget
har udviklet sig en del siden dengang.

--
Søren

Fra : Ivar

Dato : 27-10-05 20:33

Søren G skrev:

> Gyldendals røde, og retsskrivningsordbogen fra Dansk Sprognævn...Så burde
> hun være dækket ind.

Dem ville jeg ikke vælge til et barn, der lige er startet i 3. klasse.
Der er alt for mange ord i, til et så lille barn. Man kan ikke forvente
at så ung en læser, kan have ordentligt udbytte af bøger skrevet til
voksne.

Ivar Magnusson

--
Prøv den gratis MesNews, hvis du med Outlook Express mangler:
alarm ved svar på egne meddelelser, yEnc, statestik for grupper mm.

Fra : Holst

Dato : 27-10-05 20:41

Ivar wrote:

> Dem ville jeg ikke vælge til et barn, der lige er startet i 3. klasse.

Heller ikke jeg.

> Der er alt for mange ord i, til et så lille barn. Man kan ikke forvente
> at så ung en læser, kan have ordentligt udbytte af bøger skrevet til
> voksne.

Det undrer mig egentlig, at ingen har foreslået at spørge barnets
lærere. De må ligesom vide hvilke ordbøger de forventer børnene har.

Fra : Kim

Dato : 27-10-05 22:14

"Holst" <newsoct05@shelter.dk> skrev
> Det undrer mig egentlig, at ingen har foreslået at spørge barnets lærere.
> De må ligesom vide hvilke ordbøger de forventer børnene har.

Nå, hvorfor sagde de det så ikke til Kontakt-mødet ?
Hvis de forventer at børnene har ordbøger, må de da også komme med
en udmelding om hvilke, og det til alle elever...mener jeg.

\Kim

Fra : Søren G

Dato : 28-10-05 09:18

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> wrote in message
> [...]
> Der er alt for mange ord i, til et så lille barn. Man kan ikke forvente
> at så ung en læser, kan have ordentligt udbytte af bøger skrevet til

Nu er kunsten at slå op i en ordbog noget som man lærer løbende, og derfor
er der ikke nogle der forventer at en pige der lige er startet i 3. klasse
fuldt ud kan udnytte potientialet i ordbøger. Men det kommer hun til at
lære, og så kan hun lige så godt lære det med en "rigtig" ordbog.

--
Søren

Fra : Holst

Dato : 28-10-05 09:37

Søren G wrote:

> [...]
> fuldt ud kan udnytte potientialet i ordbøger. Men det kommer hun til at
> lære, og så kan hun lige så godt lære det med en "rigtig" ordbog.

Men hvad er en "rigtig" ordbog?

Gyldendals Røde engelsk/dansk og dansk/engelsk ordbøger er da meget fine
at have stående på hylden, men i praksis er de jo ubrugelige og
nytteløse. Næh, der skal en "rigtig" ordbog til.

Fra : Søren G

Dato : 28-10-05 11:34

"Holst" <newsoct05@shelter.dk> wrote in message
> Men hvad er en "rigtig" ordbog?

Det har jeg ikke taget stilling til. Jeg svarede Ivar, der mente at
gyldendals røde ordbøger indeholdt for mange ord til så lille et barn.

> Gyldendals Røde engelsk/dansk og dansk/engelsk ordbøger er da meget fine
> at have stående på hylden, men i praksis er de jo ubrugelige og
> nytteløse. Næh, der skal en "rigtig" ordbog til.

Om de er ubrugelige og nytteløse handler vel i højere grad om med hvilket
formål man slår op i dem.

--
Søren

Fra : Holst

Dato : 28-10-05 12:07

Søren G wrote:

> Om de er ubrugelige og nytteløse handler vel i højere grad om med hvilket
> formål man slår op i dem.

Netop. Og jeg mener ikke, at Gyldendals Røde ordbøger egentlig er egnede
til børn i 3. klasse. Selvom de er "ubrugelige og nytteløse", så er det
stadig store ordbøger med utroligt mange opslagsord. Et barn i 3. klasse
bør have noget meget mindre og overskueligt.

Fra : Anita

Dato : 27-10-05 16:18

Kim <no.way@dude.dk> skrev:

> Mangler jeg nogle så min datter er dækket ind udover de 3-4 gamle
> jeg har liggende fra min skoletid ?

Jeg vil som engelsk-ordbog anbefale et abonnement på www.ordbogen.com (60
kr. pr år). Det er meget lettere at bruge og mange elever opgiver at slå op
i de "tunge" bogudgaver.

Nudansk ordbog er også en god ting. Der har du stavning, bøjninger og
ordforklaringer i ét.

Venligst Anita

Fra : Søren Mors

Dato : 27-10-05 19:51

Anita wrote:

> [...]
> i de "tunge" bogudgaver.
>
> Nudansk ordbog er også en god ting. Der har du stavning, bøjninger og

Den er ihvertfald en væsentligt bedre investering end
retskrivningsordbogen. Det er altså rart at få en lille forklaring med
om hvad ordet egentligt betyder.

Søren Mors

Fra : Holst

Dato : 27-10-05 20:01

Søren Mors wrote:

> Den er ihvertfald en væsentligt bedre investering end
> retskrivningsordbogen. Det er altså rart at få en lille forklaring med
> om hvad ordet egentligt betyder.

Prøv at slå "ihvertfald" op!

Jeg er absolut en fortaler for en retskrivningsordbog. Navnlig hvis man
vælger Sprognævnets udgave deraf, så får man også alle
retskrivningsreglerne med, og alene de er alle pengene værd. Og ordbogen
koster faktisk ikke særlig meget.

Og hvad skal man dog med forklaringen om, hvad ordet betyder, når man
udelukkende slår op for at finde ordets korrekte stavning.
Retskrivningsbogen er efter min mening en lille handy bog, som man nemt
kan have med i tasken, hvorimod en nudansk ordbog ofte er et noget
større skrummel i flere bind.

Fra : Kim

Dato : 27-10-05 22:22

"Holst" <newsoct05@shelter.dk> skrev
> Retskrivningsbogen er efter min mening en lille handy bog, som man nemt
> kan have med i tasken, hvorimod en nudansk ordbog ofte er et noget større
> skrummel i flere bind.

Nemlig rigtigt, de har allerede i 3. kl.over 10 kg på ryggen næsten hver dag
i bøger, og så vidt jeg ved må børn helst max bære 1/4 af deres vægt for
ikke
at ødelægge deres ryg. Og min datter vejer ikke over 40 kg.
Så størrelsen af bøgerne er vigtige.

\Kim

Fra : Holst

Dato : 27-10-05 22:45

Kim wrote:

> Nemlig rigtigt, de har allerede i 3. kl.over 10 kg på ryggen næsten hver dag
> i bøger, og så vidt jeg ved må børn helst max bære 1/4 af deres vægt for
> ikke at ødelægge deres ryg. Og min datter vejer ikke over 40 kg.

Måske skulle hun så slæbe knap så meget frem og tilbage.

> Så størrelsen af bøgerne er vigtige.

Spørgsmålet er jo altid, hvad man har behov for.

Personligt ser jeg ikke noget i vejen for, at din datter bruger dine
gamle slidte ordboger. Der er naturligvis ingen tvivl om, at sproget har
udviklet sig siden dengang, hvor du gik i skole. Men når alt kommer til
alt, så er størstedelen af sproget nu stadig stort set uforandret. Om
hun render rundt med din gamle engelsk-dansk i tasken eller den nyeste
udgave, er nok lidt ligegyldigt. Begge bøger indeholder sikkert de
opslag, som hun har behov for. Og i løbet af de sidste mange år har der
været en tendens til, at der skal flere og flere ord i ordbøgerne,
hvilket naturligvis er dejligt, men det betyder også, at Gyldendals røde
ordbøger i dag er noget større og tungere end de var for 20 år siden.

Men som jeg skrev, så er spørgsmålet hvad hendes behov er. Jeg synes i
høj grad, at I burde snakke med hendes lærere og hører, hvad de
forventer og præcis hvilke ordbøger, de vil foreslå jer at købe.

Til almindelig undervisning i dansk og engelsk vil jeg umiddelbart foreslå:

Dansk Sprognævns 'Retskrivningsordbogen', der vist er udgivet af Alinea.
Den indeholder vist omkring 60.000 ord, hvilket vist er omkring 20.000
ord mindre end i Gyldendals retskrivningsordbog (efter sigende
indeholder Gyldendals retskrivningsordbog langt flere sammensatte
navneord, men om det er sandt ved jeg ikke). Men til gengæld indeholder
Dansk Sprognævns retskrivningsordbog alle retskrivningsreglerne, og de
er som sådan vigtige, eftersom det er her du finder de officielle
retskrivnignsregler. Det færre antal ord har også næppe den store
betydning, eftersom din datter sikkert vil have endog meget svært ved at
finde et ord, som ikke er i begge bøger. Dansk Sprognævns
retskrivningsordbog findes også som cd-rom, og tillige findes alle
ordene også online på http://www.dsn.dk. Retskrivningsordbogen er en
forholdsvis billig bog. Tidligere kostede den 99 kr., men den nyeste
udgave koster vist lidt mere. Man bør efter min mening altid have den
nyeste udgave af 'Retskrivningsordbogen' stående på sin hylde.

Politikens Nudansk Ordbog er et glimrende værk i 2 bind. Prisen er noget
dyrere end retskrivningsordbogen. Den indeholder vist også omkring
80.000 ord med betydning. God og nem at slå op i.

Gyldendals Fremmedordbog. Jeg har selv kun en næsten 30 år gammel udgave
stående på min hylde, som jeg egentlig gerne vil have skiftet ud
(ordbogen, ikke hylden).

Gyldendals Røde engelsk/dansk og dansk/engelsk. Hver 'vej' har sit eget
bind, og det er efterhånden blevet til nogle ret store klodser. Når din
datter engang når længere op, dvs. videregående uddannelse, vil hun
måske have gavn af Gyldendals Store Røde engelsk/dansk og dansk/engelsk.

Med ovenstående ordbøger stående på hylden burde hun snildt kunne klare
sig igennem sine første ti skoleår såvel som gymnasiet. Umiddelbart
synes jeg også, at det vil være noget overkill at kræve, at en elev i 3.
klasse skal have ovenstående, for jeg har ret svært ved at se behovet.
Ingen af ovenstående ordbøger er jo ligefrem beregnet på brug af børn i
de mindste klasser. Det er allesammen voksenbøger.

Så tag en snak med din datters lærere. Du kunne eventuelt også prøve at
stille dit spørgsmål i dk.kultur.sprog og der høre, om der er nogen, der
kender nogle mere børnevenlige ordbøger. Sådanne har jeg nemlig ikke
noget behov for og kender derfor ikke til sådanne.

Alinea

Fra : Kim

Dato : 27-10-05 23:01

"Holst" <newsoct05@shelter.dk> skrev
> Måske skulle hun så slæbe knap så meget frem og tilbage.

Tror du måske at jeg lader hende slæbe
mere end højst nødvendigt ?
Det er sq da kun uansvarlige forældre der
er ligeglade med deres børn der gør det,
og jo dem er der også en del af.

> Men som jeg skrev, så er spørgsmålet hvad hendes behov er. Jeg synes i høj
> grad, at I burde snakke med hendes lærere og hører, hvad de forventer og
> præcis hvilke ordbøger, de vil foreslå jer at købe.

Yea, will do.

> Til almindelig undervisning i dansk og engelsk vil jeg umiddelbart
> foreslå:

Tak for forslagene.

> [...]
> der høre, om der er nogen, der kender nogle mere børnevenlige ordbøger.
> Sådanne har jeg nemlig ikke noget behov for og kender derfor ikke til

Jep, done.

\Kim

Fra : Holst

Dato : 28-10-05 08:58

Kim wrote:

> Tror du måske at jeg lader hende slæbe
> mere end højst nødvendigt ?

Næh, det tror jeg såmænd ikke. Men spørgsmålet er, om det virkelig er
nødvendigt. Efter min mening er det uforsvarligt, at skolen kræver, at
børnene skal slæbe mere en 10 kg med hver dag i 3. klasse.

Så enten lader du hende slæbe for meget med, fordi du ikke har den rette
viden til at vide, hvilke bøger hun nu også skal slæbe med. Som forældre
kan det måske være svært at vide, om hun nu absolut skal have den og den
bog med den pågældende dag. Man har det nemt sådan, at når der står
matematik på skemaet, så skal alle matematikbøgerne slæbes med. Det er
ikke nødvendigvis rigtigt.

Eller også skulle I tage jer endnu en snak med skolen om omfanget at
lekture, som børnene skal slæbe med. Kræver skolen mere end 10 kg hver
dag, så burde de måske til at sætte deres krav en smule ned; lave en
bedre skemaplanlægning, der minimerer børnenes bogvægtbelastning.

> Tak for forslagene.

Det er gode bøger, men som sagt føler jeg, at det ikke er bøger for
elever i 3. klasse. Efter min mening nok fra omkring 7. og opefter. Men
selvfølgelig kan de også i en udstrækning anvendes af yngre elever.

Jeg har under alle omstændigheder svært ved at se, at det skulle være
nødvendigt at slæbe dem frem og tilbage hver dag. Men okay, det er
selvfølgelig noget, som vil afhænge af undervisningsformen.

Men om ikke andet, så vil bøger i hvert fald være gode for hele familien
at have stående hjemme på reolen. Alle hjem bør - efter min mening -
have et sådant sæt af ordbøger stående på hylden.

> Jep, done.

Forvent dog ikke nødvendigvis et brugbart svar, men man kan jo aldrig
vide. De fleste der har sikkert samme problem som jeg, nemlig at vi ikke
aner hvad der er af ordbøger, der egner sig til mindre børn.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 28-10-05 08:18

> [...]
> i bøger, og så vidt jeg ved må børn helst max bære 1/4 af deres vægt for
> ikke at ødelægge deres ryg. Og min datter vejer ikke over 40 kg.

Ordbøger skal man selvfølgelig ikke slæbe frem og tilbage! *S*

Man har et sæt ordbøger hjemme og et sæt eller flere i klassen, som børnene
kan slå op i.
Og eftersom dit barn går på en privatskole, burde det ikke være noget
problem for skolen eller klassens forældre at skrabe sammen til et klassesæt
på x antal ordbøger, som kan følge klassen i resten af deres skoletid.

Mvh. Lisbeth