LEFT og RIGHT-join
Fra : Kasper Johansen

Dato : 26-10-05 11:26

Hej gruppe.

Jeg har læst en masse op på joins. Jeg vil gerne bruge et join til at teste
i en varedatabase, om en vare ikke er til stede.

Dog med "left join" får jeg timeout.

Helt nøjagtigt hvornår er det en god ide at gøre brug af "right join"?

Er der nogen der kan smide mig videre til en god guide, eller vil forklare
hvordan de forskellige joins helt nøjagtigt skal bruges?

--
Mvh Kasper Johansen

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 26-10-05 12:08

Kasper Johansen wrote:
> Hej gruppe.
>
> Jeg har læst en masse op på joins. Jeg vil gerne bruge et join til at teste
> i en varedatabase, om en vare ikke er til stede.

I så fald er en "not exists" at foretrække.

> Dog med "left join" får jeg timeout.

Datamængder? Index? Benyttes index til joinet?

> Helt nøjagtigt hvornår er det en god ide at gøre brug af "right join"?

I ca. de samme situationer, som man skal bruge "left join"

> Er der nogen der kan smide mig videre til en god guide, eller vil forklare
> hvordan de forskellige joins helt nøjagtigt skal bruges?

outer joins, både left og right, bruges når man altid skal bruge
oplysninger fra fra den indre tabel, samt ønsker data fra den ydre
tabel, hvis de er til stede.

Et hvis data kun er til stede i den indre tabel, vil et inner join
sortere den pågældende forekomst fra.

VH
Kristian

Fra : MKJ

Dato : 26-10-05 20:12

Guide: http://www.w3schools.com/sql/default.asp

--
MKJ

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 27-10-05 13:29

Kasper Johansen <kasper@johansen.tdcadsl.dk> wrote:

> Er der nogen der kan smide mig videre til en god guide, eller vil forklare
> hvordan de forskellige joins helt nøjagtigt skal bruges?

Jeg synes, den simpleste forklaring findes i dokumentationen til
PostgreSQL:

<http://www.postgresql.org/docs/8.0/interactive/queries-table-expression
s.html>

--