Printer og opløsning???
Fra : klaus

Dato : 24-10-05 16:22

Jeg skal købe en ny printer men, hvordan er det lige med opløsning?
Fx. kan jeg købe en
Canon BJC50 med en opløsning på 720x360 dpi til kr. 2800,-
eller en
Canon PIXMA IP1600 med en opløsning på 4800x1200 dpi til kr. 361,-

Kan det passe at den dyre har en dårligere opløsning end den billige? Jeg
synes jeg kan huske noget om, at dpi ikke altid er det samme, at dpi kan
have lidt forskellig betydning afhængig af HW-producent og
produktbeskrivelse. Og hvorfor opgives opløsning med to tal, fx. 4800x1200
dpi?

--
Mvh.
Klaus Eriksen

Fra : Max

Dato : 24-10-05 18:54

Hej Klaus

> Canon BJC50 med en opløsning på 720x360 dpi til kr. 2800,-
> Canon PIXMA IP1600 med en opløsning på 4800x1200 dpi til kr. 361,-

> Kan det passe at den dyre har en dårligere opløsning end den billige? Jeg

Den dyre er vel en transportabel udgave og derfor dyr. Og det er såmændt
ikke sikkert at du kan se forskel på udskrifterne fra de to printere selv
om de er opgivet forskellig.

Du kan sende et billede til Canon og bede dem udskrive det på deres
printere og sende resultatet til dig, så kan du sammenligne direkte.

Forøvrigt er det ikke let at sammenligne disse data, og dpi er intet
værd i printersammenhæng, der var det væsentlig mere relevant
at de opgav lpi, altså linjer pr. tomme. Lpi fortæller direkte hvor
tæt printeren kan udskrive streger der kan ses adskilte.

Mvh Max