Hvalp i bur
Fra : Claus

Dato : 25-10-05 16:40

Vores hvalp har inden for de sidste 14 dage udviklet sig til en en stor
"terrorrist". Han bliver gennemluftet om morgenen i minimum en time med
vores tæve på 7 år, -han er 7 ½ mdr.
Til trods for det og masser af legetøj på gulvet incl. forskellige former
for aktiverings legetøj klarer han ikke en alenedag på 5 timer, uden at
hjemmet lider div. tab. Vi har langsomt vænnet ham til at være alene hjemme
og det er langt fra hverdag at han er det. Den ene af os er studerende så
han er kun alene 1-3 dage om ugen.

Vi forsøger alt for at stimulere ham, og til hundetræning har vi fået det
råd bare at åbne døre til flere rum (Ja det kræver sit mod), men det hjælper
ikke!!

Vi har aldrig gjort det før med vores hunde, men vi overvejer at købe et XXL
hundebur til ham, men vi er meget i tvivl om hvorvidt er om eller om det
skader ham mere.Det skulle selvføægelig kun anvendes når de hunde er alene
hjemme.

Da vores anden hund er en tæve er han blevet kastreret i sidste uge, kan vi
forvente at det vil hjælpe på hans adfærd pådet punkt?

Han er på alle andre punkter et pragteksemplar af en hund med god indlæring
og et godt sind. Han er et kryds af Schæfer og Amk. bulldog.

--
Med Venlig Hilsen

Claus Fromholt Due

Fra : pwh

Dato : 25-10-05 17:10

Claus wrote:
> [...]
> at være alene hjemme og det er langt fra hverdag at han er det. Den
> ene af os er studerende så han er kun alene 1-3 dage om ugen.

Begge mine hunde har fra hvalpeben af haft adgang til hele hytten når
de er alene hjemme, Tyson var destruktiv til han var ca 1 år gammel
så aftog det gradvist og stoppede til sidst.
Angel som er 20 mdr kan stadig finde på at ødelægge
nogle småting, men det aftager mere og mere.
Så ved mindre din hund ødelægger noget meget dyrt og alvorligt tror jeg
bare du skal væbne dig med tålmoddighed, og tage det som en oplevelse
Min egen teori mht at Angel stadig ødelægger ting er at hun simpelthen savner mig
selv om hun har selskab af Tyson. Det er nemlig helt typisk den første dag jeg er på
arbejde at hun har haft gang i noget, jeg arbejder 3 dage og har fri 4 dage,
så hun når jo lige at vænne sig til at jeg er der hele dagen.

Så mit råd er at hvis du kan fjerne de ting du er glad for og som hunden helst
ikke må ødelægge, så er det at foretrække frem for at bure den inde.
Du kan også prøve at lave en "hundefælde" ved at binde en snor i noget
som du ved den vil stjæle fra bordet til et eller andet (en braddepande feks.)
som så ryger på gulvet med et brag når den snupper det.
Det virkede på Tyson i sin tid da han stjal bøger fra reolen, han kom luskende
ud fra kontoret da jeg kom hjem, og på gulvet lå braddepanden og siden rørte
han ikke mine bøger

/Jens (som har lært tålmodighedes dyd ved at have hunde)

Fra : vildskud

Dato : 25-10-05 22:53

Hej Claus

Jeg mener det er direkte dyrplageri at putte sin hund i et bur når den
er alene hjemme. Det fjerner jeres problemer - men ikke hundens.
Alene hjemme problemer har mange forskellige årsager - en af dem er
angst. Angst for, at I aldrig kommer tilbage igen. At putte en angst
hund i bur er synd.

Dermed ikke sagt at det skyldes angst - det er blot en af årsagerne. Og
netop fordi det er så vigtigt at finde årsagen før man kan behandle, vil
jeg på det kraftigste anbefale jer, at kontakte en adfærdsbehandler, der
er medlem af PAFF (Privatpraktiserende Adfærdsbehandlere For Familiedyr
i Danmark).
www.paff.dk
Adfærdsbehandlere:
Fyn:www.hunderespekt.dk
Jylland:www.hundecentret.dk
Sjælland:www.hundeliv.dk

Held og lykke! Jeg håber I hurtigst muligt kontakter en af ovenstående
så I kan få noget hjælp - det er hårdt både for jer og hunden!

Vh. vildskud

http://www.kandu.dk/

Fra : fam. Ager

Dato : 26-10-05 17:17

"vildskud" <vildskud.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Held og lykke! Jeg håber I hurtigst muligt kontakter en af ovenstående
> så I kan få noget hjælp - det er hårdt både for jer og hunden!

der er nu flere adfærdsbehandlere der anbefaler buret til visse hunde, bla.
dem der er angste for at blive ladt alene,separationsangst. ofte er det
uoverskueligt for hunden, den bliver bange, stresser sig op, og det kan
hurtigt blive en ond cirkel. fidusen ved buret er ikke at man slipper nemt
over problemet, men at hunden føler sig tryg, den´skal ikke passe på et helt
hus, det er overskueligt for den i buret. det er heller ikke ensbetydende
med, at den for altid skal bo i buret når den skal være alene, men
ihvertfald i en periode. nogle bliver så glade for buret at de fortsætter
med at bruge det til hvilested. så det behøver ikke at være et fængsel.

mvh. marie

Fra : Mus

Dato : 26-10-05 03:13

Hej har aldrig selv prøvet det med buret, men har hørt om en del der har
haft god effekt med et bur. Hunden skal selvfølgelig være glad for buret.
Tror det kan give nogen hunde en tryghed. Deres verden bliver lidt begrænset
og de har en hule. Vi passer en gang i mellem en hund og de har altid hendes
bur med. Hun er meget hyperaktiv og vi har oplevet at hun selv søger buret,
når det hele bliver for meget for hende.

LN

Fra : Thomas Larsen

Dato : 26-10-05 15:53

Min hund en golden retriever på 8 mdr er i bur når han er alene hjemme. Jeg
var osse meget skeptisk ved det i starten. Min hund splittede alle dørkarme
af, gulvtæppe, tapet, skabslåger osv. oveni var den utrolig stresset i
hverdagen når jeg kom hjem efter skole. fik så fortalt jeg skulle prøve med
et bur, og gav det en chanche. Ja den ødelægger jo ikke ting mere, men den
har ændret totalt adfærd, den er mere rolig og afbalanceret når jeg kommer
hjem efter jg begyndte og bruge buret. Buret er tildækket med et tæppe så er
er mørkt derinde.... han er selvfølgelig glad for buret og bruger det til
tider osse selvom jeg ikke beder ham om at gå derind....

Det var min mening om det er bruge bur..

Fra : fam. Ager

Dato : 26-10-05 17:21

"Thomas Larsen" <medieburner@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> at gå derind....
>

> Det var min mening om det er bruge bur..

det glæder mig at høre!.. en succes må man sige!

mvh. marie

Fra : Thomas Larsen

Dato : 26-10-05 20:56

> det glæder mig at høre!.. en succes må man sige!
>
> mvh. marie

Ja altid dejligt når tingene falder i hak

Mvh Thomas L