Hjælp til opstart af CMS system ?
Fra : Jon Rasmussen

Dato : 25-10-05 14:36

Hej alle sammen

Jeg vil igang med at bygge mit eget CMS system. Jeg har rodet en
del med ASP i forbindelse med at hive en masse ting ud af
databaser der i forvejen er lavet, men udover det er mit kendskab
til ASP begrænset.

Det jeg ser som det største problem lige nu er den del af CMS
systemet, hvor brugeren ved hjælp af et tekst felt (WYSISYG) kan
oprette en ASP side der bliver lagt i en mappe på serveren. Jeg
kan ikke lurer hvordan jeg lige gør det.

Kan det evt. betale sig at lagre siderne i en database i stedet
for ? Det vil jo begrænse rodet på serveren ?

Findes der evt. nogle guides derude til at lave et CMS system fra
bunden ?

Jeg håber der er en venlig sjæl derude der vil hjælpe mig igang
med mit lille projekt.

Jon Rasmussen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Niels-Jørgen Hvidber~

Dato : 25-10-05 16:52

Jon Rasmussen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> [...]
> del med ASP i forbindelse med at hive en masse ting ud af
> databaser der i forvejen er lavet, men udover det er mit kendskab

DÈT kan ikke betale sig. Hent et der kører stabilt og som har flere
hundrede udviklere siddende (Open Source) til at hjælpe dig
(FullXml, AspNuke, DotNetNuke, etc. etc.)
Men selvfølgelig:
1. hvis du ikke skal bruge det til noget
2. hvis det er for at lære noget
3. og du har masser, masser af tid
så bare klø på.

> [...]
>
> Kan det evt. betale sig at lagre siderne i en database i stedet
> for ? Det vil jo begrænse rodet på serveren ?

Lige netop: Man lægger indholdet i en database eller xml fil og så
har man 1 asp side der henter indholdet ud, 'propper' det ind i et
design og sender det til klienten.

Fra : Jon Rasmussen

Dato : 25-10-05 20:56

Niels-Jørgen Hvidberg wrote in
> [...]
> (FullXml, AspNuke, DotNetNuke, etc. etc.)
> Men selvfølgelig:
> 1. hvis du ikke skal bruge det til noget

Jeg har arbejdet med alle dem du nævner. Jeg har brugt fx AspNuke i
flere år nu. Men jeg savner at kunne bygge det præcis som jeg vil have
det. Uden nogen form for begræsninger i form af design eller koder.
Dels er det for at jeg gerne vil lærer en masse om emnet, og dels er
det for at have et system jeg kan benytte forskellige steder som jeg
har 100% styr på.

> Lige netop: Man lægger indholdet i en database eller xml fil og så
> har man 1 asp side der henter indholdet ud, 'propper' det ind i et
> design og sender det til klienten.

Ja det var også min tanke, men er det ikke besværligt at gemme html
informationer i en database ? Eller er det bare at gemme det som en
memo og så bare html koderne i en lang køre efter det...?

Lækkert med lidt respons!

Fra : Niels-Jørgen Hvidber~

Dato : 26-10-05 08:39

> [...]
> informationer i en database ? Eller er det bare at gemme det som en
> memo og så bare html koderne i en lang køre efter det...?

Næh, det er bare rent tekst.
Se main.mdb, articles table, i AspNuke. De har kun ren tekst liggende som
de så i default.asp lægger i tabeller hvis udseende styres af det valgte
temas default.css (==designet). Det kan ikke være simplere!

FullXml er nøjagtig det samme, bortset fra at det system har xml filer
(se ex: data.xml) hvor indholdet ligger som html kode. De kører dog med
skins.xsl og page.xsl til at danne designet (supleret med css)

DotNetNuke har jeg ikke været så dybt inde i, men i HtmlText tabellen
ligger noget html kode. Hvordan det lige kobles sammen med portaler,
skins, design og så videre har jeg ikke fundet ud af endnu.

Fra : Jon Rasmussen

Dato : 26-10-05 12:17

Hmm... Det lyder lidt underligt syntes jeg...

Jeg vil jo have det så når man opretter et dokument/artikel på siden, så
skal der komme sådan en WYSISYG tekstfelt frem, hvor man kan ændre alt fra
skrifttype til farve, og sætte billeder ind osv.. Det kan vel ikke lageres
som ren tekst, idet alle oplysninger om skrifttype osv. går tabt ?

Jeg har lige prøvet at rode lidt med det, og hvis man bruger memo fukntionen
i en access database er det intet problem at bruge html og få det fint ud
igen osv.

Mit næste spørgsmål må så være hvilken WYSIWYG editor jeg skal bruge til min
side, og hvordan jeg får den til at smide oplysningerne jeg beder om ind i
min database ?

Fra : Niels-Jørgen Hvidber~

Dato : 28-10-05 07:27

> [...]
> skrifttype til farve, og sætte billeder ind osv.. Det kan vel ikke lageres
> som ren tekst, idet alle oplysninger om skrifttype osv. går tabt ?

Men det er jo netop sådan det sker i både AspNuke, FullXml og DotNetNuke...
Der er ikke noget der går tabt, for når du henter html "indholds"-koden ud fra
db'en og sætter den sammen med designkoden så har du jo alt.

Html.dk har forøvrigt lavet en udmærket begynder artikel om wysiwyg editorer
her: http://www.html.dk/artikler/00030/

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 29-10-05 08:59

Jon Rasmussen skrev:

> [...]
>
> Mit næste spørgsmål må så være hvilken WYSIWYG editor jeg skal bruge
> til min side, og hvordan jeg får den til at smide oplysningerne jeg

brug da noget i retning af fckeditor! den er ganske gratis og laver
validerende kode!

Claus