Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Penge = energi?
Fra : Filip

Dato : 25-10-05 16:59

Hej NG

Jeg har ofte undret mig over hvordan økonomi kan udvikle sig. Jeg ser på det
som et fysisk spørgsmål: "energi kan ikke skabes eller forgå". Kan man
sammenligne penge med energi?
I så fald er der efter min uvidende opfattelse noget galt med den samlede
verdensøkonomien, da jeg tror den hele tiden øges (passer det egentlig?).
Jeg ved godt at der findes steder hvor man laver penge, men dem kan de vel
ikke bare sende ud på markedet uden vidre. Hvis der er lande der bliver
rigere og rigere, må der vel være lande der ligeledes bliver proportionalt
fattigere og fattigere. Eller hvordan virker det?

Hvis jeg har ret, så er der jo ingen mulighed for de fattige lande at komme
på ret køl af sig selv da vi rige lande hele tiden vil være bedre til at
forøge vores økonomi, og det er de fattige lande jo ikke så gode til. Den
eneste måde er at vi sender 50% af BNP til de fattige lande, og derved
udligner forskellene. Det kan sikkert ikke lade sig gøre, men er jeg helt i
skoven???

Hilsen Filip ...som blot undrer sig

Fra : Claus Agerskov

Dato : 26-10-05 12:39

Filip wrote:

> Jeg har ofte undret mig over hvordan økonomi kan udvikle sig. Jeg ser på
> det som et fysisk spørgsmål: "energi kan ikke skabes eller forgå". Kan man
> sammenligne penge med energi?

Det er nok nærmere entropi, som netop hele tiden øges.

Verdens samlede værdi øges hele tiden, da der udvindes råstoffer og bruges
arbejdskraft.

Det er i hvert fald sådan jeg opfatter det.

De herligste hilsner

Fra : Filip

Dato : 27-10-05 08:39

> Det er nok nærmere entropi, som netop hele tiden øges.
>
> Verdens samlede værdi øges hele tiden, da der udvindes råstoffer og bruges
> arbejdskraft.
>
> Det er i hvert fald sådan jeg opfatter det.

God pointe du har der. Hvordan har man så fået værdien omsat til sedler fra
starten af? Nogen må jo have lavet sedlerne som rent materielt intet koster,
men når de er kommet i handlen får de værdi. Hvordan har man gjort det?

Filip

Fra : Leif Neland

Dato : 02-11-05 08:58

Filip wrote:

> [...]
> sedler fra starten af? Nogen må jo have lavet sedlerne som rent
> materielt intet koster, men når de er kommet i handlen får de værdi.
Indtil et vist tidspunkt, så var en pengeseddel et "pantmærke" for en vis
mængde guld, der var deponeret hos Nationalbanken.

Se f.ex. http://www.transaction.net/money/glossary.html#backed

Leif

Fra : diablo de la velocid~

Dato : 26-10-05 21:36

Udover Claus' svar medvirker produktivitetsforbedringer og demografi også
til den økonomiske vækst. Dog skal der knyttes en kommentar til Claus' svar.
Råstoffer opstår ikke af ingenting. Råstoffer udvindes af andre materialer
(jord, klipper osv), men den merværdi som udvindingen medfører er økonomisk
vækst.

Eksempel på økonomisk vækst.
- hvis en maskine bliver mere energieffektiv, øges rentabiliten, hvilket
øger ejerens investeringerne mv.
- hvis der fødes et menneske mere end der dør, vil denne ekstra persons
produktivitet (f.eks.tjenesteydelser) øge den økonomiske vækst.

Din fysiske sammenligning med energi holder derfor ikke, selvom den er
interssant..

--
----
Vise ord fra

Major T.J. "King" Kong:
"Now boys I reckon this is it...nuclear combat toe to toe with the Ruskies."
http://www.indelibleinc.com/kubrick/films/strangelove/audio/scream2.wav