Andet multimedie
Grafik til hjemmeside
Fra : Lars Jørgensen

Dato : 25-10-05 17:56

Hej

Jeg har lidt problemer med at minimere min grafik til hjemmesiden.

Den må ikke fylde mere end 2,5 kb (banner)

Og når jeg har brugt Paint Shop Pro Jpg image slicer syntes jeg ikke
grafikken er særlig pæn.

Og når jeg gemmer grafikken/banneret via Photoshop med f.eks. tekst
stiger den igen voldsomt i kb.

Har nogen en eller anden smart løsning på mit problem.

Teksten på banneret har også tendens til at blive utydelig når man
prøver at gøre banneret "lettere" via PSP

På forhånd tak for svarene

Lars

Fra : Peter Jensen

Dato : 25-10-05 18:06

Lars Jørgensen skrev:
> Hej
>
> Jeg har lidt problemer med at minimere min grafik til hjemmesiden.
>
> Den må ikke fylde mere end 2,5 kb (banner)

Det var ikke meget. Hvilke dimensioner har banneret ?

> [...]
> stiger den igen voldsomt i kb.
>
> Har nogen en eller anden smart løsning på mit problem.

Måske. Må vi se banneret ?
Billedets kompleksitet har jo lige en anelse at sige mht.
hvor meget det kan presses ned i størrelse.

--
Peter J

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 26-10-05 07:27

Ok

Det mit spørgsmål går på er egentlig om
man som ved Paint Shop Pro kan lave grafik "mindre" via
Photoshop (7)

Jeg undre mig bare at når jeg har lavet mit billede mindre via
Paint Shop Pro jpg slicer ... så når jeg igen går tilbage og
gemmer billedet med Photoshop bliver det igen til at fylde meget.
Faktisk også uden at ændre noget ved det.

Er der evt. nogen tilsvarende muligheder i Photoshop som PSP's
Image Slicer ... ???

Glæder mig til svar og på forhånd tak !

Lars

P.S. jeg kender godt det med at man sætter computergrafik til 72
p/inch og ved udskrift 200 - 300 p/inch
Men måske var der en smart opsætning (jeg har også prøvet at
ændre ved indstillinger så det er skærm RGB den er sat op til,
det ændre ikke noget ved størrelsen ??

Fra : Peter Loumann

Dato : 26-10-05 08:42

Lars Jørgensen skrev:

>Det mit spørgsmål går på er egentlig om
>man som ved Paint Shop Pro kan lave grafik "mindre" via
>Photoshop (7)

Ork ja

>P.S. jeg kender godt det med at man sætter computergrafik til 72
>p/inch og ved udskrift 200 - 300 p/inch

ppi ere uden betydning i den sammenhæng

http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/ppi/skaerm/

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 26-10-05 16:32

Lars Jørgensen <larsrune@webhiker.dk> wrote:

>Glæder mig til svar og på forhånd tak !

Jeg er meget i tvivl om hvad dit egentlige problem er.

Du snakker om grafik sammen med JPG formatet?

Til hjemmesidebrug hedder det normalt:
Billeder/fotografier gemmes i JPG format.
Egentlig grafik gemmes i GIF format.

Må vi ikke se hvad det er for noget grafik/billede du har problemer med?

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard, nospam AT privat DOT dk
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>

Fra : Ukendt

Dato : 27-10-05 08:03

"Lars Jørgensen" <larsrune@webhiker.dk> skrev i en meddelelse
> Ok
>
> Det mit spørgsmål går på er egentlig om
> man som ved Paint Shop Pro kan lave grafik "mindre" via
> Photoshop (7)

Du kan evt. forsøge dig med funktionen File->Save for web (eller gem til web
i den danske verison) - her kan du sætte hvilket format du ønsker, hvor god
kvaliteten skal være og samtidig se både størrelsen og effekten på
kvaliteten med det samme.

/JS