Dobbelt dosis vitaminer
Fra : Ukendt

Dato : 25-10-05 21:04

Vores børn på 1 og 3 får dagligt en vitaminpille (Livol multi total) der
efter deklarationen stort set dækker det daglige behov for vitaminer.
Min kone giver dem dog også nogle vitamindråber, da hun mener at de skal
have lidt ekstra. (for at blive mere modstandsdygtige mod forkølelse osv.)

Har dette nogen gavnlig virkning?

Jeg mener at vitaminpillen dækker det daglige behov, og at ekstra vitaminer
derfor ikke har nogen effekt.

Hvad mener I?

--
Michael
Brugt pigetøj sælges på www.sitecenter.dk/pigetoej

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 26-10-05 00:23

"Trekroner" <xx> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Har dette nogen gavnlig virkning?
>
> Jeg mener at vitaminpillen dækker det daglige behov, og at ekstra

Det er ganske unødvendigt.
I bedste fald udskilles de overskydende
vandopløselige vitaminer fra kroppen.
Det kan fedtopløselige vitaminer (A og D)
derimod ikke - og man kan få for meget.
Men det sker nu godt nok sjældent.

Mvh.Bodil.

Fra : as

Dato : 28-10-05 16:14

> [...]
>
> Har dette nogen gavnlig virkning?
>
> Jeg mener at vitaminpillen dækker det daglige behov, og at ekstra

Det er ganske unødvendigt. Der er IKKE en linær korrelation mellem hvor
meget vitamin man får og hvor modstandsdygtig man så bliver. HVIS man lider
af vitaminmangel (og dette er kun i tilfælde af at man ikke får varieret
kost) så er en pille alt rigeligt. Min personlige holdning er at det er
uansvarligt at give mere idet ikke alle vitaminer kan udskilles, og kan
således give forgiftning. Grunden til at man anbefaler at børn skal spise
vitaminpiller er at det er "nemmere" end at sikre at børn får en varieret
kost. Så det bedste råd er selvfølgelig at sikre at jeres barn spiser
varieret. Biotilgængeligheden af vitaminer i kost er ofte også langt højere
end i en pille.