MS SQL Performance problemer
Fra : Mike Nielsen

Dato : 25-10-05 10:25

Hej,

Vi kører en Navision C5 mod en Microsoft SQL database. Vi har 5
brugere på den.

På det seneste har vi oplevet at visse kørsler under C5'eren får
databasen til nærmest at gå i stå. Helt specifikt drejer det sig om
rapporten Saldoliste. For at genere denne, bruger C5'eren en tabel der
hedder DEBPOST.

Når denne afvikles fra C5'eren kan jeg med SQL Profiler se at hver
transaktion ligger på ca. 90.000 Reads. Kører jeg en fx SELECT * FROM
DEBPOST WHERE DATASET = 'foo', tager dette query over 10 minutter for
at bliver færdig. DEBPOST indeholder ca. 50.000 records.

Da vi har mange private kunder, er der et ret stor flow i denne tabel,
men alligevel burde 50.000 records ikke tage _så_ lang.

Vi har prøvet at smide Profiler data gennem Index Tuning Wizard, og
gennem vores Maintenance plan bliver statistikker løbende samplet og
opdateret.

Til sidst kan jeg tilføje at serveren ligger på en AMD 1800+, 1GB RAM
og en almindelig ATA disk. Jeg har overvejet bare at opgradere til en
SCSI server, men jeg synes nu alligevel at problemet tyder på at det
ikke er hardware, som er årsagen.

Er der nogen som har nogen foreslag til hvad der kan være galt?

Fra : Michael Zedeler

Dato : 01-11-05 15:07

Mike Nielsen wrote:
> Vi kører en Navision C5 mod en Microsoft SQL database. Vi har 5
> brugere på den.
> [klip]
> Er der nogen som har nogen foreslag til hvad der kan være galt?

Hvad for indekses er der på den?

Mvh. Michael.
Get my vcard at http://michael.zedeler.dk/vcard.vcf

Fra : Martin Christensen

Dato : 01-11-05 16:28

Fra : Michael Zedeler

Dato : 01-11-05 21:27

Martin Christensen wrote:

> Årsagen til problemerne, som Mike ikke har fået fortalt efter vi fandt
> den, er at disken løber ind i en række timeouts, så den til sidst
> bliver nedgraderet til at køre PIO mode. Dette er selvsagt ikke
> optimalt for en DB-server.

Så kan I jo hurtigt verificere om problemet går væk ved blot at flytte
databasen til en anden maskine.

Held og lykke med projektet

Mvh. Michael.
--
Ingen er nogen som alle snakker om, men ingen har mødt.
Ergo har ingen mødt sig selv.

Fra : Mike

Dato : 02-11-05 11:18

Yes, det viste sig at være hardware mæssigt problemet. De samme
kørsler tager dog stadig pænt meget CPU (80-95%), men det låser i
det mindste ikke systemet helt fast når de køres længere.

Ved at fjerne driveren til IDE controlleren, og genstarte serveren med
en "frisk" installation, er den nu tilbage i UDMA 5. Det er åbenbart
standard procedure for Windows at skalere ned i Transfer Mode, når
controlleren rapporterer fejl.

Mike