Blevet kontaktet af firma i UK - svindel?
Fra : Ivan

Dato : 24-10-05 18:37

Hej

Vi er blevet kontaktet af en virksomhed i England der er interesseret i at
købe store mængder hardware af mærket HP.

Jeg mener at have hørt om en større jysk virksomhed der var blevet taget
grundigt ved næsen, under noget lignende omstændigheder.

Nogen der har et link eller info om den sag?

Hvis ikke det er den rigtige gruppe, så puf mig lige i den rigtige
retning.

Ivan

Fra : Steffen Sørensen

Dato : 24-10-05 19:18

"Ivan" <spørg@gruppen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Nogen der har et link eller info om den sag?
>
> Hvis ikke det er den rigtige gruppe, så puf mig lige i den rigtige

Hej Ivan,

Av, ja, jeg husker programet men ikke hvad det hedder. Jeg har været hele
vejen rundt på DR og TV2, men ak...
Dog, prøv at høre i dk.forbruger. De kan huske en hulens masse sjov eller
finde det på nettet. Eller dk.medier.tv.
Du kan jo bare skrive at du ikke kan huske programmet, og ikke noget om at
det ren faktisk er dit firma det omhandler, hvis du vil undgå at nogen
"hakker" på dig :)

Held og lykke!

Hilsen
Steffen

--
Togo Lounge (c) by All Meens Inc.

Fra : Jonathan Stein

Dato : 24-10-05 19:37

Ivan wrote:

> Vi er blevet kontaktet af en virksomhed i England der er interesseret i at
> købe store mængder hardware af mærket HP.

Hvis I ikke normalt eksporterer større mængder og ikke har gjort noget
særligt for at komme i kontakt med kunden, kan man jo undre sig over
hvorfor de pludselig skulle opsøge jer?

Jeg ville ikke kaste mig ud i det uden en kreditforsikring (se f.eks.
https://www.kob.dk/Global/Campaigns/Online%20Kreditforsikring/Frontpage.aspx)
eller en bankgaranti.
Og lad være med at bestille noget fra din leverandør før ovenstående er
på plads! Der er garanteret 100 gode grunde til, at de pludselig skal
have leveret første sending inden det er kommet på plads...
Lad dig heller ikke lokke af, at de første leverancer bliver betalt
forud. Når de pludselig skal bruge en større ordre og ikke kan nå at få
forudbetalingen på plads, skal alarmklokkerne ringe igen!

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Leonard

Dato : 24-10-05 20:05

Jonathan Stein <jstein@image.dk> wrote:

>Lad dig heller ikke lokke af, at de første leverancer bliver betalt
>forud. Når de pludselig skal bruge en større ordre og ikke kan nå at få
>forudbetalingen på plads, skal alarmklokkerne ringe igen!

Og vent altid med at gøre noget som helst, indtil din bank har sagt,
at nu er pengene 100% dine. At kunne se dem på kontoen er ikke nok, de
kan tilbageføres, hvis en check eller andet ikke er iorden og det kan
nemt tage 3 uger før bankerne har clearet tingene 100%

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Er du skiftet til Firefox? www.mozilla.org

Fra : Esben

Dato : 24-10-05 20:25

> [...]
>
> Nogen der har et link eller info om den sag?
>
> Hvis ikke det er den rigtige gruppe, så puf mig lige i den rigtige

Hvad hedder firmaet?

--
Esben

Fra : Ivan

Dato : 25-10-05 18:05

> Hvad hedder firmaet?

Matrix Europe

http://www.matrixeurope.com

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 25-10-05 20:35

Ivan wrote:

> Matrix Europe
>
> http://www.matrixeurope.com

Hvilken adresse har de opgivet - hvis de har opgivet en? (Altså
leveringsadressen).

mvh
Johan

Fra : Ivan

Dato : 26-10-05 08:12

> [...]

Han giver ingen adresse, men underskriver blot:

Barrie Tonge

Matrix Europe Ltd

Tel: +44 (0) 161 942 4407

Fax: +44 (0) 161 942 4433

E-mail: barrie@matrixeurope.com

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 26-10-05 18:20

"Ivan" wrote

> Han giver ingen adresse, men underskriver blot:
>
> Barrie Tonge
> Matrix Europe Ltd

Hmmm
http://www.matrixeurope.com/meettheteam.html

Ring til chefen til at starte med

Telefonnummeret er til salgschef Wiebke Rabe
Faxnummer ser ok ud

- Peter

Fra : Allan Soerensen

Dato : 27-10-05 14:47

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Telefonnummeret er til salgschef Wiebke Rabe
> Faxnummer ser ok ud

Tror du salgschefen har tjek på hvad virksomheden køber ind

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 27-10-05 16:25

"Allan Soerensen" wrote

> Tror du salgschefen har tjek på hvad virksomheden køber ind

Firmaet lever af videresalg, så tjaehh

Telefonummeret der er oplyst til Ivan er tilsyneladende det direkte nummer
til salgschefen

Kontaktpersonen fremgår ikke af firmaets website
Det kan være dårlig vedligehold

- Peter

Fra : Allan Soerensen

Dato : 27-10-05 17:29

> [...]
>>
> Firmaet lever af videresalg, så tjaehh
>
> Telefonummeret der er oplyst til Ivan er tilsyneladende det direkte nummer

Jeps, og det syntes jeg virker mistænkeligt når virksomheden har 2 personer,
hvis ansvarsområde er "Purchasing".
Det virker også mistænkeligt at de køber HP-udstyr hos en Dansk forhandler
når "Matrix is one of the leading independent distributors of branded IT
products" og de tilmed har et HP-logo på deres site.

Fra : L

Dato : 09-11-05 14:28

On Tue, 25 Oct 2005 19:04:59 +0200, "Ivan" <spørg@gruppen.dk> wrote:

>Matrix Europe
>
>http://www.matrixeurope.com

Kontaktinformationer fra den side:

MATRIX EUROPE LTD
Matrix House
St. Georges Court
Dairyhouse Lane
Altrincham
Cheshire
WA14 5UA
England

Sammenligner man med whois informationerne på matrixeurope.com,
matcher disse informationer ikke (se forneden for komplet whois
opslag).

Organisation Name.... Matrix Europe
Organisation Address. 215 Commerce Way
Organisation Address.
Organisation Address. Portsmouth
Organisation Address. 03081
Organisation Address. NH
Organisation Address. GREAT BRITAIN (UK)

For et selskab der "Matrix is one of the leading independent
distributors of branded IT products", der har eksiteret siden 1991,
virker det mærkerligt, at de først har sat deres DNS opslag, til at
pege på den nuværende webserver for 2 måneder siden.

Creation Date........ 1997-01-24
Registration Date.... 2004-08-10
samt at domænet udløber i januar:
Expiry Date.......... 2006-01-25

Domænet uk.cw.net for admin e-mail adressen hostmaster@uk.cw.net
eksiterer ikke.

Ligeledes eksiterer domænet trinite.co.uk
for admin e-mail adressen provisioning@trinite.co.uk
heller ikke.

Mvh.
Lars
(efterfølgende whois opslag)

WHOIS information for matrixeurope.com:

[whois.melbourneit.com]

Domain Name.......... matrixeurope.com
[...]

Admin Name........... Khalid Khan
Admin Address........ 215 Commerce Way
Admin Address........
Admin Address........ Portsmouth
Admin Address........ 03081
Admin Address........ NH
Admin Address........ GREAT BRITAIN (UK)
Admin Email.......... hostmaster@uk.cw.net
Admin Phone.......... +44.1619424444
Admin Fax............ +44.1619424433

Tech Name............ Provisioning Team
Tech Address......... ACCENT HOUSE
Tech Address......... TRIANGLE BUSINESS PARK
Tech Address......... STOKE MANDEVILLE
Tech Address......... HP22 5SX
Tech Address......... BUCKINGHAMSHIRE
Tech Address......... GREAT BRITAIN (UK)
Tech Email........... provisioning@trinite.co.uk
Tech Phone........... +44.1296300300
Tech Fax............. +44.8701602702
Name Server.......... NS.TRINITE.CO.UK
Name Server.......... NS1.TRINITE.CO.UK

Fra : alexbo

Dato : 24-10-05 20:50

"Ivan" skrev i

> Vi er blevet kontaktet af en virksomhed i England der er interesseret i at
> købe store mængder hardware af mærket HP.

En RAM forhandler i Køgeområdet var udsat for noget lignende, men de lugtede
lunten, firmanavnet var seriøst nok, et velrenomeret london-firma, men
adressen var et andet sted, et lejet værelse.
De sendte en kasse ubrugeligt skrammel, og forsøgte at følge den til
modtageren, men han var ikke hjemme.

mvh
Alex Christensen

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 24-10-05 21:54

http://station2.tv2.dk/udsendelser/article.php?id=2756689

--
/Lars

Forum for DVD+HDD optagere:
www.recordere.dk

Fra : Nikolai R. Jensen - ~

Dato : 03-11-05 05:58

Hej.

er selv blevet kontaktet af et firma i singapore der ville købe en masse
produkter ved mig... de virkede meget interesseret... og ville gerne betale
med kredit kort... skrev til dem at jeg ville have penbgene på bank
overførsel... siden har jeg ikke hørt fra dem:)

altid husk på... lyder det for godt... så er det nok lidt for godt!

--
Mvh.
Nikolai R. Jensen

VIND bilstereo for OVER 10.000 kr.
http://www.go-loud.dk/forum1/topic.asp?TOPIC_ID=90
www.go-loud.dk <--- Danmarks Billigste Bilstereo!
www.go-loud.dk/forum1 <--- Go-lou´d.dk´s forum
www.minvogn.dk <--- Min egen bil og bilstereo opbygning.
Tlf.:23420653 Fax.:75520638

Fra : Ivan

Dato : 09-11-05 16:40

Hørte lige at en lokal blomsterbutik er blevet ringet op af den samme
person....der ville de bare købe en MASSE blomster. Så mons tro vi ikke kan
antage at det lugter lidt af svindel?

Ved dog ikke hvad de skulle med så mange blomster?

Fra : Leonard

Dato : 09-11-05 17:04

"Ivan" <Ivan@derhjemme.dk> wrote:

>Hørte lige at en lokal blomsterbutik er blevet ringet op af den samme
>person....der ville de bare købe en MASSE blomster. Så mons tro vi ikke kan
>antage at det lugter lidt af svindel?

Den typiske metode i den slags svindel er at lægge en ordre og
forudbetale med en check, der "tilfældigvis" er 10 gange for stor.
Butikken modtager checken og afleverer den i banken, der sætter
beløbet ind på butikkens konto. Et par dage efter henvender svindleren
sig igen og undskylder at checken var skrevet forkert og beder om at
få det overskydende beløb tilbage hurtigt. Butikken overfører nu dette
beløb, det er jo intet problem, pengene er jo synlige på kontoen. 2-4
uger efter meddeler banken at der ikke var dækning for checken, så de
har lige tilbageført beløbet, hvilket er deres gode ret og sædvanlige
forretningsgang. Så hænger butikken pludselig på et stort underskud.
Og beløbet der blev overført til svindleren er væk, sammen med alle
spor af denne.